Dokument: Italienska modemaffian

1 av 4
”Lyxigt möter väldigt trashigt” är ett tema som återkommer och så beskrev Miuccia Prada själv sin vår/sommarkollektion för 2010 som var fullproppad med plast och plexiglas. Kristallkroneklänningen är redan en stor hit i modemagasinen.
NÖJE

Italien har en lång tradition inom smycken, läderartiklar och lyxtextilier – men det var först efter andra världskriget som den italienska modescenen fick sitt stora genombrott. De italienska modehusen mixade den franska couturetraditionen med amerikansk massproduktion. De gjorde välskräddade, lyxiga kläder som samtidigt var tillgängliga och lättburna. Konceptet gjorde stor succé och Milano strider nu med Paris om titeln världens modehuvudstad. Här är designerna som leder modekriget.

Miuccia Prada.
Miuccia Prada.

1. Trendsättaren Prada

Designern Miuccia Prada är en inflytelserik trendsättare. Det hon visar på catwalken blir ofta en stor snackis. Hon är en stor favorit bland mode-redaktörerna – inte minst den legendariska Anna Wintour på amerikanska Vogue. Men det är inte bara Djävulen som bär Prada. Det italienska lyxmärket är populärt bland såväl rika affärskvinnor som Hollywoodkändisar.

Företaget startades 1913 av Mario Prada och tillverkade till en början lyxiga läder-varor åt överklassen.

1978 tog Mario Pradas barnbarn Miuccia Prada över. Hon var en otippad arvtagerska – som ung tyckte hon att mode var fånigt och i stället läste hon statsvetenskap, jobbade som mimare och var en aktiv feminist och medlem i Italiens kommunistparti.

Men när hon väl tog över så lyckades hon både återuppliva och förnya det gamla märket. Hon hämtade inspiration från den arbetande kvinnan och har själv kallat sina kläder för uniformer. Miuccia Pradas första skapelse var praktiska väskor och ryggsäckar i vatten-tätt nylontyg – ett helt nytt material i lyxbranschen. Väskorna saknade stora tydliga loggor vilket gav dem en stämpel som anti-snobbiga – trots den väl tilltagna prislappen. Hennes första klädkollektion kom 1989 och den minimalistiska retro-designen som gick tvärtemot den tid-ens mode blev en stor succé.

I dag gör Prada kläder för både män och kvinnor, accessoarer och en yngre, billigare linje kallad Miu Miu.

Kännetecken: Miuccia Prada förnyar ständigt sin design — vilket gör att hon fortsätter vara trendsättande år efter år. Men det finns några teman som återkommer: 60-70-talsretro, sport och den excentriska tantstilen. Hon gillar att experimentera med udda färgkombinationer, originella materialval, märkliga matchningar och det som anses fult.

Kändisar som älskar Prada: Malin Åkerman, Carey Mulligan och Jessica Alba.

Angela Missoni.
Angela Missoni.

2. Mönsterspecialisten Missoni

Historien om Missoni började under OS i London 1948. Det var då Ottavio ”Tai” Missoni och Rosita Jelmini träffades. Han hade designat det italienska lagets kläder och tävlade själv i 400 meter och hon hade åkt dit för att öva på sin engelska.

1953 gifte de sig och startade en småskalig tillverkning av stickade kläder. Efter att ha visat upp sina kläder under modeveckan i Milano plockades de snart upp av inflytelserika redaktörer och stylister. Efter en omtalad visning i Florens 1967 blev de kända långt utanför modekretsarna. Före visningen sa Rosita Missoni åt modellerna att ta av sig sina behåar, eftersom de var i fel färg och syntes genom det tunna lamétyget. Men i de starka lamporna på catwalken blev tröjorna helt genomskinliga – skandal!

Missonis hade sin storhetstid under 70-talet, och är fortfarande starkt förknippade med den tidens bohemstil. Men märket gör inte bara stickade koftor och böljande sjalar utan även eleganta aftonklänningar. I dag drivs företaget av Rosita och Ottavio Missonis tre barn. Deras dotter Angela Missoni är designer och hennes dotter Margherita Missoni är modell och talesperson för märket. Missoni har förutom sina klädkollektioner och parfymer startat en hotellkedja med Missoni-inredning.

Kännetecken: Avslappnade bohemchica kläder i stickade tyger. Missoni är framför allt känt för mönster — ränder, vågor, geometriska figurer och abstrakta blommönster. Signaturlooken är sicksackmönstrat. Färgsättningen kan vara antingen ett kalejdoskop av färger eller en mjuk mix av olika nyanser.

Kändisar som älskar Missoni: Nicole Richie, Joy Bryant, Mischa Barton.

Frida Giannini är i dag chefsdesigner hos Gucci.
Frida Giannini är i dag chefsdesigner hos Gucci.

3. Klassikern Gucci

Precis som flera andra gamla italienska modehus startade Gucci med att tillverka väskor och lädervaror. Företaget grundades 1921 i Florens av Guccio Gucci. Hans design inspirerades av ridsport – linjerna på sadelgjorden, stigbyglar och metallbett.

På 50- och 60-talen växte Gucci till ett internationellt lyxmärke. Den berömda GG-loggan introducerades och märket bars av den tidens kungligheter och filmstjärnor. Men i slutet av 70-talet började märket förlora sin status. Företaget förlorade stora pengar på grund av dåligt skötta affärer och våldsamma bråk inom familjen Gucci. I början av 90-talet hade det gått så långt att Gucci var nära konkurs.

Räddningen kom 1994 i form av den unge amerikanske designern Tom Ford. Hans genombrottskollektion visade en ny sida av Gucci – tajta satängskjortor och lågt sittande sammetsbyxor. Kollektionen blev en succé och Tom Ford hyllades för att ha återinfört sexigheten och glamouren i modevärlden. När Tom Ford lämnade företaget 2004 var Gucci-gruppen värd 10 miljarder dollar.

I dag är italienskan Frida Giannini chefsdesigner. Hon har hämtat inspiration från Guccis historia och återupp-livat klassiska accessoarer och mönster. Men hon har även fört företaget framåt –i år kom Guccis första kollektion av couture-klänningar. Den kommer främst att inrikta sig på att klä kändisar till röda mattan och ett första smakprov gavs i Cannes av bland andra Salma Hayek.

Kännetecken: Gucci är glassig glamour — sexiga klänningar, figursydda dräkter — mixat med klassiska accessoarer. Väskorna och skorna kännetecknas av GG-loggan, bambuhandtag och de ridsportinspirerade rödgröna ränderna och metallbetten.

Kändisar som älskar Gucci: Evan Rachel Wood, Camilla Belle, Kate Hudson.

Georgio Armani.
Georgio Armani.

4. Stilrena Armani

Giorgio Armanis första jobb inom modebranschen var att styla skyltfönster. Nu är han Italiens mest framgångsrika modedesigner och en typisk representant för den italienska stilen – elegant, välskräddat och praktiskt.

Giorgio Armani startade sitt klädmärke i mitten av 70-talet. Han revolutionerade det manliga modet med sin ofodrade, bredaxlade kostym med låg knäppning. Den var bekvämare och mer ledig än de formella kläder som fanns sedan tidigare – samtidigt som den utstrålade självsäkerhet och pengar. 1980 blev han världskänd efter att ha designat kläderna åt Richard Gere i filmen ”American gigolo” – hans kostymer blev en stor hit inom både Hollywood och affärsvärlden. Nästa steg var att skapa liknande kläder för kvinnor. Resultatet blev en maskulin look – kavajer med breda axlar – som blev trendsättande bland framgångsrika karriärskvinnor.

I dag är Giorgio Armani ett stort modeimperium med inredning, parfymer och flera olika klädlinjer – från jeans och underkläder till couturelinjen Armani Privé vars klänningar specialbeställs av kändisar till röda mattan. Grundaren själv har nu uppnått den distinkta åldern 76 år och det har ryktats att han snart ska gå i pension. Men än så länge har de ryktena tillbakavisats.

Armani använder gärna kändisar från både Hollywood och sportvärlden i sin pr. Den senaste tiden har vi sett makarna Beckham, stjärnskottet Megan Fox och fotbollsproffset Cristiano Ronaldo som modeller för underklädeslinjen.

Kännetecken: Giorgio Armanis motto är ”elegans framför överflöd” och han är känd för sina rena linjer, dämpade färger, diskreta lyx och välskräddade kläder. Han har sagt sig göra kläder för verkliga människor och ser ingen poäng i att skapa plagg som inte är praktiska att bära.

Kändisar som älskar Armani: Cate Blanchett, Katie Holmes, Anne Hathaway.

Tvillingarna Dean och Dan Caten ligger bakom märket DSquared2 som blivit populärt bland flera artister, bland annat Rihanna.
Tvillingarna Dean och Dan Caten ligger bakom märket DSquared2 som blivit populärt bland flera artister, bland annat Rihanna.

5. Nykomlingen DSquared2

De kanadensiska tvillingbröderna Dean och Dan Caten flyttade till Milano 1991. De arbetade för Versace och Diesel innan de startade sitt eget märke DSquared2 1994. Den första kollektionen för kvinnor kom 2003.

Märket kombinerar amerikansk kultur med italienskt skrädderi.

Deras design är en mix av sportiga plagg, denim och glamrockig estetik. Bröderna Caten gör urbant hipstermode med en vågad twist och de är kända för sina dramatiska modevisningar. DSquared2 har blivit en stor favorit bland artister och Rihanna, Christina Aguilera och Bill Kaulitz i Tokio Hotel har alla dykt upp på catwalken.

FAKTA

Fashionskolan — tre typer av modevisningar

» Ready-to-wear/prêt-à-porter: Kläder som är gjorda efter standardiserade storlekar och mönster och som är avsedda för butiksförsäljning. Visas i form av en höst/vinter- och en vår/sommarkollektion.

» Haute couture: Haute couture-kläder är unika plagg gjorda för catwalk-en eller specialsydda för att passa en beställare, och ett sätt för modehusen att visa upp sin konstnärliga vision.

» Cruise/resort-kollektioner: Ready-to-wear-visningar som sker utöver de två säsongsvisningarna. Cruise-kollektionerna visar lätta sommarkläder och riktade sig ursprungligen till rika jetsettare som reste bort på kryssningar över vintern.