Underverket

H&M:s nya kollektion
– en succé

1 av 3
NÖJE

PARIS. Inte så mycket sex.

Men .

I år satsar H&M på underkläder som kvinnorna själva ska gilla.

Idag, lördag 5 december, släpps kollektionen över hela Sverige och på internet.

I stället för företagets traditionella julkampanjer där sexiga supermodeller agerat trafikfaror, blir det i år ett samarbete med klassiska designern Sonia Rykiel.

Designern Camilla Thulin jublar över samarbetet.

– Det är verkligen på tiden. Det är underbart att H&M förstår att även en gammal tant på 79 år kan vara cool och ha något att ge omvärlden.

För alla åldrar

Sonia Rykiel startade sitt modehus i slutet av 60-talet. Nu driver hon det tillsammans med dottern Nathalie – som Aftonbladet träffade i Paris.

– Mamma har alltid velat göra plagg för kvinnor i alla åldrar, som når världen över. Nu gör vi det, säger hon.

Varför underkläder?

– Förr var underkläder ett fängelse, nu ger de oss frihet och har blivit ett kvinnligt instrument. Ibland vill jag känna mig sexig och naken, då är det perfekt med tunna underkläder. Andra dagar vill jag ha mer stöd och då är komforten viktigast, säger Nathalie Rykiel.

Kollektionen innehåller även plagg med stora, fluffiga blommor på brösten och rumpan.

Det känns inte speciellt komfortabelt, hur tänkte ni där?

– Men, de är ju mina absoluta favoriter. Tänk så sexig du skulle känna dig i det!

Den 5 december släpps kollektionen världen över.

FAKTA