Svenska klädföretaget: ”Vi ville kasta om könsrollerna”

Lägger upp bilder på manlig avklädd modell

Publicerad:
The You Way

Debatten kring klädjättens American Apparels bilder fortsätter.

Nu har klädföretaget ByPM lagt upp liknande bilder på sin hemsida – men med en avklädd man som modell.

– Vi ville göra någonting eget och kasta om könsrollerna för att se vad som händer om en kille är i samma position, säger Petter Lindqvist, delägare i ByPM och modell på bilderna.

På det amerikanska klädföretaget American Apparels hemsida visar två modeller upp samma skjorta. En manlig modell är fotograferad framifrån och bär skjortan fullt påklädd. En kvinnlig modell är iklädd endast skjortan och ingenting mer. American Apparel har anmälts för sexistisk reklam till reklamombudsmannen – och debatten har spritt sig som en löpeld.

”Kasta om rollerna”

Och nu kontrar det svenska klädföretaget ByPM i debatten.

I företagets webbutik visar en avklädd manlig modell upp en unisex-skjorta på samma sätt som den kvinnliga modellen gör för American Apparel.

Petter Lindqvist är grundare och delägare i ByPM – och även modell för de avklädda bilderna på hemsidan.

– Vi har som de flesta andra följt debatten och tycker att det är intressant. Vi ville göra någonting eget och kasta om könsrollerna för att se vad som händer om en kille är i samma position, säger Petter Lindqvist.

”Vill öppna folks ögon”

Han har själv uppmärksammat de stora reaktionerna på American Apparels bilder.

– Det känns konstigt när det görs på det sättet. Men om de vill göra så, så är det ”fine”. Det är alltid bra med debatt.

Han poängterar att de inte motsätter sig klädjätten, utan vill bidra till en fortsatt debatt.

– Vi vill öppna folks ögon genom att vända på det. Ser man en naken kille på samma sätt, då tänker folk att det inte är okej, säger Petter Lindqvist.

American Apparel har tidigare svarat på kritiken efter debatten i ett mejl till Aftonbladet.

”Tyvärr har några bloggare förväxlat en konstnärlig fotografering med en produktfotografering och till följd av det bröt en kontrovers ut”, skriver Ryan Holiday, marknadschef på American Apparel.

 

Mobilversion | Webbversion