6 steg mot ett smalare liv

HÄLSA

De förändringar som krävs vid viktminskning kan, enligt den amerikanske psykologen Prochaska, beskrivas som en motivationstrappa med sex olika steg:

Foto: BÖRJE THURESSON

1. Förnekelse

Problem:

Du inser och förstår inte att du själv kan påverka din vikt. Du skyller övervikten på annat som arv, miljö eller ödet. Du identifierar inte dig själv som överviktig trots ett BMI på exempelvis 32.

Så tar du dig vidare: Det svåraste steget: Du måste få hjälp utifrån för att inse att du faktiskt behöver hjälp. Är du osäker, kolla ditt BMI för att se om du är överviktig.

2. Medvetandegörande

Problem:Du har insett att du har problem, och du tänker göra någonting åt det – inom de närmaste sex månaderna. Du sitter fast och väntar på ett magiskt tillfälle.

Du behöver en spark där bak!

Också här är hjälp från omgivningen jätteviktigt. Tala om för en vän eller anhörig som du kan lita på att du vill gå ner i vikt och be om hjälp.

3. Förberedelse

Problem:Du ska sätta igång inom en månad och berättar för andra om det. Du börjar inse fördelarna med en förändring.

Så tar du dig vidare: Vänta inte, sätt igång nu! Det blir bara svårare att skjuta det framför sig. Skriv upp fördelarna med att gå ner i vikt och försök få stöd från omgivningen.

4. Aktivitet

Problem: Detta steg kräver mest energi och tid. Du börjar förändra mat- och motionsvanorna.

Så tar du dig vidare: Ha tålamod! Förändringar tar tid. Kartlägg dina vanor i en mat- och träningsdagbok och ta en halvtimme varje dag och fundera över vad du skulle kunna förändra eller är nöjd med. Sätt delmål.Testa olika motionsformer för att se vilken som passar dig bäst.

5. Underhåll

Problem: Du har förändrat din livsstil. Nu krävs mycket motivation, men enbart motivation räcker inte. Du överskattar lätt din egen förmåga och utsätter dig för frestelser.

Så tar du dig vidare: Ersätt ”farliga” situationer.

Trösta dig inte med mat, utan hitta andra vägar. Köp inte hem onyttiga saker om du inte tror att du kan låta bli att äta upp dem. Skala till exempel morötter på morgonen så att du kan äta dem direkt efter jobbet – så slipper du småäta onyttiga saker. Lär dig din egen strategi och var rädd om ditt stöd från omgivningen.

6. Återfall

Problem: Ett återfall betyder inte det att du misslyckats,utan att du lär dig mer. Så gott som alla förändringar är cirkulära – man får återfall och sätter igång igen.

Så tar du dig vidare:

Skilj på återfall och snedsteg.

Du är inte misslyckad för att du äter chips nån gång. Motionera regelbundet och behåll dina nya sunda matvanor. Även här behöver du stöd från omgivningen.

Källa: Birgitta Adolfsson, psykolog, Huddinge sjukhus.