Hon är mäktigast i männens modesverige

Ninni Lindertz, marknadschef på Nike - mäktigast i Sverige.   Ninni Lindertz, marknadschef på Nike - mäktigast i Sverige.
Publicerad:
Man

Här är kvinnan som bestämmer vad svenska män har i sina garderober. Ninni Lindertz, marknadschef på Nike, har utsetts till årets mäktigaste inom svenskt herrmode.

Modetidningen King har för femte året korat de 100 mest inflytelserika personerna inom mansmodet i Sverige. På första plats hamnar sportmärket Nikes marknadschef Ninni Lindertz, 36.

Den obligatoriska sportfrågan: hur känns det?

- Jag är jätteglad, det känns verkligen mäktigt.

I Kings motivering står att idrottens influenser på det svenska herrmodet aldrig varit större. Varför tror du själv att du är nummer ett på listan?

- De senaste åren har en stark trend bubblat upp att mixa sport med mode. Modeskapare använder nya hightech-material och männen mixar dressade jackor med löparskor. Löpningen är den sport som influerat mest.

Hur viktig är modeaspekten för era plagg?

- Nike är ett sportmärke och vi har hållit oss väldigt trogna till vår historia. Funktionen kommer alltid före designen och vi utvecklar alla våra produkter utifrån vilken sport de ska användas till. Det är som i relationer med människor, när man är trygg i sig själv och känns äkta så attraheras folk av det. Vi försöker inte aktivt vara ett modemärke utan det är konsumenterna själva som skapat den nya trenden och valt att mixa in sportplagg i sin stil.

Har det blivit viktigare att se bra ut i löpspåret?

- Ja, vi drar inte längre på oss en sliten t-shirt när vi ska ut och springa. I dag finns det helt andra möjligheter att klä sig snyggt när man sportar. Och när man har plagg som man gärna tar på sig känns det roligare - och det kan i sin tur göra att man hoppar längre och springer snabbare.

I Kings motivering nämns att Nike tagit hjälp av smart produktplacering och ambassadörer som Joel Kinnaman och Zlatan Ibrahimovic för att skaffa sig ett försprång mot konkurrenterna. Hur viktiga är era kändissamarbeten?

- Samarbetena med atleterna är jätteviktiga för de är även med och utvecklar våra produkter. Kändisarna som Joel Kinnaman, Adam Tensta och Agnes Carlsson är viktiga för att nå ut på den lokala marknaden. När vi väljer vilka kändisar vi ska jobba med är det viktigaste att de har en nära koppling till sport.

Hur påverkade Tiger Woods-skandalen Nike?

- Vi var en av få sponsorer som valde att stå bakom honom. Jag har inte märkt att det skulle ha påverkat oss negativt, men golf är en skild del av företaget som jag inte har koll på. Vi ser långsiktigt på våra samarbeten och tycker att det viktigaste är vad våra atleter presterar på plan.

Vad tycker du om svenska mäns stil?

- De klär sig jättebra! De är snabba på att plocka upp trender och håller en hög modegrad.

Hur ska männen klä sig i sommar?

- Sportigt! Dressade shorts eller t-shirt och mörka chinos tillsammans med ett par färgglada löparskor.

Vilken svensk man klär sig bäst?

- Oskar Linnros (som hamnade tvåa på Kings lista). Han är ett väldigt bra exempel på den svenska stilen.

Mobilversion | Webbversion