8 tips för att komma i gång

HÄLSA
Ärlighet varar längst. Tänk positivt och var ärlig. Det är två tips för att gå ner i vikt. Det gäller att hitta det egna, ärliga motivet och hålla fast vid det. Lycka till!
Foto: Maria Östlin
Ärlighet varar längst. Tänk positivt och var ärlig. Det är två tips för att gå ner i vikt. Det gäller att hitta det egna, ärliga motivet och hålla fast vid det. Lycka till!

1. Tänk positivt

Positivt tänkande hjälper dig att nå målvikten snabbare.

– Om du ser viktnedgången som en utmaning och inte ett tvång blir det mindre jobbigt, säger kostrådgivare Annika Åsberg vid Huddinge universitetssjukhus.

Ett knep idrottare använder är att se sig själva klara svårigheterna med glans. Måla upp en bild av hur du ser ut om ett par månader så ökar chansen att du når dit.

2. Var ärlig

Fundera över varför du vill gå ner i vikt – egentligen. Tänk bort alla ursäkter om att det är bra för din hälsa om orsaken i själva verket är att du vill ha plattare mage.

– Du måste hitta det egna, ärliga motivet och hålla fast vid det. Annars blir viktnedgången svårare, säger Annika Åsberg.

3. Sätt upp mål

Ett synligt, konkret mål är viktigt för att du ska orka löpa linan ut. Men välj ett som verkar rimligt – lägg hellre ribban för lågt än för högt. Annars är risken stor att du tappar lusten, menar Annika Åsberg.

– Om det känns för jobbigt med ett större slutmål, sätt upp minimål till nästa måndag i stället, säger hon.

4. Undvik förbud

Fokusera på det du får och kan äta och sätt inte upp benhårda förbud. Unna dig själv ibland. Annars är det lätt hänt att rebellen vaknar i dig som gör att du promt måste ha den där chokladbiten.

– Om du inte vill vara utan ost och det betyder mycket för dig, ät det på söndagar, råder Annika Åsberg.

5. Ändra matattityd

Tänk inte på mat som en källa till övervikt. I stället för att betrakta en avokado som full av kalorier, fokusera på hur nyttig den är och hur den kan förebygga olika sjukdomar.

– Nyckelordet är avdramatisering. Se kostomläggningen som en ny livsstil, inte som bantning, säger Annika Åsberg.

6. Bygg upp självförtroendet

Självförtroendet hänger nära samman med viktnedgången, menar Annika Åsberg. Öka det genom att sätta upp delmål och dokumentera varje framsteg. Belöna dig själv när du uppnått dem.

– Självförtroendet blir större när du märker att det går bra. Det förutsätter dock att delmålen är realistiska, säger hon.

7. Skaffa kunskap

Peppa dig själv genom att lära dig mer om hälsa och vad olika sorters mat har för påverkan på kroppen. Ju mer du kan, desto lättare blir det att laga smala rätter och välja bland livsmedlen.

– Det skapar ett intresse för mat och matlagning och gör det roligare, säger Annika Åsberg.

8. Minska pressen

Peppning är viktigt om du ska lyckas. Hitta människor som kan stödja dig, men om du känner att kraven blir för stora, begränsa vetskapen om din viktminskning till några få.

– Det ska vara stöd, inte tjat. Ständiga påpekanden om att ”det kan väl inte du äta” kan vara jobbigt, säger Annika Åsberg.

TEST

5 bra förutsättningar

Störst chans att gå ner i vikt har du om du ?

Sara Milstead