– Kan man gå ner i vikt utan att träna?

Läs chatten med dietisten Viveca Annell

HÄLSA

Amalia säger: Kan man gå ner i vikt utan att behöva motionera?

Viveca Annell säger: Ja, det kan man göra, men det är alltd lättare om man motionerar också. Det viktigaste när man går ner i vikt är att minska energiintaget, äta mindre.

Amalia säger: Vad händer med kroppen om man inte äter? (anorektiker) Äter anorektier inte alls?

Viveca Annell säger: Anorektiker äter oftast lite grann, men de äter för lite för att klara av kroppens behov och det händer en massa saker i kroppen när vi inte får tillräckligt med energi och näringsämnen. Vad som händer i första hand är att man börjar frysa, blir trött och okoncentrerad.

Kajsa säger: Hej vad anser du om alla dessa soppor man kan äta för att gå ner i vikt?Äter själv Cambridge med mycket bra resultat.

Viveca Annell säger: Det kan va en bra hjäl att komma igång att gå ner i vikt och sopporna är väldigt näringsrika så man får allt man behöver, men i längden är det bästa att lära sig att äta vanlig mat för att gå ner och hålla vikten.

KH säger: Vad kan vara rekomenderad kost till någon som äter vanlig husmanskost och vill gå ner i vikt, samtidigt som man tränar 5 dagar i veckan, och inte vill äta keso, ost eller annan föreslagen viktväktarmat?

Viveca Annell säger: Fortsätt att äta vanlig husmanskost men tänk på fördelningen. Där är tallriksmodellen en bra hjälp, dvs halva tallriken grönsaker,1/4 potatis, ris, pasta eller bröd och 1/4 kött, fisk, kyckling.

Davve säger: Hur sent ska man äta?

Viveca Annell säger: Det beror på hur dygnet ser ut. Om man tränar sent på kvällen så är det jätteviktigt att ätaw även om klockan är elva. Men det bästa är om magen får vila några timmar innan man går och lägger sig, alltså att inte äta två timmar innan man går och lägger sig.

helle säger: Hur många kalorier borde man äta per dag för må bra?

Är förkortningen kcal detsamma som kalori?

Viveca Annell säger: Ofta förkortar man kalori kcal och ibland cal. Hur mycket man behöver beror på vem man är. Kille eller tjej, hur gammal man är, vad man arbetar med, stillsittande eller kroppsarbete och hur mycket man motionerar. Om man ska ta ett genomsnitt så behöver en kvinna drygt 2000 kal/dag och en man 2600 kal/dag. Det är personer som rör sig måttligt.

Inka säger: Vad har du att säga om glykemisk index, lånsamma kolhydrater som det skrivs så mycket om idag.

Viveca Annell säger: GI är mycket intressant tycker jag. Vi vet att vi ska äta mycket kolhydrater, upp till 60% av allt vi äter. Men viktigt är också vilka kolhydrater vi väljer. Kolhydrater med lågt GI ger oss en bättre blodsockerkontroll, dvs om vi äter kolhydrater med lågt GI så får vi en jämnare blodsockerkurva, håller oss mätta längre.

Kicki säger: Jag undrar hur man ska bli av med ett enormt sug efter sötsaker?Jag har försökt att låte bli,men det går inte.Jag blir nästan desperat.Detta är ju inte bra för jag vill så gärna gå ner i vikt.Hjälp mej!!!

Viveca Annell säger: Det viktigaste för att inte bli så sötsugen är att äta regelbundet och mellanmål. Sötsugna blir vi när vi är låga i blodsocker och det kan vi undvika med bra mellanmål, t.ex. frukt, smörgås eler yoghurt.

tjockis18 säger: Hej, jag är 18¨år, hundrasextiofem cm lång och väger omkring åttiofem kg. Jag är inte fet mest stor. Jag tränar spinning, aerobic och på gym. Inga metoder fungerar bra för mig när jag ska gå ner i vikt. Vad är dina tips?

Viveca Annell säger: Jättebra att du tränar så mycket. Ju mer vi tränar desto större muskelmassa får vi och desto högre energiförbrukning har vi. För att hålla igång en hög förbränning är det viktigt att äta ofta och inte äta för lite. Jag vet itne hur du äter så jag kan inte säga vad dina fällor är. Men det kan vara att du äter för lite mat och med det sätter ner din ämnesomsättning. Fråga där du går och tränar om du kan få hjälp med kosten.

Anna___ säger: Ska man äta mycket på morgonen ? eller ska man bara äta tex en macka o ett glas oboy?

Viveca Annell säger: Det är viktigt att äta en ordentlig frukost. den ska ge 25% av dagens energiintag, vilket innebär ungefär 500 kal för en tjej. Det motsvarar ungefär en tallrik fil med musli, en smörgås med pålägg och en frukt.

nettan säger: Hur är det egentligen med alla dessa light produkter. Är de bra eller lurar man kanske bara sig själv?

Viveca Annell säger: Det finns olika typer av lightprodukter, Light kan innebära att det är lite fett eller en produkt med sötningsmedel. Jag tror att lightprodukter är en hjälp för vissa personer att hålla igen på fett och socker, men man kan också lura sig och ta extra mycket av lightosten, vilekt innebär att man får lika många kal som i vanlig ost.

Per säger: Jag förmiddagsfikar på jobbet med kaffe och en smörgås - ska jag byta ut smörgåsen mot tex frukt om jag vill minska kaloriintaget?

Viveca Annell säger: Det beror på vad du gör för smörgås. En grov smörgås med magert pålägg kan ge lika mycket energi som en banan. Äter du en liten frukost så tycker jag su ska behålla din smörgås på förmiddagsfikat.

Else säger: Hej,,varför blir man sugen på godis efter när man har tränat?

Viveca Annell säger: När man har tränat så har man gjort av med kolhydratdepåerna i kroppen. Kroppen vill återställa lagren av kolhydrater och då vill den ha sötsaker.

linda säger: Har du något bra tips på mellan mål?

Viveca Annell säger: Frukt, yoghurt, smörgås. Och är man sötsugen så är torkade aprikoser ett bra alternativ.

katariina säger: Ska man verkligen undvika potatis, ris, bröd och pasta

Viveca Annell säger: Nej det ska man inte. Potatis, ris, bröd och pasta är kolhydrater som vi ska äta mycket av. det är en gammal myt att man blir tjock av potatis.

sanna säger: Hej, vilket ger minst energi? Potatis,pasta eller ris?

Viveca Annell säger: Det beror på hur mycket man äter av det förstås. Men en normalportion pasta, ris eller potatis är ganska likvärdiga. Potatis något mindre.

Mårten säger: Är det sant att kaffe bränner kalorier? hörde det någonstans...

Viveca Annell säger: Kaffe höjer ämnesomsättningen något men det är försumbart och när vi dricker kaffe så blir vi ofta sugna på att ta nånting till.

katrin säger: Dricker lightläsk ofta? Är det ok?

Viveca Annell säger: det är okej men man ska tänka på mängden. Försök att inte släcka törsten bara med lightläsk utan drick vatten också.

gabbe säger: hej! finns det några "nyttiga" godsaker? Eller något som man inte blir tjock av?

Viveca Annell säger: Ja, allt som innehåller kalorier och som man äter för mycket av kan man gå upp i vikt av. Men när man är sugen på sötsaker så innehåller skumgodis mindre kal än vad choklad gör. Men tänk på att det innehåller väldigt mycket socker.

Jempa säger: Det skrivs att man inte ska träna varje dag för att kroppen/ musklerna måste få vila. Men hur breagerar kroppen om man ändå gör det? Får träningen motsatt effekt?

Viveca Annell säger: Det viktiga när man tränar mycket är att äta ordentligt. det beror lite på vad du tränar. Det är bra för kroppen att träna olika saker, att man varierar träningen. Äter man itne tillräckligt i förhållande till träningsmängd så ge rinte träningen riktigt bra effekt. Kroppen har ingen chans att reparera och bygga upp om den inte får tillräckligt med energi.

Nuffe säger: Är Special K-flingor nyttiga?

Viveca Annell säger: Ja, de är okej. Innehåller inte så mycekt socker och ger en ganska bra mättnadskänsla.

roddan säger: som student blir det en del dålig mat som nudlar, pizza och alcohol och vissa fsatanr i detta, vad ger du för råd för studenter som hamnat i denna matfälla?

Viveca Annell säger: det finns två enkla råd för att få tillräckligt med vitaminer och mineraler som ofta saknas i den kost du beskriver. Varje gång du äter ska det finnas nån grönsak eller frukt och man ska försöka äta 5 dl mjölk, fil eller yoghurt varje dag. I frukt, grönt och mjölkprodukter kryllar det av vitaminer och mineraler.