– Hur får jag motivation att börja träna

Läs chattet med fitnessexperten Camilla Porsman

HÄLSA

nisse säger: Hej Camilla vad gör en fitness expert?

Camilla Porsman säger: Jag svarar på frågor om kost och träning, hur man ska träna för att få mer energi, få mindre värk. Frågor om stresshantering.

Christin säger: Hej Camilla! Jag har tyvärr fått en whiplash skada och undrar om du kan rekommendera någon bra träningsform som är skonsam för nacke/ axlar. Jag skulle vilja komma i lite bättre form och gärna gå ner några kilon.

Camilla Porsman säger: I första hand ska du göra rehab-övningar. Alternativt kan du gå till en naprapat eller sjukgymnast och få sepciella rehab-övningar för dig. Vad gäller träning pilatesträning eller Thai chi. Det är väldigt lugn träning till att börja med så du inte förvärrar skadan.

paml säger: Jag hat hort att det till stor del ar kombinationer mellan mat som kan gor än fett.

Camilla Porsman säger: Äter man för mycket fet mat eller för många kalorier och inte rör sig så mycket går man upp i vikt. Det är en myt att man ska kombinera olika saker och det blir för krångligt. Det går att äta vanlig husmanskost och bara tänka lite på fettet för att komma i bra form.

Sandra säger: Hur får man sin kropp mer tight ? Ben & mage ? (strävar inte efter rutor)

Camilla Porsman säger: Rent generellt: Öka konditionsträningen, börja jogga, åk skidor, pulspromenera eller gå stavgång. Kombinera med lite magövningar, crunches. Som benövningar kan du göra knäböj och utfall.

lightride säger: Hejdu Söta Camilla.

Hur ska man få lite energi för att orka börja gå till gymmet.

Camilla Porsman säger: Börja med att göra det på lunchen. Många blir för trötta efter jobbet/skolan för att ta sig iväg. Ät ordentligt så att du orkar.

sara broberg säger: hur ofta ska man träna om man vill bli jätte vältränad?

Camilla Porsman säger: Man får åtminstone träna 4 pass/veckan och man får träna hårt. Pressa sig lite, springa lite längre. Sedan måste man vardagsmotionera: Gå istället för att ta bussen/bilen. Använda trapporna etc.

Sandra säger: Vilken är skillnaden mellan bodypump och styrketräning ?

Camilla Porsman säger: I vanlig styrketräning så tränar man efter maxstyrka, Man strävar för att bli stark. Bodypump tränar uthållighetsstyrka för musklerna. Med bodypump tränar man igenom hela kroppen. Med styrketräning kör man vissa delar av kroppen. Det är bättre om man vill ha stora muskler eller vill bli rikgigt stark. Bodypump är bättre om man bara vill ha lite fastare kropp och tycker vanliga gym är tråkiga.

cissi säger: hej hej , jag har en liten fråga till dej, det e så att jag tränat tävlingsgymnastik tills jag var 16 år, nu kör jag aerobic3 ggr i veckan och styrka 2-3 ggr i veckan. Är det för mycket min akompisar anser det, men de har ju aldrig tränat,.,.

Camilla Porsman säger: För mycket är inte ett antal pass. Så länge man mår bra av träningen och inte t.ex. blir upprepat förkyld, så är det ingen fara. Se till att äta ordentligt och vila, sova bra, inte stressa. Det är bra att i alla fall ha en hel vilodag i veckan.

Majsan säger: Hej Camilla,

Vilket ger bäst förbränning, promenad innan eller efter lunchmaten ?

/ Majsan

Camilla Porsman säger: Gå, i ganska lugn takt efter lunchmaten, men det är ingen stor skillnad. Det är marginellt vilket du väljer.

Catrin säger: Hej!

Jag har en fråga angående styrketräning. Jag är i mig själv ganska muskelös och vill inte bygga på mer muskler utan istället stärka musklerna/forma dem. Jag brukar köra tre set med 10 repetitioner. Vikterna är inte särskilt tunga, utan jag känner att jag skulle kunna öka dem. Gör jag rätt? Eller ska jag lägga på mer vikt?

Hälsningar Catrin

Camilla Porsman säger: Om du är ute efter musklernas styrka så måste du lägga på mer vikt. Om du vill hålla dem så starka de är så kör 1-2 styrkepass/vekca och öka förbränningsträningen (1-2 konditonspass/vecka) istället så blir inte musklerna för bulkiga. Du kan också köra bodypump istället för styrketräning om du inte vill bli för stor.

josefine20 säger: hur ofta behöver man träna för att det ska göra någon nytta, dvs. att man ska förbättra sin kondition?

Camilla Porsman säger: Det beror på vad du har för utgångsläge. Har du aldrig tränat tidigare får du bättre konditon av 2 pass/veckan. Om du redan tränar t.ex. 3ggr/veckan så måste du öka antalet pass eller längden på de pass du gör. Du kan springa lite längre osv.

molly säger: Om man vill äta godis, men inte vill lägga på sig några extra kilon. Vilket godis är då det bästa?

Camilla Porsman säger: Om du inte gör av med det du stoppar i dig så går du upp i vikt. Lite choklad kan vara okej. Rent sockergodis har högt glykemiskt index och inte så mycket fett. Inget godis är egentligen bättre. Det beror på mängden kalorier. Det som är bra är att äta godiset i samband med en måltid. eftersom godiset innehåller mycket socker så sänks det totala GI.et av att man äter mat samtidigt.

*ella* säger: hej! jag undrar hur jag ska komma igång med träningen, och hålla motivationen uppe...det är nämligen så att jag tröttnar på träningen ganska snabbt, tycker att det är tråkigt och tycker inte att jag har motivation att träna, ändå så vet jag att jag behöver träna för jag pratar jämt om det..

Camilla Porsman säger: Ett bra sätt är att prova många olika saker så du hittar något du gillar. Om du tränar för att du ska så kommer du att tröttna. Skaffa dig en träningskompis. Börja pulsgå. Bokar du in pass med kompisen är det svårare att låte bli. SÅ peppar ni varandra också. Du kan också testa din styrka, hur många crunches, armhävningar du klarar, hur snabbt du går/springer ett antal kilometer. OM du märker att du blir bättre är det lättare att hålla motivationern uppe. Prova olika träningstyper. Tränar du tre ggr/vecka så gör 3 olika saker.

Milla säger: Alternativ på olika konditionsövningar, när man har problem men knäna

Camilla Porsman säger: All vatten träning är bra eftersom det avlastar kroppsvikten. Undvik all träning som har studs och hopp. Stavgång är bättre än joggning t.ex. Om du tränar upp musklerna i benen så stabiliserar de knät. det du bör undvika är alla konditionsövningar med tvära steg, som tennis och squash. Alla aeorobicpass som inte har för mycket hopp som är mer nära golvet är bra. Längskidåkning på vintern.

Kattiz säger: Får man verkligen inga muskler när man tränar Body Pump? Hört att det är uthållighetsträning och man bygger alltså inga muskler men stämmer det verkligen?

Camilla Porsman säger: Viss muskelmassa kan man bygga. Har man inte tränat styrka innan så kan man bygga lite. Men man får inga stora bulkiga muskler av bodypump.

kille 18 säger: vet du något bar sätt om man vill träna biceps?

Camilla Porsman säger: Bicepscurl är en bra övning. Preachercurl kan man köra. Hemma kan köra med gummiband. Sätt det under fötterna. Koncentrationscurl kör man med en hantel i taget.

Camilla säger: Vad tycker du om träning och glykemiskt index?

Camilla Porsman säger: Jag tycker att man ska träna regelbundet. Man ska inte vara fanatisk vad gäller GI och beräkna måltider efter hur mycket GI de ger och sitta och räkna med tabeller. Däremot ska man försöka att äta livsmedel med lågt-medelhögt GI.

AnnaCarin säger: hejsan!jag vill få bort fläsket runt midjan och har provat sneda sit-ups vilka jag inte tycker hjälper. Har du något tips på en bättre övning?

Camilla Porsman säger: Ja, konditionsträning. De går inte att punktbränna bort fettet. Det du gör med sit-ups är att du styrker magmusklerna. Börja istället promenera, springa eller någon annan konditionsträning. Se samtidigt till att dra ner på fettet och sockret i maten.

Det var kul med så många frågor. Tack. De som inte har fått svar kan ställa frågor till mig på shortcut.nu (medlemskap krävs) eller stadium.se.