10 sätt att stoppa suget

HÄLSA

Älskar du kakor, godis, eller andra sötsaker? Är det svårt att motarbeta suget? Här är tio bra tips:

1. Vänta. Begär brukar gå över snabbt, ofta på tio minuter. Ring en kompis, plocka ögonbrynen eller läs en bok.

2. Lukta på en banan. Forskning visar att doften av banan, pepparmint eller gröna äpplen kan minska suget efter mat och sötsaker.

3. Stressa inte! Stress ökar suget efter mat och sötsaker. Lugna ner dig med en bra skiva, en bok eller meditera.

4. Ta magnesiumtillskott. Ett dagligt intag av magnesium kan minska sötsuget på en vecka. Finns i Hälsokosthandeln.

5. Öka din serotoninhalt. Om du har ett starkt sug efter socker kan det betyda att du har låg serotoninhalt. Ät tryptophan-rik mat som havre, varm mjölk eller kalkon.

6. Borsta tänderna. Tandhygien gör att det enda du längtar efter är sockerfria mintpastiller.

7. Ut och jogga! Att ge sig ut i spåret under 20 minuter minskar garanterat sötsuget.

8. Tryck till. Tryck försiktigt på punkten där örat möter käken, det är aptit-kontrollen. Varje gång du känner godissuget så tryck i 30 sekunder.

9. Drick vatten. Vatten gör att du känner dig mätt.

10. Unna dig något gott. Naturligtvis ska du äta en chokladkaka då och då. Att avstå helt är bara dumt och tråkigt.