7 bra tips på vägen

HÄLSA

Det finns inga enkla lösningar när det gäller att tappa vikt. Men det finns goda råd som kan göra det lättare. Här är några tips mot ett hälsosammare, lättare liv:

1. Var realistisk

Bestäm dig för ett vettigt mål och en rimlig tidsram, till exempel ett halvt kilo i veckan.

2. Fokusera på konkreta resultat

Tänk på de omedelbara psykiska och fysiska fördelarna med att komma i bättre form. Kortsiktiga mål är mer effektiva än långa, otydliga mål.

3. Undvik ”allt-eller-inget”

Studier visar att om du avstår helt från något som du verkligen vill ha så leder det bara till att du vill ha det ännu mer. Är du sugen på en kaka, ät den. Du kan träna lite extra i stället.

4. Planera för fallgropar

Redan som barn får vi lära oss att mat kan trösta. Forskning visar att människor som lyckas gå ner i vikt och behåller vikten i stället hittar andra vägar för att lugna ner frustration, sorg eller ilska. De kanske ringer en vän eller tar en promenad, till exempel.

5. Ta det lugnt

Stress är starkt sammankopplat med viktökning hos vissa människor. Försök att yoga, meditera eller andas djupt för att minska stressen.

6.Banta inte ensam

Studier visar att omgivningens stöd är oerhört viktigt om man vill lyckas gå ner i vikt. Du behöver inte banta tillsammans med någon, men folk omkring dig att stödja dig i din bantning.

7. Kom ihåg varför

Skriv ner den viktigaste anledningen till att du vill gå ner i vikt. Sätt lappen på kylskåpet så att du läser den varje gång du närmar dig maten.