Stela damen som vill få starkare muskler

HÄLSA
GUNILLA HOLMSTRAND vill träna upp styrkan i överkroppen och bli smidigare.
Foto: Sara Ringström
GUNILLA HOLMSTRAND vill träna upp styrkan i överkroppen och bli smidigare.

Tränaren Camilla Porsmans råd: Yoga ger en bra kombination av rörlighetsträning och styrketräning. Jag rekommenderar poweryoga eller ashtangayoga, som är lite mer intensivt och även ger en viss konditionseffekt – antingen för en helgkurs att lära sig grunderna på, eller för kontinuerlig träning. Man kan också välja att träna yoga hemma, det sparar tid och pengar.

Det är också effektivt att göra hemträningsövningar för mage och rygg och sedan lägga till armhävningar.

Det finns bra träningsvideor med yogaprogram som man kan träna efter hemma ett par gånger i veckan. Det tar max en halvtimme om man kör hårt.

Träningsvideor med yogaprogram kan köpas från flera olika nätsajter, till exempel www.collagevideo.com, poweryoga.com, www.swedebeat.se och www.fitnessbocker.com

Karen Voight och Kari Anderson är två bra instruktörer. Karen Voights video ”Abdominals and back pilates” är en bra video för funktionell styrketräning av ryggen. Den kan köpas från www.fitnessböcker.com.

Träningsvecka

Gunilla: Jag känner mig stel på kvällen

Tidigare på aftonbladet.se