Han gjorde vintage poppis

Cameron Silver har förvandlat synen på röda mattan-blåsor

1 av 7
Christos Garkinos, till vänster, och Cameron Silver, till höger, äger vintagebutiken Decades i Los Angeles och syns även i reality-showen "Dukes of Melrose" där tittarna får följa livet i butiken. Cameron Silver släpper nu en bok om vintagemode.
NÖJE

Han är vintageguru, tv-profil, en av modevärldens mäktigaste och har sett varenda Hollywoodstjärna naken. Vi träffade den charmante Cameron Silver.

Cameron Silver tillsammans med Sofis modes reporter Anna Flytström.
Cameron Silver tillsammans med Sofis modes reporter Anna Flytström.

Kommer ni ihåg när folk rynkade på näsan åt gamla kläder? När det bara var alternativgänget i skolan som ville shoppa second hand? Och det var pinsamt att gå runt i annat än den senaste trenden? Som tur är har det förändrats. I dag är det status att bära vintage och att leta runt bland små  obskyra butiker efter de bästa fynden har blivit en sport bland modeintresserade. En person vi ska tacka för den utvecklingen är den amerikanske modeprofilen Cameron Silver – mannen som satte vintage på röda mattan. I hans butik Decades i Los Angeles flockas kändisarna för att hitta exklusiva dyrgripar från svunna tider.

– När Hollywoodstjärnorna började bära vintage fick de folk att se på gammalt mode på ett nytt sätt, säger han när vi möts över en frukost på hotell Berns i centrala Stockholm.

Han är i stan för att lansera boken ”Decades: A century of fashion” där han går igenom modehistorien årtionde för årtionde. Den beskriver såväl trender och plagg som varje årtiondes mest framstående designers och stilikoner.

– I dag är vintage en del av det moderna sättet att klä sig, alla som vill se coola ut bär vintageplagg. Dessutom är det bra för miljön. I en värld av masskonsumtion och slit-och-släng-mode lär det oss att shoppa smartare. Jag hatar att överintellektualisera mode, men vintage fick mig att se kläder som konst. Min garderob är som ett minimuseum som jag vårdar och kurerar. Att klä på mig är att måla med min garderob, jag är en levande skulptur – en Michelangelo. Fast med kläder på, då.

Vad var det som fick kändisarna att vilja bära vintage?

– De stora lyxmärkena hade förlorat sin exklusivitet, de fanns överallt. Vintage var det som erbjöd något verkligt unikt och lyxigt. Och om du som fashionista vill ligga i framkant och vara trendsättande är ironiskt nog det bästa sättet att bära något från det förflutna.

Cameron Silvers intresse för just vintage kom när han som ung turnerade runt i USA som kabaréartist och tillbringade sin fritid med att besöka second handbutiker i olika städer. Efter att ha lagt kabaréhatten på hyllan öppnade han Decades 1997 och butiken blev snabbt en favorit bland skådespelare och artister. Det stora genombrottet kom när skådespelaren Nicole Kidman bar en vit Decades-klänning till premiären av Moulin Rouge 2001. Efter det följde modereportage i Vogue, en omtalad plåtning med Renée Zellweger och berömmelsen var ett faktum.

Dita Von Teese är en av Camerons kunder.
Dita Von Teese är en av Camerons kunder.

I dag har Decades en lojal kundkrets full av kända namn som Gwyneth Paltrow, Dita von Teese, Rihanna, Chloë Sevigny och Alexa Chung.

Varför vill så många stjärnor jobba med dig?

– Eftersom jag inte representerar någon särskild designer vet de att min enda ambition är att få dem att se bra ut. Och som före detta artist förstår jag deras sårbarhet – det är en hård bransch. Dessutom är jag i grunden en väldigt snäll person. Jag kan se när de behöver en kram och de kan slappna av, för jag har redan sett dem nakna. Jag har sett alla nakna!

Tack vare sina celebra kunder har Cameron Silver även blivit något av en kändis själv och förra året fick han den egna tv-serien ”Dukes of Melrose” där publiken kunde följa livet i butiken. Dessutom har han tack vare sin stora modekunskap blivit en efterfrågad expert som samarbetat med en lång rad modeföretag, bland andra Tommy Hilfiger och Nine West.

Du har rankats som en av modevärldens mest inflytelserika personer, hur ser du på det?

– Jag ser det som en bekräftelse på att mitt arbete både inspirerar dagens designers och får folk att upptäcka bortglömda designers. Och att min uppmaning till världen – ”dress up!” – har gått hem.

Varför ska vi ”dress up”?

– Du vet det där som din mamma sa? ”Ha alltid rena underkläder, för du vet aldrig om du råkar ut för en olycka?” I dag lever vi i en värld där sociala medier gör alla till supermodeller och du vet aldrig när någon kommer att ta en bild av dig. Jag menar inte att vi ska gå runt i balklänningar, det kan vara jeans, klackar och en snygg läderjacka, eller bara lite läppstift. Lägg på lite attityd, addera lite glamour, var stylish – dress up! Försök lite.

Hur är din personliga stil?

– Jag vill alltid befinna mig på rätt sida om tacky. Men skulle jag hamna på fel sida betyder det bara att jag har roligt. Ibland blir mina vänner helt förskräckta och undrar: ”Vad har du på dig, du förstör din image!” Men jag har bara roligt, mode är kul. Min stil är att inte ha någon särskild stil, det enda jag vägrar är att vara tråkig. Jag klär mig efter humör – ibland gillar jag att sticka ut och vara excentrisk, andra gånger vill jag bara krypa upp i soffan och bli kramad.

Cameron Silver. Foto: Douglas Friedman
Cameron Silver. Foto: Douglas Friedman

Hur påverkar samhället modet och vice versa?

– Mode är en fantastisk barometer för samhällshistoria, vi lär oss väldigt mycket om en kultur genom vad folk konsumerar och ännu viktigare – vad de gör sig av med. I början när jag startade mitt företag brukade jag gå till second handbutiker för att se vad folk inte ville ha, genom det lärde jag mig mycket om den platsen.

Hur har kroppsidealen förändrats genom tiderna och hur hänger det ihop med modet?

– Jag brukar säga åt folk att klä sig efter sitt decennium: olika kroppsformer ser bättre ut i olika tiders mode. Om du är kurvig – leta efter 50-tals-kläder, om du saknar axlar – 40-tal, om du är petit – 60-tal, om du är lång och plattbröstad – 70-tal, om din kropp är V-formad – diagonalskurna klänningar från 30-talet. 80-talet har något för alla. Och folk blir alltid förvånade över hur snyggt en flapper-klänning från 20-talet sitter på olika kroppar.

Vad tycker du om dagens kroppsideal?

– Personligen tycker jag att det är mycket mer intressant att klä en kvinna med en verklig kropp än någon som är helt perfekt. Jag tycker att mode är för alla, inte bara unga människor eller dem med små storlekar. Generellt sett har folk faktiskt blivit större och längre, men Hollywoodstjärnor är fortfarande väldigt små eftersom det ser bättre ut framför kameran. Alexander Skarsgård har tur som får jobb! Jag har sett att ni svenskar generellt är väldigt långa, men ni ser samtidigt hälsosamma ut. Och ni är väldigt promiskuösa, har jag läst. Du skulle ha sett hur många telefonnummer jag fick i går…

Vilket decennium gillar du bäst?

– 70-talet, det var en sådan fantastisk tid av frigörelse, jag älskar Studio 54-kulturen. Och som patriot gillar jag att det var en bra period för amerikanskt mode, det var då vi började nå ut internationellt.

Vad tror du att nästa stora moderevolution blir – eller har vi redan sett allt?

– ”The next big thing” händer inom herrmode. Efter att ha sett likadant ut i 300 år känns det, tack vare det stora genusöverskridandet, äntligen fräscht. Dessutom har den metrosexuella trenden gjort det okej för män att vara fåfänga. Vi är på väg tillbaka till det gamla påfågelbeteendet, då männen var de som klädde upp sig. Jag älskar att se unga killar intressera sig för mode. De har insett att för att det gäller att se bra ut för att få en tjej.

Hur funkar det genusöverskridande modet åt det andra hållet?

– För kvinnor har det länge varit mycket mer accepterat att klä sig maskulint, men jag brukar säga till mina klienter att det finns kläder för dem som har en man och dem som inte har. Céline är till exempel inte så bra att bära om du är singel och hetero – det är för androgynt och butch.

Vad händer inom dammodet rent trendmässigt?

– Det är väldigt mycket sportinfluenser, tack vare Stella McCartney, och det är något som kommer mer och mer. Till och med Tom Ford visade hoodies med dragkedjor på catwalken.

Vad tycker du om svenskt mode?

– Fantastiskt! Jag älskar era mellanprismärken som Acne, V Ave Shoe Repair, Hope och Whyred. Ni har en tradition av prisvärt mode och en av de viktigaste kvinnorna inom branschen bor här – Margareta van den Bosch på H&M. Hennes vision har gjort stil tillgänglig för massorna och hon ligger bakom de smartaste samarbetena.

Borde inte H&M vara tvärt emot det som du står för?

– Jo, men jag är väldigt mycket för demokratiseringen av mode och H&M är ett bra exempel på det. En duktig shoppare kan få deras kläder att se ut som couture. Jag skulle jättegärna göra ett samarbete med dem, en vintageinpirerad kollektion. Tänk dig en samling little black dresses från olika årtionden. I dag går inte folk till H&M för att köpa cocktailklänningar. Jag skulle dra in så mycket pengar till er svenskar!

FOTO: All Over Press, Bulls, AP