Väskorna som tar plats

Modevärlden har gått bananas i tokroliga väskor

1 av 8
NÖJE

Glöm Célineväskor i lent skinn med rena linjer och tidlös design. Nu lämnar de klassiska väskorna plats åt lekfulla ”standout bags”.

Rita Ora syns ute med Chanels Legoinspirerade väska. Den går loss på cirka 58 000 kronor.
Rita Ora syns ute med Chanels Legoinspirerade väska. Den går loss på cirka 58 000 kronor.

Modevärlden har fått fnatt – just nu översvämmas vi av bilder på galna väskor i form av flaskor, fiskar, bokomslag och ananaskreationer.

Klassiska designerväskor som Hermés ”Birkin bag”, Fendis ”Peekaboo” och Chanels ”5.55” lämnas i sina påsar i väntan på ett allvarsammare modeklimat.

Väskans tidigare så korrekta uppenbarelse har den senaste tiden övergått i en galenskap utan dess like. Nu är inget för mycket, för humoristiskt eller för provocerande. Det är mode, kort och gott.

Allt började 2011, när Jil Sander lanserade en orange tusenkronorspåse i plast, prydd med företagets logga.

Surret blev ännu högre när samma

Papperspåseväskan…
Papperspåseväskan…

modehus skickade ner en manlig modell för catwalken med en papperspåse i handen, också den med en tydlig Jil Sander-logga präntad på papperet. Dessa väskor banade väg för en skenande hemmafixartrend. Det tog inte lång tid innan fashionistor började måla Célineloggor och kviltat mönster à la Chanel på vanliga papperspåsar. Ju mer uppseendeväckande och finurligt, desto bättre.

Denna nya trend förevigades av världens största streetstylefotografer, delades på tusentals bloggar och spreds i en rasande fart. Modebranschen, som hade törstat efter uppseendeväckande accessoarer, föll pladask för dessa humoristiska konstverk. Som kronan på verket manglades snart överdimensionerade godispappersväskor signerade Maison Martin Margiela ut i världens H&M-butiker.

Det blev bara knasigare och knasigare. 



Under 2012 visade Diane von Furstenberg upp väskor formade som läppar, dominobrickor och klockor, Christian Louboutin firade 20 år som designer genom att lansera en pillerväska, ”The Pilule”, och Anya Hindmarch gjorde aftonväskor formade som frukter. Tjusiga märken med år av seriös modestatus klev in i den nya, lekfulla världen.

Det nyfunna intresset för att bära väskor med en

och plastpåseväskan från Jil Sander.
och plastpåseväskan från Jil Sander.

twist öppnade upp ögonen för två andra experter på ämnet humor, designerna Charlotte Olympia och Olympia Le-Tan, som båda hämtar sin inspiration från 1930- och 1950-talen.

Designern Olympia Le-Tan, som har ett förflutet på modehus som Chanel och Balmain, har skapat väskor formade som mjölkpaket och medicinförpackningar. Men mest känd är hon för sina bokformade väskor med broderade omslag.

Charlotte Olympia har gjort väskor i form av bland annat telefoner, tidningar, godisbjörnar och popcornboxar.

Iögonfallande kreationer från dessa två designers bröt snart mark och numera trängs de i de fina butikerna jämte märken som Chloé, Saint Laurent och Valentino.

När vårkollektionerna för 2014 visades upp på modeveckor jorden runt var det en sak som syntes på bild efter bild – de nya it-väskorna. Eller ”conversational clutches”, som designern Anya Hindmarch beskriver dem.



Numera bär modeeliten rena, minimalistiskt skurna trendplagg tillsammans med dessa små konstverk. Humor står högst i status, och det banar väg för nya, kreativa designers som Inés Figaredo och Oui, Odile!


Men det är inte bara nykomlingarna som har roligt denna säsong. Från de stora modehusen ekar skratten. Fendis klassiska ”Peekabo”-väska har fått ögon som kikar fram, Chanel har vidareutvecklat sin Legoväska och Moschino Cheap & Chic har lanserat en väska i form av en vattenkanna.

Spana in de galna snyggingarna i bildspelet!

AV: Emma Sundh