Hungrig...eller bara sexsvulten?

HÄLSA

Kurrar din mage ständigt?

Är du alltid sugen på mat, oavsett om du nyss ätit?

Du kanske inte alls är hungrig. Du kanske bara är sexuellt utsvulten, stressad eller äter för fort.

Här är tolv anledningar till kurrandet.

sugen? Matsuget kan till exempel bero på att du behöver eller undviker sex.
Foto: Sara Ringström
sugen? Matsuget kan till exempel bero på att du behöver eller undviker sex.

1. Du väljer fel mellanmål

Mellanmål som är proppfyllda med kolhydrater, som kakor, riskex och bagels, frigör energi mycket snabbt och lämnar ditt blodsocker på en skyhög nivå.

Och lika snabbt som det sköt i höjden, lika snabbt kraschlandar det och din hjärna upplyser genast din kropp om att den vill äta, nu!

Lösning: Försök att välja mellanmål som tar lite längre tid att smälta. Exempel på det är frukt, fettfri ost, yoghurt och fullkornsbröd.

2. Du undviker/behöver sex

Mat med mycket kalorier kan vara ett substitut för sex om du känner dig ensam och oälskad.

Har du ett dåligt förhållande kan behovet av fet mat betyda att du undermedvetet vill bli tjockare för att på så sätt bli mindre attraktiv.

Lösning: Här finns inga snabba lösningar, dessvärre. Men om

du vet med dig att du ersätter

sex med mat så är du en bit på väg. Försök att ta tag i ditt liv

och förändra det du är missnöjd med.

3.Du är törstig

Faktum är att när det kurrar i magen kan det betyda att du behöver vätska. Det är något i kroppens budskap som slår slint, och i stället för att känna törst, så tolkar du det som hunger, äter en torr kaka till och blir ännu törstigare.

Lösning: Varje gång du känner dig hungrig, fråga dig själv när du var på toaletten och kissade senast, eller hur länge sen det var du drack någonting. Om det är mer än en timme sedan så drick ett glas vatten. Känn efter i tio minuter, är du fortfarande hungrig?

4. Du äter inte tillräckligt tung mat

Kan du glufsa i dig en chokladkaka på tio sekunder? Då vet du hur lätt det är att få i sig en massa kalorier utan att ens känna sig lite mätt efteråt. Faktum är att mat med mycket fett och kalorier kan göra dig ännu hungrigare. 300 gram tårta är betydligt lättare att få i sig än 300 gram potatis eller äpplen, eller hur? Men det är den tyngre maten som fyller magen och håller hungerkänslorna borta längre.

Lösning: Se till att du alltid äter vettiga ”mag-fyllare” som frukt, grönsaker, soppor och stuvningar. Även fiberrik mat mättar.

5.Du äter för mycket dietmat

Din kropp är oerhört duktig på att upptäcka vad det är du stoppar i dig och det är svårt att lura den någon längre tid. Om du byter ut alla produkter mot light-varianter så kommer kroppen snart att märka det.

Forskning visar att om smaken och åsynen av en god middag inte matchar dess förväntade kaloriintag eller ger den energi som den borde, så svarar kroppen med att bli hungrig direkt efter maten.

Lösning: Ät inte för mycket light-mat och dietprodukter, det gör dig bara hungrigare. Vissa produkter kan man absolut byta ut, till exempel fet mjölk och dressingar, men när det gäller de flesta andra typer av dietmat så sparar du väldigt få kalorier i längden.

6. Du har PMS

Äntligen! Att ha PMS betyder faktiskt att du kan äta mer. När du har PMS blir du hungrig eftersom din kropp, sporrad av hormonet progesteron, bränner mer kalorier.

Under den andra halvan av din menscykel gör de ökade halterna av progesteron att förbränningen ökar, vilket betyder att du faktiskt behöver mer kalorier för att må bra. Det vanligaste är att du äter cirka 300 kalorier extra och om du inte har gjort det så gör magen sig påmind.

Lösning: Även om det är bra att äta mer kalorier under PMS så betyder det INTE att man ska frossa i fet mat. Njut av riktigt mörk choklad, det mättar och är nyttigt!

7. Du är stressad/deprimerad/arg

För många av oss är att äta ett sätt att bli av med negativa känslor. För mycket att göra? Du tröstar dig med en mumsig mosbricka. Skäller din chef på dig? Du ventilerar din frustration över en pizza.

Känslostyrd hunger är en vanesak. Varje gång du känner dig nere bara måste du ha en hamburgare, en kaka, eller choklad. Men i stället kan glufsandet göra dig ännu mer sårbar eftersom du måste kämpa mot ditt dåliga samvete.

Lösning: Skriv en mat- och känslodagbok. Varje gång du känner dig hungrig, skriv ner tiden, vad du äter, vill äta och hur du känner dig mentalt.

Ganska snart kan du se sambandet mellan känslor och mat och nästa gång kan du försöka stå emot suget.

8. Du är uttråkad

Har du för lite att göra är det lätt att fylla i hålen med mat. Vi gör det på fester när ingen pratar med oss, hemma en regnig dag när det inte finns något att göra, och så vidare. Vi är inte gjorda för att bara vara, vår instinkt säger oss att vi måste göra någonting, så vi äter.

Lösning: Hitta på någonting att göra! Du kanske inte behöver börja knyppla, men försök att komma på någonting som håller dina händer sysselsatta och långt bort från kylskåpet.

Gå en snabb promenad, det frigör dopaminet i hjärnan och stoppar hungerkänslorna.

9. Du har för mycket hjärnkemikalier

Vi är alla drogade – mer eller mindre. Vi har faktiskt cannabinoider (naturligt förekommande cannabis-liknande molekyler) cirkulerande i hjärnan och forskare tror att det finns ett samband mellan höga halter av dessa hjärnkemikalier och att äta för mycket samt fetma.

Lösning: Håll ut, vetenskapen går framåt varje dag. Försök pågår med en drog som blockerar cannabinoiderna.

10. Du äter för mycket för fort

Det kan ta upp till 20 minuter för din hjärna att förstå att magen är full.

Om du skyfflar in maten

i rekordfart kommer du fortfarande att vara hungrig när du ätit klart, även om du har ätit mer än en sumobrottare.

Dessutom töjs dina magmuskler ut och blir större till slut, vilket gör att du helt enkelt måste äta sumo-mycket mat för att bli mätt.

Lösning: Sakta ner och njut av maten.

Tugga omsorgsfullt och du ska se att du blir mätt snabbare. Är det redan försent, så kan du försöka minska dina portioner allt eftersom för att gradvis minska dina uttänjda muskler.

petra.holm@aftonbladet.se

Petra Holm