Svenska sovkläder - populära vardagsplagg i Kina

1 av 4
Man äter lunch i pyjamas.
NÖJE

Kineserna kinesar gärna i svensk pyjamas. Lexingtons sovkläder gör succé i landet – som dagkläder.

– Vi blev lite tagna på sängen när vi upptäckte det, säger vd:n Kristina Lindhe.

Pyjamas på dagen, i affären eller på tåget – inget konstigt i flera delar av ­Kina. Plagget är en status­symbol.

– Man har pyjamas på sig som bevis på att man är ­ledig och avkopplad, säger Kristina Lindhe, vd och grundare av svenska textilföretaget Lexington.

Det visste hon inte när de etablerade sig i Kina 2010. Men så upptäckte man att den klassiska herrpyjamasen i blåvitt blev en stor­säljare.

– Vi blev lite tagna på sängen. Det var lustigt. Vi säljer mycket pyjamasar i Kina nu.

Stor butiksboom

I dag finns 13 Lexingtonbutiker i Kina, ytterligare 37 planeras till 2016. Framför allt har de märkt av att pyjamasarna är poppis i Peking och Shanghai.

– Men det sprids till städer runt omkring också.

Varför just era pyjamasar?

– Det finns ett oerhört sug efter allt västerländskt som man inte har haft tillgång till tidigare. Här stämmer tydligen en del av vår kollektion in på ett kinesiskt sätt att vara på ett för oss lite oväntat sätt.

Vägrade byta om

Enligt Dagens Industri var det på 1970-talet som ­pyjamasen fick sitt stora ­genombrott i Kina. Plagget sågs av många kineser, som tidigare sovit i sina arbetskläder, som en lyx man gärna visade för grannarna. Men myndigheter i Shanghai har inte alltid ­gillat mjukistrenden. I samband med en världsutställning för två år sedan försökte särskilda klädkodsteam att patrullera i bostadskvarter för att övertala pyjamasbärare att byta om, skriver DI. Det visade sig vara för­gäves.

Nivette Dawod