Vägen till din drömvikt

HÄLSA

Du har kommit i gång med träning och kostomläggning. Nu kommer den verkliga utmaningen - att fortsätta tills du nått idealvikten. Kerstin Nyström, legitimerad samtalsterapeut, har råden som hjälper dig nå målet.

Tuff utmaning. Att fortsätta fram till idealvikten är den stora utmaningen för dig som vill gå ner. Hälsa har tipsen som får dig att lyckas.
Foto: Sara Ringström
Tuff utmaning. Att fortsätta fram till idealvikten är den stora utmaningen för dig som vill gå ner. Hälsa har tipsen som får dig att lyckas.

1. Prioritera det du vill

De flesta som faller tillbaka i sina gamla vanor gör det för att de helt enkelt tappar lusten att fortsätta. Kom ihåg att du ska gå ner i vikt för att DU vill det, och på det sätt som DU vill.

– Många av dem som är överviktiga bryr sig mycket om andras väl och ve, men glömmer bort sig själva. Om du kör över din egen vilja eller gör något för någon annans skull är du dömd att misslyckas, säger Kerstin Nyström.

2. Öka din självkännedom

Har du svårt att låta bli kylskåpet? Rannsaka dig själv varje gång du vill äta något onyttigt.

– Fråga dig själv: Vad känner jag just nu? Vad behöver jag? Vad vill jag?

– Om du äter för att du är uttråkad, kanske du behöver något att aktivera dig med. Om du är ensam bör du ha någon att prata med. Mat är sällan lösningen, säger Kerstin Nyström.

3. Återfall ingen katastrof

Acceptera bakslag. Vissa psykologer menar till och med att återfall är en del av utvecklingskurvan när vi lär oss något nytt. Skuldbelägg inte.

Fråga dig istället hur det kändes och vad du själv vill.

– Blir svaret att du vill äta ett kilo godis, gör det. Men med egen vilja följer ansvar. Gör alltid det du känner för, men kom ihåg att du också får ta konsekvenserna, säger Kerstin Nyström.

4. Undvik fixering

Se inte din viktnedgång som något som bara handlar om bantning. Betrakta den som en del av ett rikare liv. När fokus riktas bort från själva vikten blir det lättare att nå ditt mål.

– Många tror att livet börjar när man har blivit smal och nått sin idealvikt, men livet pågår hela tiden. Ha som målsättning att få ut det mesta av det, säger Kerstin Nyström.

5. Läs böcker

Känner du dig vilsen i kampen mot kilona? Kom ihåg att du inte är ensam om ditt problem! Dra nytta av andras erfarenheter genom att läsa böcker. Kerstin Nyströms tips är ”Mat för henne” av Karin Hvoslef (Fitnessförlaget), "Smala människors sju hemligheter" av Vikki Hansen & Shawn Goodman (Forum) och "Att återerövra sitt liv" av Jean Jenson (W&W).

6. Sök nya lösningar

Innerligt trött på proteinpåsar med chokladsmak? Håll inte fast vid en diet som du inte gillar. Bestäm dig i stället för att hitta en metod som passar just dig.

– Ät den mat du gillar. Att hålla en strikt diet i två veckor klarar man kanske av, men inte i längden, säger Kerstin Nyström.

7. Omformulera din mål

Verkar de mål du satt upp realistiska? Eller behöver de justeras? Lås inte fast dig vid exakta siffror om de inte verkar rimliga, utan var beredd på att ändra dem under processens gång. Det viktiga är inte att gå ner ett visst antal kilon, utan att fortsätta i en takt som är bra för dig!

Chatta

Smalskolan, vecka 1-3

Belöna dig med Hälsas diplom!

Sara Milstead