Iris van Herpen skapar utan regler

1 av 5 | Foto: AP Photo/Michel Euler
Iris van Herpen.
NÖJE

Vanliga regler gäller inte – så inleds texten på den ­nederländska ­designern Iris van Herpens hemsida. Hon är designern som med sina kreationer har brutit mot alla våra föreställningar om vad mode är.

Skulpturala och futuristiska är två ord som ofta används för att beskriva hennes ­kollektioner. Det första för att hon ofta använder styva material som plast och metaller, det andra för att hon jobbar ­nära forskare, arkitekter och ingenjörer för att ta fram helt nya material och ­tekniker. Hon är till exempel en av de främsta pionjärerna inom 3D-printing.

Till sitt uttryck är kläderna en kombination av naturliga, organiska former och konstruktioner som ser ut att vara hämtade från en avlägsen planet i en galax långt, långt borta. Hennes inspiration kommer från så ogreppbara och ickemateriella ämnen som mikroorganismer, industrirök, elektricitet, digitalt beroende och ”känslan alldeles före och under ett fallskärmshopp”.

I sin designfilosofi går Iris van Herpen rakt emot idén att mode ska utgå ifrån det praktiska – att funktion kommer före form. Tvärtom vill hon med sina former förvandla och förändra kroppens utseende och uttryck.

Iris van Herpen är tydlig med att hon ser sin design som konst – och konstvärlden håller med. Hon har ställt ut på en rad museer och gallerier och är just nu aktuell med en utställning på Textilmuseet i Borås. Men trots att kläderna går att ses som skulpturer är de faktiskt skapade för att bäras – kroppen och dess rörelse är en av de viktigaste utgångspunkterna i van Herpens arbete (hennes största intresse före mode var faktiskt dans) och för att uppleva hennes kreationer till fullo ska de helst ses in action.

Iris van Herpen började sin bana på det prestigefyllda universitetet Artez i Arnhem där landsmännen och kollegorna Viktor & Rolf även har ­studerat. Hon gjorde praktik hos Alexander McQueen och 2007 startade hon sitt eget märke. 2011 blev hon ­invald som gästmedlem i Chambre syndicale de la haute couture, vilket innebär att hon får lov att visa kollektioner under coutureveckan i Paris.

Här på redaktionen har vi spontanjublat varje gång nya catwalkbilder från Iris van Herpen har trillat in från den franska huvudstaden. Senast såg vi vakuumförpackade modeller som hängde i luften i plastpåsar – en kollektion som hette ”Biopiracy” och handlade om att mänskliga gener patenterats och köpts av företag. ”Äger vi fortfarande våra egna kroppar?” ­frågade sig van Herpen.

Men vi är inte de enda van Herpen-fansen där ute. Hennes kläder bärs av kändisar som Lady Gaga, ­Tilda ­Swinton, Daphne Guinness och Björk – alla kända för sin experimentella och modiga stil. Dessutom är hon årets vinnare av det åtråvärda franska ­ANDAM Award (Association Nationale pour le Développement des Arts de la Mode). I det ingår bland annat en prissumma på 2,3 miljoner kronor och ett års mentorskap från François-­Henri Pinault, chef för lyxkonglomeratet ­Kering som äger märken som Saint Laurent, Gucci och Stella McCartney. Priset har till syfte att ­stötta unga designers på uppgång, verksamma i Paris. Bland tidigare pristagare syns Viktor & Rolf och Martin ­Margiela.

Så, om du inte tidigare har haft nöjet att fascineras av Iris van Herpens ­spektakulära skapelser så är den här 30-åriga talangen trots sina många framgångar fortfarande på väg uppåt. Och det finns inga gränser för hur långt hon kan gå och nå – det har hon tydligt ­visat.

Vanliga regler gäller ju ­inte som sagt.