Håller magen måttet?

Enkel metod avslöjar bukfetma

HÄLSA

Släng ut vågen och plocka fram måttbandet i stället.

Är du kvinna och har ett midjemått över 88 centimeter?

Då är det dags att tänka över dina vanor.

VARNINGSKLOCKA. Allt fler kvinnor drabbas av den typiskt manliga fetman kring buken. En enkel metod att upptäcka problemen är att mäta midjemåttet. På så sätt kan du ändra dina vanor i tid. Med ny livsstil är bukfettet det första som försvinner.Foto:
Foto: GETTY images
VARNINGSKLOCKA. Allt fler kvinnor drabbas av den typiskt manliga fetman kring buken. En enkel metod att upptäcka problemen är att mäta midjemåttet. På så sätt kan du ändra dina vanor i tid. Med ny livsstil är bukfettet det första som försvinner.Foto:

Midjemåttet ökar bland både kvinnor och män i Sverige. Medelålders män har fått 8 centimeter tjockare midja jämfört med för 40 år sedan, visar en svensk studie.

– Bukfeta personer har ökad risk att få diabetes typ 2 och alla former av hjärt-kärlsjukdomar, säger Mai-Lis Hellénius, docent i kardiovaskulär prevention vid Karolinska institutet.

Att ta fram måttbandet och mäta midjan är en enkel metod, som alla borde göra då och då, anser hon.

– Då upptäcker man bättre om man har bukfetma, än om man bara kontrollerar vikten.

Manliga fetman farligare

Kvinnor har normalt en mer ofarlig fetma på lår och stuss, så kallad "päronfetma". Allt fler kvinnor får nu den mer typiskt manliga och farligare fetman kring midjan, ”äppelfetma” eller bukfetma.

Dessa kvinnors hälsorisker uppmärksammas allt mer.

– Det beror på att kvinnor nu finns med i studier i högre grad. Tidigare såg vi mest riskerna hos män, säger Mai-Lis Hellénius.

I en ny studie om risker för hjärt-kärlsjukdomar som hon gjort tillsammans med kollegan professor Ulf de Faire, fann man att fler kvinnor än män var eller riskerade att bli bukfeta.

Över hälften (69 procent) av kvinnorna låg på gränsen till bukfetma och drygt 40 procent var bukfeta i studien, som omfattade över 4 000 60-åriga kvinnor och män i Stockholms län.

– Bukfetma är ofta kopplat till högt blodtryck, förhöjda blodfetter, särskilt triglycerider, och mindre av det goda, skyddande kolesterolet, HDL. Bukfetma gör också att sockret bryts ner sämre i kroppen, säger Mai-Lis Hellénius.

Ät rätt och träna

Riskerna med bukfetma kan dock enkelt åtgärdas med förbättrade kost- och motionsvanor, visar hennes egen och en ny finsk studie. I den finska studien ingick nästan dubbelt så många kvinnor som män. Alla var medelålders, överviktiga och bukfeta och följdes i sex år.

– De som förbättrat sina motions- och matvanor minskade risken att få diabetes typ 2 med hela 58 procent. Det var dubbelt så effektivt som behandling med en diabetesmedicin, säger hon.

Vikten minskade med 4,2 kilo i snitt och midjemåttet med 4,4 centimeter. Blodtryck och blodfetter gick också ner och blodsockervärden förbättrades.

4 lätta knep för att minska omfånget

Mät själv

Ann-Cathrine Björnör Carlsson