40 plus är modellen

Spana in 40-plussarna som modehusen vill ha

1 av 7 | Foto: PETER KRAMER/AP
Julia Roberts, 42, pryder snart magasinet Elle.
NÖJE

Madonna. Elle MacPherson. Jennifer Aniston.

Nu kränger modehusen sina varor med hjälp av kända 40-plussare.

Flera av de större modehusen väljer just nu kvinnor mellan 40 och 50 som sina ansikten utåt.

I Dolce and Gabbanas kampanj syns 51-åriga Madonna.

Elle MacPherson, 47, bär Louis Vuitton på catwalken.

Medan Calvin Klein anlitar Kristen McMenamy, 46, och Stella Tennant, 39.

De pryder omslagen

Tonårsmodellerna får stryka på foten eftersom de köpstarka målgrupperna är äldre.

– Modellerna ska representera våra kunder och de är inte 16, utan kvinnor som hunnit skapa sig ett liv och en identitet, säger Calvin Kleins designer Francisco Costa till Guardian.

I september kommer flera kända mogna kvinnor pryda modemagasinens omslag, enligt tidningen: Julia Roberts, 42, på Elle, Jennifer Aniston, 41, på Harpers Bazaar och Halle Berry, 44, ska pryda Vogue.

Trend i Sverige

Även i Sverige syns trenden.

Danskan Helena Christensen, 41, var supermodell på 90-talet. Nu är hon Odd Mollys ansikte utåt.

– En stor del av vår målgrupp ligger i den ålder som Helena Christensen är, säger Christina Tillman, vd för Odd Molly.

I H&M:s senaste sommarkampanj används modellen Lauren Hutton, 66.

– Från H&M:s sida har det alltid varit vår filosofi att spegla mångfalden hos våra kunder, säger Sarah Jerngren, presskontakt på företaget.