Hemligheten bakom baken!

Experten guidar till slanka ben och fast rumpa!

1 av 3
NÖJE

Tajta fodral och avklippta jeansshorts — dina former är till för att synas. Sofis mode har kartlagt knepen som verkligen funkar: följ vår guide och få både rumpa och spiror värdiga en supermodell!

Skaffa rätt ass-itude!

Fitnessexperten David Kirsch, personlig tränare åt Heidi Klum och författare till ”The butt book”, har gjort det till sin livsuppgift att hjälpa kvinnor att få den perfekta rumpan. Enligt Kirsch handlar allt om att ha rätt attityd – eller ass-itude, som han skämtsamt säger.

– Du måste fokusera på att träna rumpan och helt enkelt gå till gymmet och göra jobbet. Kändisarna jag tränar jobbar sig svettiga minst några dagar

i veckan. De vill träna hårt och de är fokuserade. Deras jobb kräver att de håller sig i perfekt form och det är mitt jobb att göra träningen spännande, sexig och rolig, säger David Kirsch till Sofis mode.

Glöm ursäkter!

– Jag tror inte på ursäkten ”jag har inte tid att träna”, säger David Kirsch.

– Jag har jobbat med några av New Yorks mest upptagna kvinnor och de hittar tid till träningen. Hur upptagen och stressad du än är går det alltid att få in minst tio minuter svettig benträning varje dag.

Öka motionen

Bästa sättet att tona ben, lår och rumpa är regelbunden träning kombinerad med en hälsosam kost. Ju mer du använder dina muskler, desto fastare blir vävnaden i huden och desto mer fett förbränns. Regelbundna, kortare träningspass är bättre än en hårdkörning då och då.

Undvik lågkaloridieter, friterad mat och ost

Även maten du stoppar i dig kan ha en betydande effekt på din rumpas form. Lågkaloridieter är populära för viktnedgång, men eftersom kroppen då tvingas bryta ner muskelvävnad kan rumpan bli platt eftersom den till stor del består av just muskler.

Bästa maten för en snygg rumpa är en välbalanserad kost med både protein, långsamma kolhydrater och bra fetter som omega 3, nötter och olivolja. På så sätt behåller du muskelmassan samtidigt som du blir av med överflödigt fett och rumpan blir tonad, rund och hög. Dra också ner på salt, socker och alkohol som kan bidra till celluliter.

– Vill du ha en snygg rumpa rekommenderar jag att du håller dig borta från friterad mat och ost, tipsar David Kirsch.

Långa promenader tonar & tajtar till

En bred bak beror ofta på för mycket kroppsfett, för lite träning och fel kost – så satsa på intensitetsträning. Löpning, step-up eller aerobics med explosiva rörelser är bra metoder för att bli av med envisa fettdepåer. Satsa på långa promenader, gärna i backig terräng.

Fixa ridbyxlåren med Heidi Klums specialare

Tenderar du att lägga på dig på låren och rumpan medan resten av kroppen inte ändrar sig särskilt mycket, har du en klassisk päronform. ”Sumo-loungen” är en övning som David Kirsch har tagit fram särskilt för Heidi Klum. Den går ut på att du står med fötterna höftbrett isär och med händerna på låren. Böj på knäna, res dig upp igen och sparka ut ena benet i en sned kick. Sätt dig sedan i sumopositionen igen och upprepa med andra benet.

– Det här är en riktig ridbyxlår-avskalare, tipsar David Kirsch.

Lyft rumpan med utfall & knäböj

Ålder, övervikt och försämrad ämnesomsättning kan lätt resultera i en hängig rumpa. Gör några utfall och knäböj varje dag för att stärka musklerna i rumpan. Använd också en uppstramande kräm eller testa eventuellt någon behandling på en skönhetsklinik, till exempel Velashape.

... och så här får du fina ben

På uppdrag av teknikföretaget Braun har forskare genom att jämföra benens och lårens proportioner med hudens struktur räknat fram en formel för de perfekta benen.

– Enligt män är de ideala kvinnobenen välformade, slanka och har en glänsande lyster, säger forskningsledaren Aric Sigman.

– Kvinnor föredrar exakt samma sak – men två storlekar mindre, fortsätter han.

Och det finns en kändis vars ben får ett högre värde på forskarnas skala än någon annan: Jennifer Aniston.

Hemligheten stavas ett pass yoga varje dag, kombinerat med en halvtimmes konditionsträning och minst fem minuters stretch, avslöjar hennes tränare Mandy Ingber.

– Yoga är inte någon ersättning för din konditionsträning. Det bästa är om yogan ingår i träningen du redan gör, säger Mandy Ingber till tidningen Self.

Promenader är också utmärkta för att tona benen. Lågintensiv träning gör nämligen att kroppen tar en stor del av bränslet från fettreserverna. För att ge benen ett hälsosamt skimmer kan du enkelt smörja in dem med en brun utan sol-kräm två gånger i veckan innan du går och lägger dig. Applicera sedan en skimmerlotion på benens framsida för en tonande och förlängande effekt.

FAKTA

Tips!

Fokusera inte bara på att träna underkroppen!

Genom att även träna axlar och armar blir din kroppsform balanserad och du blir mer proportionerlig. Med ökad muskelmassa på överkroppen kommer du också att öka din totala fettförbränning, vilket betyder att du samtidigt förbränner mer fett från rumpa och lår.