Håll formen - med hjälp av stjärnorna

1 av 6
Jennifer Lopez undviker stekt mat.
HÄLSA

Omvärlden granskar deras kroppar under lupp. Därför är det kanske inte så konstigt att kändisarna håller sig i sådan fantastisk form.

Hälsa avslöjar knepen som gör att du kan få en lika snygg kropp som din idol. Och våra experter tycker till.

Ja, om du törs...

Jennifer Lopez

Äter inte stekt kött

Jennifer har lämnat sitt forna superkurviga jag genom att säga nej till sin mammas, goda, stekta mat och genom att hålla sig till en strikt fitnessregim. Så här ser Jennifers dagliga kost ut: Fullkorns-pannkakor och kaffe till frukost, hälsoshake till lunch och sallad med kyckling, fisk eller kött till middag.

Genom att ta bort den stekta maten från tallriken sparar Jennifer in många kalorier.

Utöver själva kosten så tränar Jennifer styrketräning tre gånger i veckan och kör ett danspass varannan dag. Hon är också noga med att promenera så ofta hon kan, minst en längre sträcka om dagen.

Näringsexperten Magnus Nylander:

”Hon borde komplettera”

- Detta är en bra metod att nå sin drömfigur. Alla viktiga mineraler, spårämnen, fleromättade fetter, kolhydrater och proteiner finns med i kosten. Jag skulle dock vilja att man kompletterar dessa tre mål med mellanmål i form av frukt och fullkornsmacka, samt att dricka en del vatten mellan målen.

Att inte steka maten är suveränt eftersom stekningen förstör proteiner och vitaminer samt bildar giftiga ämnen i maten.

Dessutom adderar man en massa onödigt fett då man steker.

Träningsexperten Tommi Lindqvist:

”Dans är bra för balansen”

- Dans är bra för koordination, balans och kondition. Styrketräning är också en bra träningsform eftersom man tränar kroppens alla muskelgrupper ordentligt.

Och promenader har alltid en positiv effekt, oavsett hur länge eller fort man går. Vill man kan man höja intensiteten och jogga i stället.

Kate Winslet

Simmar varje dag

Kate Winslet har, till skillnad från de flesta kvinnliga kändisar, en normalviktig figur och har tagit avstånd från alla svältdieter. "Jag har ett par rejäla tuttar och en väl tilltagen bakdel - och trivs med det!" säger hon. Däremot är hon noga med att röra på sig regelbundet och simmar 1,5 km varje dag.

Träningsexperten:

”Jättebra motion”

- Simning är jättebra och en skonsam motion. Men man bör variera sitt simsätt för att få ut mer av träningen. Alternera genom att crawla och simma på rygg. Det finns även redskap att ta till för att maximera intensiteten.

Att enbart simma bröstsim i maklig takt gör att du inte får upp pulsen ordentligt. Simning är jättebra.

Antal kalorier du bränner beror på hur hårt du simmar. Man brukar räkna med ca 500 kcal i timmen.

Elizabeth Hurley

Använder små bestick

Liz använder pyttesmå bestick då hon äter. Hon tar även med sig sina egna miniatyrbestick då hon äter på restaurang.

Rent psykologiskt påminner dieten om när man äter med pinnar på asiatiska restauranger och ”ger upp” efter ett tag.

Med andra ord äter man inte lika mycket som då man kan ”skövla” in maten i mun"

Näringsexperten:

”Inte så dumt”

- Faktum är att detta inte är så dålig idé som man tror! Om det är en varierad kost man äter med dessa minibestick så kan man ändå få i sig de ämnen kroppen behöver. Dessutom äter man långsammare, vilket är bra för kroppen. Och man äter nog inte överdrivet mycket som man kanske gjort annars.

Jennifer Aniston

Håller Atkins-dieten

Jennifer Aniston håller sig strikt till den så kallade Atkins-dieten, som i dag utövas av många kändisar, bland andra Renée Zellweger och Victoria Beckham.

Dieten går ut på att man äter mycket proteiner (fisk, kött, kyckling), men inga kolhydrater.

Enligt upphovsmakarna av dieten leder avsaknaden av kolhydrater till att inget fett lagras i kroppen.

Näringsexperten:

”Jag är emot dieten”

- Teoretiskt kan dieten funka om det är viktminskning man är ute efter. Proteinerna kräver mycket energi för att brytas ned och kroppen måste jobba hårdare för att bryta ned dem, vilket gör att man ökar förbränningen.

Men det är inte bra för kroppen att jobba onödigt hårt med ”fel” saker, dessutom kan kvävet i proteinet skapa problem och njurarna kan skadas på sikt om man äter på detta sätt under en lång period.

Jag är emot proteindieten eftersom jag vet att man kan uppnå samma mål med en näringsriktig och mångsidig kost i stället. Och kombinera detta med sund träning.

Geri Halliwell

Äter mycket potatis

Före detta bulimikern Geri har i dag lärt sig att finna balans mellan kost och träning.

Hon har dragit ner markant på fett i maten, äter tre mål om dagen - mycket potatis, grönsaker och fisk.

Socker och vitt mjöl undviker hon helt. Geri hävdar även att hon fått sin "nya" slanka figur genom att utöva ashtanga yoga dagligen. Dessutom springer hon en mil om dagen, simmar, cyklar och går på gym.

Näringsexperten:

”Jag är tveksam”

- Att skära bort det mättade fettet markant från sin kost är ett bra sätt att gå ned i vikt.

Att äta mycket potatis då man vill gå ned i vikt ställer jag mig lite tveksam till.

Potatis i sig, om den är kokt, innehåller mycket "snabbsmälta" kolhydrater och äter man enbart det så rusar blodsockret i höjden. I kombination med annan mat är dock potatis bra.

Träningsexperten:

”Varierad träning är bäst”

- För att orka träna så här mycket krävs att man redan är i någorlunda hyfsad form. Men själva grundidén tycker jag är bra: en varierad träning är det bästa.

Madonna

”Festar” en dag i veckan

Madonna äter extremt hälsosamt sex dagar i veckan, enbart groddar, kokta grönsaker, råris och baljprodukter. Inget kött, fett eller bröd.

Men sjunde dagen i veckan släpper hon på sin strikta diet och äter vad hon vill.

Sedan återgår hon till sin vegetariska kost dagen därpå. Hon hävdar att eftersom hon äter så pass bra mat större delen av tiden, så kvittar det att hon ”slarvar” ibland. Utöver denna kosthållning så är Madonna känd för att vara ett träningsfreak. I dag har hon dock lugnat ned sig något. Men hon tränar fortfarande dagligen, då blir det två timmar ashtanga yoga. Dessutom springer hon en mil tre gånger i veckan.

Näringsexperten:

”En bra metod”

- Madonnas knep är bra att ta efter, eftersom hon med sitt utseende visat prov på att det finns en uthållighet och funktion i hennes kost- och träningsfilosofi.

Har man karaktär nog att hålla sig till en sådan här strikt diet på vardagarna och sedan ”fuskar” en dag är det en bra metod.

Kroppen klarar av omställningen tack vare en väl utvecklad tarmflora. Det kan också vara lättare att hålla sig till en sund diet om man får unna sig en bakelse, några öl eller en blodig biff emellanåt. Så länge man varierar den sunda kosten så är det ett fullgott alternativ.

Charlotta Gustafsson