Provocerar precis som pappa

Punklegenden Malcolm McLarens son gör succé på modescenen

1 av 3
Joseph Corré
NÖJE

Punklegendaren Malcolm McLaren dog i cancer i april, 64 år gammal. McLaren var en av pionjärerna bakom den brittiska punkrörelsen. Han var manager för Sex Pistols och drev tillsammans med dåvarande flickvännen och designern Vivienne Westwood, 69, den klädaffär som startade punkmodet. Nu hyllar deras son Joseph Corré, 42, sin bortgångne far:

– Han var den ursprungliga punkrockaren och han revolutionerade världen. Han är en person som jag är otroligt stolt över. Han är en sann ledstjärna för folk att se upp till, säger han till AP.

Men Malcolm McLaren var inte bara en rebell, utan även en driven affärsman som var mån om att tjäna pengar på sina och Sex Pistols provokationer. ”Cash from chaos” är en av hans mest kända slogans.

GÅR I SIN FARS FOTSPÅR

Och den tanken lever vidare genom Joseph Corré. I protest mot alla tråkiga damunderkläder startade han det utmanande, exklusiva märket Agent Provocateur – och sålde det sedan för nära 690 miljoner kronor.

För ett par år sedan startade han klädaffären A Child of the Jago i London som en revolt mot det homogena herrmodet. Han döpte affärens egendesignade manskollektion till ”Terrorist” – väl medveten om att ordet skulle irritera det terrordrabbade England.

Men än en gång lönade sig provokationerna. A Child of the Jagos senaste kollektioner visades under modeveckan i London, kläderna har börjat säljas i New York och Tokyo och plaggen har synts på bland andra Jack White i White Stripes. Men målet är större än så – Joseph Corré vill gå i sin fars revolutionära fotspår.

– Jag antar att jag alltid växt upp kring tanken att starta en butik för att starta en scen, säger Joseph Corré till Reuters.