Läsarnas 9 bästa smaltips

HÄLSA

1. Jag började för fyra år sedan att göra 100 situps och 50 armhävningar mellan två stolar. Samtidigt cyklade jag tre, fyra gånger i veckan. Resultatet: minus 20 kilo.

BinQ

2. Lär dig allt om långsamma kolhydrater och kaloritabeller. Uteslut mättat fett ur kosten och välj i stället frukt, grönt, fisk, skaldjur, kyckling och kalkon. Ät sex gånger om dagen och drick mycket vatten. Och motionera så mycket du kan. Det hjälpte mig att tappa 16 kilo.

Claes

3. Ett enkelt och gott recept på fettsnål basmat: centimetertjocka skivor potatis blandat med tomathalvor, vitlök, paprika eller vad du har hemma i grönsaksväg. Lägg till olivolja, lite grillkyckling, rostbiff eller fisk. Sätt in i ugnen. Välj frukt och popcorn i stället för godis. Jag har gått ner åtta kilo på det här sättet, och då har jag ändå fuskat en del! Lena

4. Tänk positivt och tillåt dig utsvävningar någon gång i veckan. Du är ingen dålig människa för att det åker ner en chokladkaka vid något enstaka tillfälle! Fortsätt också att gå på Viktväktarna om du gjort det tidigare, även efter ”målgång”. Du är ett föredöme för andra, men behöver fortfarande ”pushas”.

Ylva

5. När du vill frossa, som vid jul eller andra storhelger: ta alltid sex tabletter med fibrer, exempelvis bio-fiber, med två glas vatten före maten. Då går du bara upp tre, fyra hekto. Det fungerar väldigt bra!

Arja

6. När jag blir sugen på kakor eller dylikt tar jag en tablett sockerfri saltlakrits. Efter en sådan tablett är jag inte sugen längre, det ger helt fel smak i munnen. Tandborstning är också bra.

Marika

7. Tråkigt att träna? Jag har alltid musik på samtidigt, det gör det hela roligare. Och så går jag så mycket som möjligt, oavsett om jag ska på disco eller någon annanstans. På det viset har jag hållit vikten alla år. Och behöver jag gå ner äter jag bara lite mindre.

Emma

8. Ät så mycket grönsaker du vill, minst ett halvt kilo om dagen. Ät inget livsmedel med mer än 10 procents fett. Byt riset mot potatis och välj hellre hårt godis än mjukt. Välj kaffegrädde i stället för vanlig. Baka eget fiberbröd. Promenera oavsett väder.

Berra

9. Genom att börja äta knäckebröd med keso och purjolök till frukost i stället för smörgås, byta ut socker i kaffet mot sucketter och läsk mot light läsk har jag på 5 månader tappat 14 kg.

Susanne

Tipsa hälsa!