Ät dig smal

Dietistens 9 bästa tips: Så lätt kan du äta smalare

HÄLSA

Det går att äta smalt utan krångel.

Dietist Viveca Annell har tipsen som hjälper dig att nå drömvikten.

Foto: Börje Thuresson

1. Handla sunt

Tänk smalt redan i affären så slipper du få med dig godsaker hem. Ett knep är att börja med grönsaksdisken.

– Där kan du frossa. Om du väljer färska eller frysta grönsaker spelar ingen roll, säger Viveca Annell, dietist.

Köper du mycket färdig mat, kolla efter nyckelhålet.

– Det är ett lätt sätt att välja fiberrik och smal mat, säger hon.

2. Blanda i grönsakerna

Missar du lätt det gröna? Blanda i grönsakerna direkt i huvudrätten.

– Tänk ut i förväg vilka grönsaker du vill använda. Blomkål, kål och morötter är utmärkta ingredienser. Woka dem med kött eller blanda broccolibuketter i potatismoset. En lösning är att köpa frysta grönsaksblandningar, säger Viveca Annell.

3. Välj rätt sorts fett

Att välja bland olika fettsorter kan tyckas komplicerat, men det finns en enkel regel, anser Viveca Annell.

– Mjuka fetter och oljor är generellt sett bättre än fasta. Till exempel är flytande margarin ett bra val. Oliver, avokado och fiskprodukter innehåller också nyttiga fetter. Bland oljorna är oliv- och rapsoljorna bäst, säger hon.

4. Laga mat du gillar!

Att leva på keso och gurka för att gå ner i vikt blir snabbt enformigt och tröttsamt. För

att nå resultat på sikt - ät mat du gillar, men i smalare tappning.

– Var inte rädd att prova nya kryddor som ger en ny smakupplevelse och variation, säger

Viveca Annell.

5. Planera mellanmålen

Förbered mellanmål och slipp frossa av ren hunger till lunch och middag och du får en jämnare blodsockerhalt.

– Äter du ingenting finns risken att du tar för stor portion när det väl blir dags för lunch eller middag. Om du äter lite till frukost är en ost- eller skinksmörgås helt okej till mellanmål på förmiddagen, annars är frukt ett bra val, säger Viveca Annell.

6. Gå inte på light-myten

– Lightprodukter innehåller ofta mindre fett och socker, men det betyder inte att du kan äta mer av dem än av andra livsmedel. Gör du det har du inte vunnit något i vikt, säger Viveca Annell.

7. Undvik sockerfällorna

Många livsmedel som uppfattas som smala innehåller stora mängder socker. Fruktyoghurt är ett sådant exempel.

– Var försiktig med produkter som blåbärssoppa, krämer, risifrutti, fruktyoghurt, ketchup och naturgodis,

säger Viveca Annell.

8. Ät sunt ute

Största delen fett vi får i oss kommer från färdig mat. Om du äter lunch på restaurang ska du vara särskilt uppmärksam.

– Plocka från salladsbaren, men ta ingen dressing. Be att få lite mindre portioner. Ta en knäckebrödsmacka till. Kom inte vrålhungrig till lunchen, säger Viveca Annell.

9. Skapa struktur

Hoppar du över mål på grund av stress? Skaffa fasta rutiner. Att organisera fika på jobbet är ett bra sätt att planera in mellanmål.

– Det är viktigt, både fysiskt och socialt. Har du inte tid eller möjlighet, ha en frukt med i väskan, säger Viveca Annell.

Ät också lunch på regelbundna tider.

– Låt den ta sin tid och välj varm mat - det gör dig mätt längre än en smörgås i flykten.

Så mycket energi behöver du

Bra ersättare när suget sätter in

Byt ut produkten till vänster mot den lättare produkten till höger

TEST Har du matkoll?

Sara Milstead