Simma dig smal till jul

1 av 2 | Foto: Stefan Mattsson
plums i vattnet. Simning är en bra och mild träning för kroppen. Den passar alla åldrar och storlekar.
HÄLSA

Simma dig i trim lagom till jul.

På bara fyra veckor får du starkare muskler och en bättre hälsa. Allt som behövs är en baddräkt, en bassäng och lite vilja.

Att simma är ett enkelt och effektivt sätt att få bättre kondition, starkare muskler och mindre fett. Eftersom vattnet bjuder på motstånd ger regelbunden simning en fast, muskulös och strömlinjeformad kropp. På köpet sänker du både blodtryck och får igång ditt hjärta. Med hjälp av Hälsas träningsprogram kan du vara i topptrim lagom till jul.

– Simning är skonsamt samtidigt som man tränar hela kroppen, säger Emma Igelström, som innehar världsrekordet på 100 meter bröstsim.

Simma i eget tempo

Emma Igelströms råd är att simma i sitt eget tempo och minst i 20 minuter varje gång du är bassängen.

Att simma varje dag kanske verkar en aning överambitiöst om man inte heter Emma Igelström.

Men tanken med det gedigna träningsprogrammet nedan är att du ska få en rivstart och snabbt komma igång. Börja med att värma upp i ett par längder för att sedan successivt öka på antalet. Du kan varva med bröstsim, ryggsim och crawl.

– Försöka slappna av i nacken annars kan du få spänningar och problem, säger Igelström.

Passar otränade

Efter fyra veckor är tanken att du ska ha fått ett sådant sug efter bad och simning att du fortsätter. En lagom dos kan då vara att simma ett par gånger i veckan.

– Programmet passar otränade personer, de kommer att göra enorma framsteg när det gäller syretransport, syreupptagning, ämnesomsättning och motorik, säger Jens Fridorff, simtränare vid Nyköpings simgymnasium.

Samtidigt bränner man kolhydrater och fett.

– Men hur mycket beror på vem man är och vilka förutsättningar man har.

5 goda skäl att simma

Malin Byström