”Jag gillar utmaningen att driva ett lyxmärke med ekotänk”

Stella McCartney om karriären, idealen och uppväxten i rampljuset

1 av 4 | Foto: AP Photo/Eugene Hoshiko
Stella McCartney.
NÖJE

Karriärist, miljökämpe och konstnär – Stella McCartney har varit kändis sedan barnsben, men aldrig gillat rampljuset.

Möt fyrabarnsmamman och företagsledaren som har lyckats förena sina ekologiska ideal med en affärsidé byggd på lyxkonsumtion.

Vi har hunnit halvvägs genom lunchen på Mercer Kitchen i Soho när jag äntligen provsmakar det som ligger på Stella McCartneys tallrik, en ekologisk råkostsallad på kål, med parmesan och citron som hon har tjatat ett bra tag om att jag ska smaka.

Förmodligen tyckte hon att jag såg lite väl skeptisk ut när hon beställde in den helvegetariska anrättningen. Hon har helt rätt, det är verkligen supergott, men så starkt att jag knappt kan andas. Jalapeñosallad med lite rå kål, typ. Medan jag häller i mig mineralvatten för att försöka släcka branden i min mun tuggar McCartney stillsamt vidare, till synes helt oberörd av hettan.

Lika cool verkar hon vara när det gäller affärer. Stella McCartney har ett delägarskap (50/50) ihop med ett av världens största lyxmärkesbolag multinationella Kiering och de har haft affärer ihop i 13 år. Tillsammans har de lyckats med konststycket att bygga upp ett varumärke som har gått med en årlig vinst på dryga 50 miljoner flera år i rad. Om man lägger till det faktum att märkets grundfilosofi – i en bransch som traditionsenligt upprätthåller sitt lyxiga rykte på att sälja skor och väskor av skinn – bygger på att inte använda varken päls eller läder i sina produkter, ja då framstår Stella McCartneys viljestyrka som än mer imponerande.

Stella McCartney är ett i grunden ganska komplicerat varumärke, möjligen är det en av anledningarna till att det med åren har blivit så övertygande. För att lyckas i modebranschens allra översta toppskikt, så som Stella McCartney har gjort, behövs mer än förmågan att skapa vackra kläder. Framgången handlar minst lika mycket om att skapa ett varumärke som har ett väldigt starkt värde. Även kunden som (bara) lägger 600 kronor på en nyckelring, eller betalar 1 000 kronor för ett mobilskal, ska känna att de har fått en liten dos av det där extra lyxvärdet.

Stella McCartney är principfast och seriös, men också elegant, lite nyckfull och kul.

 – Genom mina kläder försöker jag visa att det är fullt möjligt att som kvinna driva ett lönsamt, hållbart modeföretag i lyxsegmentet. Samtidigt vill jag att en kvinna som kommer in i min butik ska känna sig helt avslappnad. Ser hon en klänning hon gillar ska hon kunna prova den och helst älska hur den får henne att känna sig. Just då vill jag inget annat än att lyfta just den kvinnan.

McCartneys värld har aldrig varit särskilt okomplicerad. Hon växte upp som dotter till en bisarrt förmögen och världsberömd popstjärna, bodde på en ekologisk gård på landet och gick i kommunal skola. När hon var 15 fick hon en praktikplats hos Christian Lacroix. Så snart hon hade slutfört sin grundutbildning vid anrika brittiska designskolan Ravensbourne college pluggade hon vidare på Central Saint Martins university, en konst-, design- och teaterhögskola som är en del av konsthögskolan University of the Arts i London. Därefter fick hon jobb som designer hos Chloé. Efter ett antal framgångsrika, och av kritikerna mycket uppskattade, kollektioner störtdök plötsligt hennes karriär när hon 2001 visade sin första helt egna kollektion. Kritiken var inte nådig.

Därifrån har hon arbetat sig uppåt igen, sakta men säkert, genom att med sin helt egna estetik skapa allt från sportkläder till aftonklänningar. Just ja, så har hon fött fyra barn också. Sönerna Miller, nio och Becket, sex, och döttrarna Bailey, sju och Reiley, tre. För elva år sedan gifte hon sig med barnens pappa, Alasdhair Willis.

Familjen bor i västra London under veckodagarna och helgerna tillbringas på landet, bland hästar och trädgårdsodlingar på den 160 hektar stora gården med anor från sjuttonhundratalet. McCartney har använt mode för att bygga ett liv som innefattar allt det som hennes bakgrund och hennes övertygelser har stått för genom åren. Hon är karriärist och samtidigt en närvarande mamma.

Stella McCartney tycker att det är svårt att vara 100 procent närvarande i alla situationer.

– Man kanske läser en godnattsaga för barnen och så plötsligt kommer man på att man har glömt att ringa ett jobbsamtal. När jag kör mina barn till skolan kan jag inte låta bli att samtidigt lägga märke till hur folk omkring oss är klädda. Den där inställningen att du inte ska ha något annat i huvudet när du gör något som är viktigt för dig, den stämmer inte riktigt tycker jag. 

– Miller föddes tre veckor för tidigt, precis före min visning. Diskjockeyn som vi hade hyrt in för att sköta musiken på visningen var därför en av de allra första som träffade min son. Han kom upp till mig på sjukhuset för att gå igenom låtarna före visningen.

Sin kompromisslösa natur har hon ärvt av sin mamma, Linda McCartney, som dog i bröstcancer när Stella var 26 år.

– Min mamma har påverkat mig enormt, inte bara genom sina kläder och sin stil utan också genom sin person. Hon var gift med en av världens mest kända personer men hon bar aldrig smink, aldrig! Jag menar, har du någonsin sett en kvinna gift med en sådan man som törs visa sig utan smink sedan dess? Det har inte jag.

– Det där modet, den välgrundade självkänslan, har jag aldrig upplevt hos någon annan. Jag själv har verkligen inte varit tuff nog att visa mig så som hon gjorde. Jag tycker allt hon gjorde och stod för var nytänkande och fantastiskt. Hon var så elegant och tillfreds med sig själv. Den elegansen är mitt ideal. Den friheten och det självförtroendet som min mamma utstrålade vill jag gärna att mina kunder också ska få uppleva.

FAKTA

Stella McCartney

Född: 13 september 1971.

Familj: Gift med Alasdhair Willis. Tillsammans har paret fyra barn: Miller, 9, Bailey, 7, Beckett, 6, och Reiley, 3.

Karriär: Stella McCartney fick praktikplats hos Christian Lacroix när hon var 15 år. Hon studerade därefter vid brittiska designskolan Ravensbourne college och Central Saint Martins university. Sedan fick hon jobb som designer hos Chloé, men efter ett antal framgångsrika kollektioner störtdök hennes karriär när hon 2001 visade sin första helt egna kollektion. Sedan dess har hon jobbat sig tillbaka till toppen.

Text: Jess Cartner-Morley/The Fashion/The Interview People; Översättning/bearbetning: Mia Sahl