– Hur ska jag orka äta rätt när vågen inte rör sig?

Kerstin Nyström, samtalsterapeut, besvarar läsarnas frågor om vikt och motivation i en chatt

HÄLSA

magnusson säger: jag är en tjej med mkt godis sug och har svårt att låta bli att äta fel hur ska jag få mig att sluta med det?

Kerstin Nyström säger: Använd din vilja. När du står och tänker köpa godis så hejda dig och fråga dig själv "Vad vill jag egentligen?" Vill jag har godiset eller vill jag gå ner i vikt?

norrköping säger: Har väldig motivation och älskar att träna men min hunger ökar så enormt när jag tränar så på kvällarna är det svårt att tänka på annat än vad man ska äta.. Brukar köra me russin och torkade aprikoser (utöver ordentligt kvällsmål).. när suget sätter in. Vad är bra som dämpar suget men inte hindrar mig från att gå ner i vikt?

Kerstin Nyström säger: Ät mycket NYTTIG mat, dvs frukt, grönt, mycket fibrer. tränar du mycket så är det viktigt att äta bra också.

NL säger: jag skulle behöva gå ner i vikt men jag hittar inte rätt motivation. Jag äter godis ganska ofta fastän jag kanske inte är sugen o sen mår jag dåligt. Hur ska jag börja ta mig ur detta beteende?

Kerstin Nyström säger: Det låter som att du har kommit in i en ond cirkel när du använder godis för att trösta dig själv. Då mår du ännu sämre och behöver mer godis som tröst. Fråga dig själv varför du behöver gå ner i vikt, vad vill du med att gå ner i vikt. Är det du själv som vill det, eller någon annan i din omgivning. Om det är du själv som vill kan du antagligen ha bra hjälp av en terapeut som stöttar dig.

Maya säger: Jag har gått upp alldeles för mycket i vikt & kroppen mår dåligt & psyket mår dåligt... Vad är det bästa tipset att sluta småäta?

Kerstin Nyström säger: Ät tre ordentliga huvudmål om dagen. Ordentlig frukost, stor och nyttig lunch och lite mindre men nyttig middag. Gärna två mellanmål. Om du ändå blir sugen däremellan använd din vilja och fokusera på något annat. Gör nånting som du tycker är roligt. Som du tycker om att göra.

Eva35 säger: Om man nu är som jag ..35 år ..och överviktig,men har svårt att komma igång med motion...det är roligt att gå en eller ett par kvällar, men sen så svalnar intresset....vad att göra? ...vill inte heller att alla ska veta att jag provar att reducera min vikt...vill intatt alla ska veta om det blir en flopp....så det är inte direkt aktuellt att ringa en vän/väninna att följa. Har dessutom lite frågeställningar till typ Herbalife och andra märken., som säger att man ska öka dramatiskt på proteinern

Kerstin Nyström säger: Hitta en träningsform som du tycker är rolig. Det är meningslöst att försöka tvinga dig själv till något du tycker är trist. Om herbalife: Jag är inte speciellt förtjust i att använda pulver och liknande meotder. Jag tycker att det är bättre att äta riktig mat. Det är det enda som håller i längden. Ät nyttigt och allsidigt.

Emma säger: Hej Kerstin!

Såg igår en intervjuv på SVT med en överviktig tjej som skrivit en bok som handlar om hur det är att vara överviktig. Den var kanon. Men nu har jag glömt vad den boken hette och undrar nu om du vet det?!

Kerstin Nyström säger: Jag såg inte programmet.

Moderator säger: Boken som Emma frågade om heter Tjock! och är skriven av Jenny Dahlberg

Lady säger: Hej, Jag har ett "bantings schema" som man skall följa i två veckor, den innehåller i princip allt jag brukar äta normalt, men när jag gör den blir jag sugen på en massa annat! Hur gör man för att verkligen hålla sig till det?!

Kerstin Nyström säger: Psyket fungerar så att du tillför energi till det du fokuserar på. Om du fokuserar på att låta bli att äta något så kommer automatiskt mycket av din uppmärksamhet att fokusera på det du inte får, t.ex. äta en massa onödiga saker. Därför så är det bättre att fokusera på något som är positivt, dvs allt gott som jag får äta och allt roligt som jag kan göra.

johanna säger: hur lyckas man hålla sin vikt

Kerstin Nyström säger: genom att balansera hur mycket energi du tar in och ger ut. Vikten ökar om du tar in mer än du gör av med. Så "enkelt" är det. Därför måste du antingen motionera mer eller få i dig mindre energi.

johan säger: Hej kan du ge mig några bra motionsövningar som bränner fett bra, gång ska ju vara bra men det är förbaskat tråkigt.

Kerstin Nyström säger: Bra motionsövningar som bränner fett är stavgång, cykling, längdskidåkning (nu på vinter) och återigen hitta något som du tycker är roligt. Det ska inte vara en plåga att träna.

Christoffer säger: jag skulle vilja gå ner i vikt, men jag har inte heller den rätta motivationen för jag har så ´mycket att göra. d.v.s. plugga. Hur ska jag kunna skaffa mig en bra motivation?

Kerstin Nyström säger: Vad vill du uppnå med att gå ner i vikt? Är det att du vill få bättre hälsa eller bli snyggare? Om det t.ex är att du vill bli mer attraktiv kan du sätta upp en målbild av dig själv hur du vill se ut.

Michelin säger: Men hur behåller man motivationen då både träning och diet inte tycks hjälpa och vågen inte vill röra sig nedåt?

Kerstin Nyström säger: Det gäller att vara uthållig. Fortsätt träna, ät nyttigt utan att hålla en sträng diet. Och medans du håller på med träningen och kosten så fortsätt leva, delta i resten av livet. Livet består av så mycket mer än träning och diet.

Johan_ säger: Jag har oerhört svårt att motivera mig själv till att äta en ordentlig frukost, även fast jag vet mycket väl det är dagens viktigaste mål, hur ska jag kunna motivera mig själv att äta ordentligt på morgonen?

Kerstin Nyström säger: Vad är problemet? Ont om tid eller inte hungrig? Om du har ont om tid så skaffa dig mer tid. Om du inte är hungrig för att det är för tidigt på morgonen så ta med dig något du kan äta senare på förmiddagen. En frukt och en smörgås ger de vitaminer och kolhydrater som du behöver. Ät en ordentlig lunch.

Jenny säger: Har någon hormonell rubbning (PCO)som gör att jag väldigt lätt går upp i vikt. Vad ska jag göra för att gå ner i vikt?

Kerstin Nyström säger: Om du har en sådan hormonell rubbning så vänd dig till din läkare för speciella råd.

LS säger: Hur kan man få bort suget från att äta hela tiden? har det problemet, har jag inget att göra så är det kylskåpet eller skafferiet som gäller. Och hur vet man om man är för överviktig så att det skadar sin hälsa?

Kerstin Nyström säger: Du kan kolla din vikt, genom att kolla din BMI. Det kan du göra både på aftonbladet.se/halsa och på vikta.se. för att få bort suget så grundregeln att man ska äta tre riktiga mål och två mellanmål. Man ska äta så man blir mätt. OM man ändå har svårt för att låta bli kylskåpet så stanna upp och fråga dig "vad känner jag just nu? Är jag verkligen hungrig eller har jag tråkigt eller känner mig ensam eller ledsen?" Då är det inte mat du behöver. ta reda på dina verkliga behov och fråga dig själv hu

Nina säger: Vara uthållig, fokusera på positiva saker, bestämma sig, använda sin vilja. Det är svåra grejer. För många handlar det ju om ett slags missbruk, äöven om det inte går så långt att man anses ha nån särskild diagnos. Men missbruksstrukturen är så otroligt påtaglig hos många tjockisar som jag.

Kerstin Nyström säger: Det stämmer. Många använder mat för att fly från en obehaglig känsla eller framkalla en skön känsla. Det är typiskt missbruksbeteende. Det låter som om du skulle behöva hjälp av en terapeut med erfarenhet av dina problem.

Viola säger: Jag tränar några gånger i veckan och äter relativt nyttigt. På helgen brukar jag unna mig det jag är sugen på, t ex godis, chips eller vin. På sista tiden har jag börjat få dåligt samvete efteråt. Oroar mig för att utveckla ett sjukt beteende, några tips?

Kerstin Nyström säger: Om du bestämmer dig för att äta godis, chips eller vin så gör det för att du själv verkligen vill. Njut då av varenda tugga eller droppe. Jag tror att det dåliga samvetet skadar dig mer än kalorierna därför, om du verkligen väljer att äta något onyttigt, så gör det med gott samvete och njut. Sen kan du återgå till dina nyttiga beteenden.

Om det är någon som vill veta mer eller fördjupa sig så gå gärna in på min hemsida www.vikta.se. Tackar för att ni vill dela med er. Jag önskar allt det bäs