Klädjätten anmäls för sexistisk reklam

”Det är kvinnoförnedrande”

1 av 4
Här är American Apparels skyltning i den manliga delen av deras webshop...
NÖJE

Så här marknadsför American Apparel unisex-skjortan på män – och på kvinnor.

Klädjätten, som säger sig vilja förmedla jämlikhet, anklagas nu för sexism och har anmälts till Reklamombudsmannen.

– Det är kvinnoförnedrande, säger bloggaren och studenten Emelie Eriksson, 24.

Emelie Eriksson
Foto: PRIVAT
Emelie Eriksson

Det amerikanska företaget American Apparel säljer bland annat unisex-skjortor, för både män och kvinnor, på sin hemsida och i butiker runt om i världen.

På sin hemsida är den manliga modellen som bär skjortan fullt påklädd och fotograferad rakt framifrån. Den kvinnliga modellen är bortsett från skjortan helt naken.

”Både sexistiskt och kvinnoförnedrande”

Företagets sätt att marknadsföra samma skjorta har fått bloggaren och studenten Emelie Eriksson att skriva ett synnerligen kritiskt inlägg.

– Det är fruktansvärt hur de visar upp kvinnor i sin reklam. På den kvinnliga modellen handlar det inte om en skjorta längre, bilden är både sexistisk och kvinnoförnedrande. Man undrar vad de vill sälja, säger hon.

Hennes inlägg på bloggen "En blommig tekopp" las upp på förmiddagen idag och hade vid 21-tiden 70 000 unika besökare. På Twitter och Facebook spreds budskapet som en löpeld.

"Fruktansvärt, fullständigt fruktansvärt". "Tydligare sexism kan det ju inte bli". "Osmaklig marknadsföring" var några av kommentarerna under inlägget.

– Folk tycker det här är viktigt och jag är väldigt glad att detta uppmärksammas, säger Emelie Eriksson.

Tar inte upp för prövning

Reklamombudsmannen har fått in fyra anmälningar mot American Apparel som nu är under utredning.

– Men vår bedömning är att vi inte kan upp det här för prövning, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

RO:s uppgift är att utreda det som riktar sig till den svenska marknaden. American Apparels domännamn är registrerat i USA och det finns ingen svensk version av sajten.

– Ligger det utanför vårt prövningsområde måste vi avvisa anmälningarna, säger Elisabeth Trotzig.

Generellt tittar Reklamombudsmannen på hur modellerna ser ut, vad de är i för miljö och vad det är för produkter.

– Underkläder har en högre tröskel, är det reservdelar till bilar är det i regel obefogat att ha lättklädda modeller. Men för att anmälan ska tas upp måste det vara riktat till den svenska marknaden, säger Eltell.

American Apparel skriver på sin hemsida att man tror på "frihet och jämlikhet". Förra året hamnade företaget i blåsväder och varnades av Reklamombudsmannens brittiska motsvarighet, ASA, efter att ha visat bröst och rumpa på kvinnliga modeller.

Aftonbladet har sökt American Apparel.