Finns det några bantningspiller som fungerar?

Fettförbränningsexperten Fredrik Paulún svarar på läsarnas frågor i en chatt

HÄLSA

pia säger: Jag har bilringar runt magen, resten av kroppen är smal, hur får jag bort detta?

Fredrik Paulún säger: Punktförbränning är omöjligt. Du måste träna hela kroppen och öka din energiförbrukning samtidigt som du äter mindre.

Linda säger: Är det någonsin bra att banta?

Fredrik Paulún säger: Det beror på vad man menar med bantning. Äter du för lite energi så bränner kropen mindre fett. Det är alltid bättre att öka energiförbrukningen.

Falafel säger: Hur Kan man Gå Ner i Vikt På Ett Snabbt Och Minsta Ansträngade Sätt ???

Fredrik Paulún säger: Börja med vardagsmotion, dvs öka din aktivitet i vardagen. Ta trappor istället för hiss/rulltrappa.

knubbsälen säger: hej jag äter 34 gram rent protein var tredje timme och en matsked sesamolja varje dag. Dessutom äter jag mineraler och vitaminer dagligen. Jag har gått ner 30 kg på 2, 5 månader men jag har väldigt ont i magen. Vad ska jag göra?

Fredrik Paulún säger: Ät mer fiber, dvs frukt och grönsaker. Och gärna yoghurtprodukter. Då brukar magen fungera bättre.

Lella säger: Hej! jag undrar hur effektivt det är att kombinera sin träning för fettförbränningen? jag tränar Styrketräning8,power-yoga och spinning...är det en bra kombination för att fettförbränna och öka muskelmassan?

Fredrik Paulún säger: Mycket bra.

jessika säger: alla säger ju att man ska ut å gå på morgonen innan frukost för bästa förbräningen.men nu undrar jag två saker.1.e det ok om man bara går i 30 minuter?och spelar det någon roll när på morgonen det är?kl sju eller kl tio?tackar för svar

Fredrik Paulún säger: 30 minuter räcker bra och det spelar ingen roll när du gör det så länge det är innan frukost. Glöm inte bort att även promenader efter frukost är bra.

Måne säger: Jag har hört att man inte ska äta pasta om man vill gå ner i vikt, stämmer det ?

Fredrik Paulún säger: Nej. Pasta mättar bra och har lågt glykemiskt index. Därför är det bra för viktminskning. Men ät inte för mycket.

Jeanette säger: Hej! Jag har lyckats gått ner ca 12-15 kg dom sista månaderna, men jag vill ner 15 kg till. Är det rejäl fettförbränning som gäller med hård träning då?

Fredrik Paulún säger: Ja, det underlättar. Varaktig viktminskning kräver ökad träning.

mia säger: jag tar en proteindrink (twinlabs triple whey fuel) innan morgonpromenaderna. Är det även bra att ta som kvällsmellanmål.

Fredrik Paulún säger: Ja, det tycker jag. Bättre än en onyttig kvällsmacka.

Lisa säger: Hej! Jag går på en diet där stommen är sk fettförbränningssoppa, som innehåller massa grönsaker, 2 gånger om dagen. Tanken är att man ska gå ner 6 kg på två veckor. Vad tror du?

Fredrik Paulún säger: Soppa och grönsaker är bra, men glöm inte att du måste ha mer näring än så.

anna säger: vilken motionstyp ger den bästa fettförbränningen?

Fredrik Paulún säger: Alla typer av träning har fördelar så det är mest en smaksak.

kajsa säger: finns det några bantnings pillr som fungerar

Fredrik Paulún säger: De som fungerar har mycket små effekter, CLA och Pyruvat kan ge en liten effekt, ungefär 1/2 kilo i månaden, men det kostar ganska mycket.

Pontus säger: vilket är bäst att äta, pasta eller ris, om man vill minska i fett?

Fredrik Paulún säger: Det spelar ingen roll så länge pastan eller riset har lågt glykemiskt index. Du finner listor med dessa på min hemsida: www.paulun.com.

Malin säger: Jag är med i viktväktarna och har en stadig viktnedgång. I din bok Fettförbränning I förespråkar du en ätardag när man går på diet. Kan VV-programmet jämnställas med diet tycker du?

Fredrik Paulún säger: Ja, det tror jag, men jag är inte helt insatt på hur mycket energi du får i dig. Ätardagen är både bra för att öka energiförbrukningen och motivationen.

urban säger: Det sägs att man skall inkludera nyttig fett till varje måltid men sk dietprodukter av olika sorter innehåller knappt något fett. Skall man kompletera det själv?

Fredrik Paulún säger: Ja, därför är det viktigt att du äter mat med nyttiga fetter, tex. fisk, nötter, oliv- och rapsolja, krossade frön.

Jörgen säger: Hej, och tack för träningsinspiration! Jag har tre frågor: 1. Hur nära inpå sovdags bör träningen ligga? 2. Hur påverkar bastu kroppen ur nyttoaspekt? Vinterbad? 3. Jag tränar styrka 3-4 ggr/vecka + ett par ggr kondition, vad och när ska jag äta för att inte vakna VRÅLHUNGRIG under natten? Gainers hjälper, men inte fullt ut.

Fredrik Paulún säger: 1. En smaksak. Du måste hinna varva ner innan du somnar. 2. Lagom med bastubad kan öka energiförbrukningen lite och även ge skydd åt hjärtat. 3. Mat med både fett, protein och kolhydrater i tillräckligt stora portioner direkt efter träningen. Skaffa en näringstabell så lär du dig var näringen finns.

Peter,23 säger: Är det sant att kroppen har svårare att smälta rött kött och att man därför bör hålla sig till vitt kött?

Fredrik Paulún säger: Nej, du tar upp båda proteinkällorna lika bra.

Jeanette säger: Fungerar äppelcidervinäger?

Fredrik Paulún säger: Alla sura livsmedel sänker glykemiskt index oxh är därför bra för blodsockerkontroll och viktminskning, men det går lika bra med limejuice eller rödvinsvinäger eller något annat surt.

maxim säger: ar sorbet battre an glass?

Fredrik Paulún säger: Ja, det är det.

Jennie säger: vad är det bästa att få i sig efter träning under en deff? När man bygger muskler kan det vara lämpligt att ta snabba kolhydrater och protein efter, men är detta det nästa under en deff?

Fredrik Paulún säger: Under deff bör du få i dig ungefär 40 gram protein och lika mycket kolhydrater direkt efter träning. om de är snabba eller ej spelar inte så stor roll just vid detta tillfälle.

Jaeger säger: Hej, min fråga är om hälsokosttillskottet Calcium Pyruvat är ett fungerande hälsokosttillskott. Sägs vara en kraftig fettförbrännare. Har det några nämnvärda fettförbrännande egenskaper, tillsammans med regelbunden träning och kolhydratfattig kost, eller är det slöseri med mina pengar att köpa det?

Fredrik Paulún säger: Man kan tappa kanske 1/2 kilo fett i månaden. Du får själv bedöma om det är prisvärt.

LenaK säger: När sker bästa fettförbränningen i ett cykelpass, i början eller på slutet? Hur länge bör man trampa för effektiv förbränning?

Fredrik Paulún säger: Du bräner lite mer fett i slutet än i början, men även korta pass är dag. Jag rekomenderar dock att du siktar på minst 30 minuter.

dude säger: fredrik: nån större skillnad på snabbamakaroner och vanlig spaghetti? är det sak samma vilket man äter eller är vanlig spaghetti avsevärt nyttigare?

Fredrik Paulún säger: vanlig spaghetti är bättre eftersom det har mycket lägre GI.

MASAA säger: Hur ska man göra om man styrketränor och samtidigt vill gå ner i vikt?

Fredrik Paulún säger: träna lika många fettförbränningspass som styrkepass. Fettförbrännning är tex promenader eller aerobics. Då får du fram musklerna och blir av med fettet.

s säger: Har märkt en viktnedgång då jag slutat dricka cola, slutat med en sockerbit i teet samt dricka örtte istället. Kan det stämma?

Fredrik Paulún säger: Ja, det kan stämma eftersom många små sockerportioner kommer att ge väldigt mycket fettbildande insulin. Drick då hellre vanligt osötat te än örtte eftersom vanligt te förbränner fett.

Stina p säger: om man trana mycket vilket ar det bästa att äta för att ga ner i vikt men samtidigt bibehålla energi till musklerna?

Fredrik Paulún säger: Mat med lågt GI, högt proteininnehåll och nyttiga fetter.

adda säger: jag vill bli av med ca: två (2) kilo fett runt magen. Hur gör jag det bäst?

Fredrik Paulún säger: Det är lätt. Sluta ta rulltrappa och hiss. Ta trapporna. alternativt: börja använda glykemiskt index. Det ger också en snabb effekt.

flygirl säger: jag tränar kondition 4 ggr i veckan, äter mycket fettsnål mat 6 dagar i veckan och har en ätar dag!Varför går jag inte ner i vikt tror du?

Fredrik Paulún säger: Svårt att säga. Kanske äter du för högt GI. Eller kan det bero på något annat. Det är svårt att säga med så lite information. Ha tålamod!

nena säger: Vad göra när kroppen skriker efter socker och andra snabba kolhydrater?

Fredrik Paulún säger: Gör en god fruktsallad med mycket söta exotiska frukter. det brukar hjälpa de flesta.

avonlea säger: Hej! Jag har rätt så kraftig benstomme och tror att det kan påverka min vikt. Hur kan man räkna ut vad som är ren benstomme och fett på kroppen?

Fredrik Paulún säger: Det kan man göra genom en mätning av kroppssammansättningen. Det görs på många gym och vissa läkarmottagningar.

peter säger: är spaghetti+köttbullar, ris+fiskpinnar ok "byggarmat" jag orkar inte leva på tonfisk och kyckling :-)

Fredrik Paulún säger: Ja, det är okej. Då de innehåller lite mer fett och energi behöver du inte äta så mycket.

Det var allt för denna gång. Lycka till med kost och träning.