De har makten – över din garderob!

Här är modemogulerna som styr Sveriges fyra största klädkedjor

NÖJE

Här är Sveriges mäktigaste modebossar.

Vart fjärde damplagg kommer från deras butiker.

Nu avslöjar de sina egna favoriter – och vårens modemåsten.

Sannolikheten att du just nu bär ett plagg från H&M, Lindex, Kappahl eller MQ är ganska stor. Tillsammans står kedjorna för 27 procent av alla sålda kläder till kvinnor från 14 år och uppåt.

Tydligt i täten

– H&M, Kappahl och Lindex har en särställning i toppen. Sen kommer MQ, Gina Tricot, Åhléns och Stadium. Men MQ är något större, säger Karin Itzel på marknadsundersökningsföretaget Gfk Sverige.

Aftonbladet har pratat med kvinnorna som bestämmer vilka kläder som till slut hamnar på butikshyllorna:

Ann-Sofie Johansson tillträder under våren som designchef på H&M.

Kicki Olivensjö heter hennes motsvarighet på Lindex.

Carina Ladow basar över Kappahls damdesign och inköp.

Mia Dahl har sista ordet på MQ.

De lever och andas mode och säger sig ha världens roligaste jobb.

– Absolut, passion for fashion, säger Kicki Olivensjö.

Deras arbetsuppgifter är inte identiska. Men gemensamt för dem är att de är med och väljer plagg, trender och inriktning. De har stenkoll på vad som är rätt och fel just nu och försöker anpassa trenderna efter sina varumärken.

Vill överraska

– Vi skapar inte trender på Kappahl. Vi tar tag i dem när de kommer och ”kappahliserar” dem, säger Carina Ladow.

Ann-Sofie Johansson går något längre i beskrivningen av sitt jobb.

– Jag ska driva trendarbetet framåt. Vi ska göra kollektioner som överraskar våra kunder, säger hon.

Nu är modebossarna visserligen inte mycket för pekfingrar, men ska du lära dig en enda läxa av modeproffsen blir det denna:

Skippa tunikan i vår.

FAKTA

H&M

Namn: Ann-Sofie Johansson.

Ålder:?44.

Yrke: Tillträder som designchef på H&M under våren.

Familj:?Ja.

Bor:?Lägenhet på Södermalm i Stockholm.

Utbildning:?Konstvetenskap, arkeologi, mönsterkonstruktion och tillskärning, Beckmans kvällskurs i mode och reklam samt konstnärlig grundutbildning på Nyckelviksskolan.

Bakgrund:?Började arbeta på H&M i butik, avancerade till designassistent och sedan designer.

Jobbar på H&M sedan:?1987.

Personlig stil:?Secondhand blandat med säsongens nyckelplagg.

Grad av modemedvetenhet (skala 1–10):?10, det är ju mitt jobb.

Favoritplagg just nu:?Uppdaterad t-shirt i knallig färg och vida 70-talsjeans med hög midja.

Hetaste plagget i vår:?Samma som favoritplaggen.

Rejält trött på:?It-väskor.

Trendspaning:?Vi kommer att få se mycket färg och stora mönster.

H&M

Stil:?Mode och kvalitet till bästa pris.

Målgrupp:?Alla som är intresserade av mode.

Butiker i Sverige:124.

KAPPAHL

Namn: Carina Ladow.

Ålder:?50.

Yrke:?Affärsområdeschef på Kappahl dam.

Familj:?Man och två pojkar, 8 och 10.

Bor:?Villa i Hovås.

Utbildning:?Självlärd.

Bakgrund: Arbetat i branschen i 30 år, började i butik. Har jobbat på Joy, JC och Gullins.

Jobbar på Kappahl sedan: 1993.

Personlig stil:?Det som är modernt just nu, samtidigt är jag extremt bekväm av mig.

Grad av modemedvetenhet (skala 1–10):?8.

Favoritplagg just nu:?Sköna jeans, gärna lite ljusare i vår.

Hetaste plagget i vår:?Ljusa jeans.

Rejält trött på:?Jag tycker inte om pekfingrar, men jag är jäkligt trött på långa mönstrade tunikor.

Trendspaning:?Jag tror att vi får se mycket denim. Sen kommer det mer romantik också, med spetsar och broderier. Alla toppar kryper uppåt och då kan man tillåta sig lite vidare byxor.

KAPPAHL

Stil:?Lite dressad, typ kavaj och jeans.

Målgrupp:?Familjen och kvinna 30–50 år.

Butiker i Sverige: 133.

LINDEX

Namn: Kicki Olivensjö.

Ålder:?49.

Yrke: Design- och inköpschef på Lindex.

Familj:?Man och två barn, 18 och 19.

Bor: Hus på Värmdö, lägenhet i Göteborg.

Utbildning:?Gymnasieutbildning med inriktning mot marknadsföring.

Bakgrund: Har jobbat med mode hela livet.

Jobbar på Lindex sedan:?2006 (styrelseledamot 2005).

Personlig stil:?Modern, mycket svart.

Grad av modemedvetenhet (skala 1–10):?10, jag vet exakt vad som gäller.

Favoritplagg just nu: Byxa med hög midja, gärna i denim.

Hetaste plagget i vår:?Lång klänning eller tulpanformad kjol.

Rejält trött på: Tunikan.

Trendspaning: Till våren uppdaterade klassiska plagg med nya silhuetter, en stor fokus på midja. I sommar är det mer afrikanskt chic som gäller. Tänk cargo-shorts med tuffa detaljer blandat med afrikanska mönster i kvinnliga blusar.

LINDEX

Stil:?Inspirerande och prisvärt mode.

Målgrupp:?En modeintresserad kvinna.

Butiker i Sverige: 193.

MQ

Namn:?Mia Dahl.

Ålder:?40.

Yrke:?Design- och inköpschef på MQ.

Familj:?Ensamstående.

Bor:?Lägenhet i Göteborg.

Utbildning:?Marknadsekonom.

Bakgrund:?Har jobbat med kläder och mode sen 1995. Började på marknadssidan och sedan har det bara rullat på.

Jobbar på MQ sedan:?2001.

Personlig stil:?Uppdaterad klassisk och välklädd, jag har gått från kostym via jeans till klänning.

Grad av modemedvetenhet (skala 1–10): 10, det ingår i mitt jobb.

Favoritplagg just nu:?Min gröna parkas.

Hetaste plagget i vår: En vardagsklänning med 70-talsinfluenser.

Rejält trött på:?Gravidmodet –?klänningar och tunikor med mycket vidd som gör att alla ser gravida ut.

Trendspaning: Jag tror på kläder med 70-talsinfluenser: vida byxben, blommigt, broderat och folkloristiskt.

MQ

Stil:?Lite snyggare kläder.

Målgrupp:?Lite mer modeintresserade män & kvinnor, 20–49 år.

Butiker i Sverige: 95.