Hitta formen med tallriksmodellen

Hälsa hjälper dig att hitta den tallriksmodell som passar just dig

HÄLSA

Tycker du att det är trist och krångligt att banta? Då är tallriksmetoden något för dig. Allt som behövs är en tallrik och maten du redan äter - men i nya proportioner.

Foto: Börje Thuresson

Tallriksmetoden är så enkel att alla klarar av att följa den. Du får i dig lagom mycket energi. Du får i dig näringsämnena - protein, fett och kolhydrater - i rätt proportioner. Samtidigt hjälper den dig att gå ner i vikt. Det finns ännu fler fördelar om du använder dig av metoden. Den hjälper dig att:

få en lagom blodsockerstegring efter måltiderna.

hålla ner blodfetterna.

förebygga många välfärdssjukdomar.

Du slipper räkna kalorier, poäng eller äta mat som du inte gillar. Och även när du äter ute på restaurang kan du använda den - tala bara om för servitören vilka proportioner du vill att maten ska ha. Enda nackdelen är att metoden inte säger någonting om hur mycket du kan stapla på höjden, eller vilket fettinnehåll maten ska ha. Du får alltså använda ditt omdöme.

Förebygger cancer

I Sverige har tallriksmodellen varit känd länge, men i USA är den en nyhet. I landet där allt är supersized drivs nu kampanjen "The new American plate." Det är det amerikanska institutet för cancerforskning som står bakom. De vill få ut budskapet att en diet baserad på tallriksmetoden förebygger cancer och ger viktnedgång (vilket i sig är cancerförebyggade).

Den som snabbt vill gå ner i vikt bör välja en tallrik som är fylld av grönsaker till hälften och där proteinrika och kolhydratrika livsmedel delar på den andra halvan.

- Men alla har ett individuellt näringsbehov. Det bästa är att träffa en dietist och räkna ut och titta närmare på sitt näringsbehov. En gång kan räcka för att man ska få ny insikt, säger Anna Olsson, dietist.

För den som tränar mycket är det kolhydrater som står högst på kroppens önskelista. Då är det de som står för innehållet på hälften av tallriken.

Den som vill behålla sin vikt och äta sunt väljer en modell med två femtedelar av vardera grönsaker och kolhydratrika livsmedel och en femtedel proteinbaserade. Om man är överviktig kan man gå ner en hel del även med den metoden. Den kan också fungera som en inkörsport för den som inte är van att äta så mycket grönsaker. Efter ett tag kan man använda sig av modellen med mer grönt.

Förbättra näringsinnehållet

Förutom att äta i rätt proportioner bör man även se över hur man kan förbättra näringsinnehållet i varje grupp.

- Det kan man göra genom att välja en vinägrettdressing i stället för en fettrik dressing. Vill man äta potatis - välj kokt i stället för friterad, säger Anna Olsson.

Men meningen är ändå att man ska kunna unna sig saker då och då.

- Titta på det du gör varje dag, vilka förändringar du kan göra. Det är då du får effekt. Minska fettinnhållet i vardagsmaten i stället för att stryka lördagschokladbiten, säger Anna Olsson.

Så gör du - 7 steg till drömvikten

Tallrik 1

Foto: Foto:LINA OLSSON

Tallrik 2

Tallrik 3

Sofia Larsson