Preppa håret för sol & bad

Skönt med sol och bad men se till att preppa håret!
Foto: THINKSTOCK
Skönt med sol och bad men se till att preppa håret!
NÖJE

Visst är det härligt med vår och sommar! Men för håret är detta en mardrömstid – om du inte ser till att sköta om det på rätt sätt. Vi bad experterna om deras bästa tips.

Nu är det hög tid att skämma bort ­kalufsen lite extra om du vill ha ett härligt hårsvall i sommar. För ett välmående hår gäller det att arbeta långsiktigt och se till att boosta håret med massor av fukt.

Toppar som klyvit sig går inte att laga – klipp dig i stället för att bygga upp styrkan i håret och förhindra att klyvningarna klättrar ännu högre upp. Hur ofta du behöver besöka frisören beror på din hårkvalitet, men för de flesta är det lagom att toppa sig var sjätte till åttonde vecka.

Det är viktigt att du använder ett schampo och balsam som är anpassat för just din hårtyp, och komplettera gärna med en inpackning åtminstone en gång i veckan. Till skillnad från huden kan håret inte reparera sig självt. Den växande delen av håret finns under hårbotten, och håret du ser på ditt huvud är i praktiken dött. Därför behöver ditt hår mer vård än din hud.

Att äta balanserat är a och o om du vill bygga upp ett starkt och vackert hår, berättar trikologen

Marilyn ­Sherlock som är ordförande för Institute of ­Trichologists i London.

– Kvaliteten styrs jättemycket av vad du äter. Järnrik mat är jätteviktig: ägg, rött kött och om du är vegetarian är quorn ett bra alternativ. Och mycket grönsaker så klart, säger hon.

En trikolog hjälper kunder med problem som håravfall och sjukdomar i hårbotten och reder ut medicinskt varför besvären uppstår. Marilyn ­Sherlock har arbetat i branschen i mer än trettio år och hon har sett det mesta i hårväg.

Hon ­berättar att dieter kan göra stor skada:

– Jag hade en kund som sparade ut håret till sitt bröllop. Samtidigt gick hon på Atkinsdieten för att gå ner mycket i vikt och före bröllopet tappade hon stora delar av sitt hår.

– 5:2-dieten däremot är välbalanserad och bra, med mycket järn och proteiner. Håret ­behöver också lite kolhydrater för att må bra, fortsätter hon.

Marilyn Sherlock.
Marilyn Sherlock.

Hos kvinnor är lågt järnvärde ofta en orsak till håravfall.

– Hela 40 procent av mina kvinnliga kunder har visat sig ha järnbrist. Kvinnor behöver extra  mycket järn eftersom de har mens varje månad, säger Marilyn Sherlock.

Hur ofta ska man tvätta håret?

– De flesta av oss tvättar kroppen varje dag. Jag tycker att man ska tvätta håret varje dag också, i alla fall om man bor i en storstad. Det är en annan sak om du lever i väldigt ren luft utan föroreningar, säger hon.

En sak som sliter väldigt mycket på håret den här tiden på året är ­solens uv-­strålar. Bästa sättet att skydda håret? Bär en hatt!

Marilyn Sherlock har en väldigt bra, ­visuell jämförelse för att förklara vad som sker i solen.

– Ovanpå hårstråna sitter massvis av fjäll, som på en fisk. Om de torkar ut öppnas de upp och vattnet flyr ut från hårstrået. Så se till att skydda håret från uttorkning. Serum och masker kan ­vara till hjälp, det finns en djungel av ­produkter på marknaden. Många tror att dyra produkter är bättre än billiga, men det stämmer inte alltid.

De riktigt stora företagen spenderar massvis av pengar på forskning och tar därför fram väldigt bra produkter, säger hon.

Några av solskadorna kan du se med ­blotta ögat, andra inte. Den mest ­synliga förändringen är hår­färgen. Doktor Steven Shiel, som arbetar i företaget P&G:s laboratorium med att utveckla nya hårvårds­produkter för märken som Pantene, förklarar vad som händer.

– Oavsett om ditt hår har en naturlig färg ­eller är behandlat kan uv-strålarna bryta ner pigmenten. De får naturligt hår att ljusas upp och färgat hår att blekas. Många gillar den solblekta effekten, men den är ett tecken på att dina hårfibrer har utsatts för skada, berättar han.

Steven Shiel.
Steven Shiel.

I sitt arbete studerar Steven Shiel bland annat vad som händer inuti hårstrån när de utsätts för ­olika ­påfrestningar.

– Uv-strålningen bryter ner hårets naturliga protein och hårfibrerna inifrån. Det gör att håret känns torrt och grovt och blir mer känsligt.

I labbet har vi sett att håret försvagas mer ju längre det utsätts för sol. Vi har också kommit fram till att ju mörkare hårfärg du har, ­desto mer naturligt skydd har håret mot ­solens effekter. Pigmenten agerar som en skyddsfaktor för hårproteinerna, säger han.

Inpackningar, serum, oljor och behandlingar – hur hittar man rätt bland alla hårvårdsprodukter?

– Inpackningar och behandlingar innehåller en högre koncentration av återfuktande ingredienser, de används över hela håret och är ofta skräddarsydda för olika hårtyper. ­Oljor och ­serum används på mer isolerade problem­områden som friss och kluvna hårtoppar. De används ofta som ett komplement till vanligt balsam och kan också användas dagar då du inte tvättar håret, förklarar Steven Shiel.

De senaste åren har intresset för ekologiska produkter exploderat. Att äta så mycket naturliga råvaror som möjligt är lika viktigt för oss som var­ifrån ­ingredienserna i våra skönhetsprodukter kommer. Många oljor är jättebra med hundra procent naturliga ingredienser, och kamomill verkar ­lugnande. Be om ­proffshjälp för att hitta rätt ämnen för just din hårtyp.

Källor: Steven Shiel, Marilyn Sherlock, Anna Wahlberg, Steve Terry, ANNA GÖRANSSON, P&G          

FAKTA

Lilla hårskolan

Maten som boostar håret

Om du har torrt hår: Ät mer avokado och fiskolja.

Om du vill ha mer glans: Se till att få i dig mycket gröna grönsaker som spenat, grönkål och mangold som innehåller vitamin A och C. Det ökar produktionen av sebum, hårets naturliga balsam.

Om du vill ha ett starkare hår: Strö en näve pumpakärnor över din mat. De innehåller mycket omega-3, zink och järn. Se till att få i dig mycket proteiner – ägg, kyckling och fisk är bra val.

Om du vill att håret ska växa: B-vitamin är viktigt för tillväxten.

Tvätta rätt

Du kan tvätta håret varje dag om du använder rätt produkter.

3 Håret är som svagast när det är blött. Kamma därför håret noga innan du blöter det.

Använd alltid balsam. Det lägger sig som en hinna och stänger in fukten i hårstråna. Balsamet ska användas 5–10 centimeter från hårbotten och utåt.

Kamma gärna igenom håret försiktigt med en bredtandad kam medan balsamet fortfarande sitter i. Och skölj gärna med kallt vatten efter tvätt, det gör håret mer glansigt.

Gnugga inte håret efter tvätt, utan krama det försiktigt med en handduk.

9 steg till ett starkare hår

Klipp håret var sjätte till åttonde vecka. Håret växer cirka 1–1,5 centimeter per månad.

Använd en fuktgivande inpackning minst en gång i veckan.

Kombinationen av produkter är jätteviktig, att de talar till varandra. Be din frisör om hjälp att hitta produkter som passar just din hårkvalitet.

Undvik regelbunden värme­styling. Intensiv värme på blött hår skapar ånga som skadar ytan på håret, så handdukstorka håret innan du fönar det. Använd värmesprej eller en leave-in-inpackning i topparna för extra skydd.

Borsta håret hundra gånger innan du går och lägger dig. Då sprids naturliga oljor från hårbotten över hela håret.

Natten är en välbehövlig paus för håret från föroreningar, extrema väderförhållanden och styling. Använd en fuktgivande produkt innan du går och lägger dig.

Om du har långt hår kan en mjuk hästsvans och ett sidenörngott minska friktionen mot kudden.

Bästa sättet att skydda håret från solskador är att bära en hatt. Om du har utsatt håret för mycket sol – se till att skämma bort det med djupverkande och fuktgivande produkter efteråt. Glöm inte bort att också hårbotten kan brännas i solen.

Skona håret från saltvatten och klor som båda verkar uttorkande. Var noga med att skölja ur håret efter en dag på stranden.

Skönhetsredaktörens bästa knep

Sofis modes skönhetsredaktör Anna Wahlberg delar med sig av sina bästa tips för sommarhåret.

Anna Wahlgren.
Anna Wahlgren.

– Ett av mina favorit­tricks är att göra en mjuk fläta till natten. Då bildas inga tovor och som bonus får du fina slappa vågor så att du slipper värmestyla håret på morgonen, säger hon.

Vilka stylingprodukter använder du själv helst under sommaren?

– Jag använder alltid mycket olja. Det skyddar håret och gör det blankt och följsamt. En favorit är Shu Uemuras ”Essence absolue”. Sjukt dyr, men den är superdryg. Jag är alltid en storkonsument av hårsprej, eftersom jag vill tämja alla ystra småhår. Blowpros och Redkens sprejer är toppen och ger bra stadga utan att göra håret stelt. De lämnar inga rester och det tycker jag är viktigt eftersom jag tvättar håret rätt sällan.

Finns det några bra huskurer?

– Om du använder mycket styling­produkter bildas rester i håret. Därför behövs ett djupren­görande schampo som gör håret riktigt rent. Som alternativ till att köpa ett djuprengörande schampo fungerar det utmärkt att mixa vanligt schampo i handflatan med bakpulver och sedan tvätta håret. Då blir det rent på djupet och härligt fräscht.

– Du kan också testa att göra en inpackning för håret med ingredienser från skafferiet. Blanda lika delar honung med exempelvis kokos- ­eller olivolja och fördela i håret. Låt verka i minst 30 minuter.