Stina syr kläder åt Sarah Jessica Parker

1 av 9
NÖJE

För tre år sedan flyttade Stina Gunnarsson till New York för att pröva lyckan som mönsterkonstruktör. I dag gör hon kläder åt superkändisar som Sarah Jessica Parker, Oprah Winfrey och Bruce Springsteen.

Den som lyckas i New York kan lyckas överallt, åtminstone om man får tro den klassiska strofen i låten ”New York, New York”. Men hur börjar man?

En som vet är Stina Gunnarsson, 29, ursprungligen från Båstad. Hon tog sig till New York för några år sedan för att etablera sig i modebranschen – och hon har lyckats förbluffande bra. I dag jobbar hon dels för egna kunder som rockmusikern Antony Hegarty och konstnären Marina Abramovic, dels är hon anställd kostymdesigner och mönsterkonstruktör hos Lars Nordensten som driver en skräddaragentur med ett 60-tal skräddare. Bland kunderna finns några av världens största modehus och modemärken, som Dior, Gucci, J Crew och Polo Ralph Lauren. Här har Stina Gunnarsson hjälpt till att göra kläder till världsstjärnor som Bruce Springsteen, Mick Jagger och Oprah Winfrey.

Från början var det inte alls meningen att hon skulle syssla med skrädderi och mode. Åtminstone inte när hon valde humanistisk linje i gymnasiet.

– Nej, den linjen har ju inte mycket med kläder och skrädderi att göra. Men jag upptäckte så småningom att jag ville jobba

med mönster och kostymdesign, så jag utbildade mig i dam- och herrskrädderi vid Textilhögskolan i Borås. Sedan flyttade jag tillbaka till Båstad där jag är född, och startade ett eget klädmärke.

Kläderna sålde hon i butiker i Stockholm, Lund och Båstad. Men hon tröttnade snart och flyttade till Stockholm för att hitta nya utmaningar. Och det tog inte lång tid förrän hon fått fäste i stan.

– Jag var där i två dagar innan jag fick jobb hos kostymdesignern Stefan Wåhlberg, och kort därefter fick jag ett vikariat på Dramaten. Hos Stefan gjorde jag kostymer och kläder till bland annat Let’s Dance på TV4. Jag gjorde också kläderna till bröderna Rongedal som var med i Melodifestivalen 2008.

Efter ett tag tröttnade hon på Stockholm och ville se något annat. Valet föll på New York.

– När jag berättade att jag ville åka dit höll alla bara med mig.

De flesta tyckte att jag nog skulle passa in bättre där än i Sverige. Det var inte negativt menat, men det var ungefär så jag själv kände.

Jag ville ut och se något större.

Där hemma var det främst mamma som var lite skeptisk till planerna.

– Hon tyckte att New York lät lite farligt, men jag förklarade att jag bara skulle vara borta i tre månader. När jag kom tillbaka efter den tiden var hon jätteglad att jag kommit hem. Då visste hon inte att jag hade en returbiljett i fickan, ler Stina Gunnarsson.

Det första hon gjorde när hon fixat lägenhet och gjort sig hemmastadd i New York var att ordna ett vikariat hos klädmärket VPL, där hon började med att springa ärenden. Men hon avancerade snabbt i hierarkin.

– Efter tre dagar stod jag inte ut med att hämta kaffe, så jag började göra mönster och kläder. När New York Fashion Week avslutas brukar alla klädmärken visa upp väldigt experimentella och lekfulla kreationer, så jag föreslog att jag skulle göra VPL:s kläder. Visst, sa de, gör du det. Så det gjorde jag!

Och sedan rullade allt på. Genom designern Victoria Bartlett på VPL kom hon i kontakt med rockmusikern Antony Hegarty i gruppen Antony and the Johnsons. Plötsligt gjorde hon Hegartys scenkostym till hans kommande världsturné.

– Via honom träffade jag konstnären Marina Abramovic, som

är stor här i USA. Hon behövde kläder till ett konstnärligt uppträdande – jag hade ingen om vem hon var, men vi träffades och fann varandra direkt.

Det var inte förrän mötet var över som Stina Gunnarsson fick veta att uppträdandet skulle ske på ett av världens främsta konstmuseer, Museum of Modern Art

i New York. Samt att deras samarbete skulle filmas av HBO, tv-kanalen som stått bakom stora succéer som ”Sopranos” och ”Six feet under”.

– Så under en tid hade jag ett helt gäng kamerakillar efter mig vart jag än gick. De var med när jag handlade tyger, sydde och satt i möten. Hela mitt sovrum var fullt med inspelningsutrustning, skrattar hon.
 

Mycket av sin tid tillbringar Stina Gunnarsson också hos svenska skräddargurun Lars Nordensten, som har ateljé i New York och skräddare i både New York, LA och Miami. Här gör hon mönster och kläder till flera av världens största musik- och mediestjärnor.

– Jag gjorde västar åt Bruce Springsteen för en världsturné nyligen. Och Sarah Jessica Parker jobbar jag med regelbundet, jag ordnar kläder till henne för olika evenemang och premiärer. Det kan handla om att göra helt nya kläder eller att anpassa befintliga så att de sitter helt rätt. Jag träffade henne via Lars Nordensten,

men jobbar också med henne privat. Vi träffas ungefär en gång i månaden i hennes studio och går igenom vad som behöver göras den närmaste tiden. Hon är en otroligt glad och trevlig person.

När hon inte gör kläder till världskändisar jobbar hon med reklamkampanjer, bland annat för världens största varuhus, Macys.

– De behövde kläder gjorda av deras papperskassar inför ett stort evenemang, så då ordnade jag det, berättar hon.

Ett annat projekt hon hunnit med var den norska filmen ”The Kangaroo”, där hon var

kostymdesigner för samtliga skådespelare.

– Det var otroligt kul. Vi bodde arton personer i ett litet hus i The Hamptons norr om New York. Det var en intressant process eftersom man kommer varandra så nära när man jobbar med film. Det är väldigt intensivt.

Så vilka är Stina Gunnarssons bästa tips för den som är sugen

på att prova lyckan i New York? Svaret låter inte vänta på sig:

– Var beredd på att jobba gratis och försörja dig på något annat, åtminstone i början. Fokusera på jobbet. Det finns mycket kul i New York och det är lätt att bli distraherad – men tro inte att du hittar rätt människor på krogen. Hårt

arbete är enda sättet att lyckas.

FAKTA

Stina Gunnarsson

Ålder: 29 år. Född: Båstad. Yrke: Skräddare och kostymdesigner. Bor: Queens, New York. Familj: Pojkvännen och konstnären Justin Davis, samt mamma, pappa och fyra syskon i Sverige. Fritidsintressen: Försöker ta del av det stora utbudet av kultur i New York. Drömmer om: Att jobba mer med film.

Jobba i USA – så funkar det

För att få jobba i USA måste du ha ett visum. Här är en kort genomgång:

✔ Skaffa Green Card, även kallat H-IB-visum. Detta måste utfärdas av ett amerikanskt företag eller organisation som sponsrar och går i god för dig. Chansen att lyckas är som störst om du besitter någon specifik yrkeskompetens.

✔ Skaffa ett L-1 visum. Detta baseras på att du redan jobbar på ett företag som har representation i USA, till exempel via ett dotterbolag. Du måste ha jobbat minst ett år på dotterbolaget innan du kan ansöka om detta visum.

✔ Vinn på lotteri. Jo, det är sant. Hittar du inget företag som vill sponsra dig kan du ställa upp i Diversity Immigrant Visa Program, eller som det kallas, Green Card Lottery. Blir du utvald får du ett permanent uppehållstillstånd i USA.

✔ Nyttiga länkar:

www.jobba-i-usa.com

(information om att jobba i USA)

www.stockholmusembassy.gov (USA:s ambassad i Sverige)

www.dvlottery.state.gov

(Green Card Lottery)

TEXT & FOTO: Jacob Härnqvist