Modeårets skandaler, genombrott och snackisar

1 av 10
NÖJE

Nazihot, kunglig spets och kampen om de röda sulorna. Sofis modes Anna Flytström har samlat modevärldens största snackisar 2011.

FAKTA

Årets skandal

En bankande baksmälla var det minsta av designern John Gallianos problem efter den ödesdigra fyllekvällen på La Perle i Paris i februari. Designern åtalades för antisemitism efter att ha hotat och trakasserat gäster, fick kicken från både Dior och sitt eget märke och tvingades checka in på rehab.

Årets kändisdesigner

Att tidningarna gör stora rubriker redan kring ryktet att en kollektion är på gång borde vara ett bra tecken. Men i rapstjärnan Kanye Wests fall var det inte själva kläderna folk var sugna på – utan möjligheten att få såga dem sönder och samman. Kanye West har länge dissats för sina fruktlösa försök att slå sig in i modebranschen. Och mycket riktigt: när han presenterade sin debutkollektion under modeveckan i Paris var uppmärksamheten enorm – men inte på ett bra sätt.

Årets gubben i lådan

Vart man än gick, vart man än vände sig, där var han. Karl Lagerfeld tog mångsysslandet till en helt ny nivå genom samarbeten med Coca-Cola, Magnum och Orrefors, samt två nya kollektioner i eget namn. Allt detta vid sidan av sitt dagjobb som chefsdesigner för lyxmodehusen Chanel och Fendi. Lägg därtill lite filmprojekt, fotoböcker och skivomslag..

Årets samarbete

Hajpen var stor och köerna långa när det italienska modehuset Versace släppte sin samarbetskollektion för H&M. Men så här i efterhand – kommer folk verkligen att bära all denna färg- och blingbonanza? Eller kommer plaggen snabbt förpassas till ett mörkt hörn i garderoben?

Årets applåd

Debatten kring vår enorma klädkonsumtion och dess effekter på miljön har rasat länge. Men nytt för i år var att fokus låg på att hitta nya smarta alternativ. Journalisten Sofia Hedström släppte boken ”Modemanifestet”, full med tips på hur man lever både moderätt och ekoreko, klädbytardagar poppade upp lite här och var och förslag på hur vi förbättrar klädproduktionen och återvinningen hamnade på nyhetsagendan.

Årets sko

Den hånades och kallades för ”Frankenshoe” av den brittiska kvällspressen. Men det spelade ingen roll. Miucchia Pradas märkliga mix av sneaker, brogue, espadrill och platå blev årets mest

omtalade och eftertraktade sko. Slutsåld, kopierad och synlig på varenda modeblogg.

Årets reklamdebatt

Om all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet borde Marc Jacobs parfym ”Oh Lola!”vara årets storsäljare. Kampanjbilden, som visar den unga skådespelerskan Dakota Fanning sittandes i en flicksöt klänning med en enorm flaska mellan benen, fick många shoppare att sätta latten i halsen. I England där moralpaniken var som störst förbjöds den helt.

Årets klänning

En av de hetaste frågorna inför det brittiska prinsbröllopet var vem som skulle designa Kate Middletons brudklänning. Valet föll på Sarah Burton, chefsdesigner för Alexander McQueen, som hyllats för sina undersköna coutureklänningar. Burton har haft ett riktigt guldår och nyligen utsågs hon till årets designer av British Fashion Awards. Inte illa med tanke hur mycket hon hade att leva upp till när hon tog över chefsdesignerposten efter modevärldens älskling Alexander McQueens tragiska bortgång.

Årets fajt

Kan man äga en färg? Det påstår i alla fall skodesignern Christian Louboutin, som stämt modehuset Yves Saint Laurent för att de använt röda sulor på sina skor. Det blev starten på en prestigefylld, hätsk och mycket underhållande rättsprocess som ännu inte sett sitt slut.

Årets svenska genombrott

Debutvisningen under modeveckan i vintras hyllades till skyarna och inför visningen i somras var förväntningarna enorma. Men den Malmöbaserade designerduon Altewai Saome levde upp till dem med bravur. Deras nyskapande detaljrikedom fick hela Modesverige på fall, och nyligen nomi- nerades de till Malmö stads näringslivspris.