Hur ska man skära ner på fettet?

Mary Hyll, dietist, chattar om att gå ner i vikt genom maten

HÄLSA

Elinor säger: Hur ska man göra för att skära ner på fettet?

Mary Hyll säger: Hej! Ett enkelt sätt är att använda tallriksmodellen. Också viktigt att välja nyckelhålsmärkta livsmedel. Fokusera på att minska på det mättade (hårda) fettet som främst finns i chark- och mejeriprodukter.

maria säger: hej Mary. Vad gör viktklubben till ett bra viktminskningsalternativ, tycker du?

Mary Hyll säger: Hej Maria! Jag tycker att Viktklubben är ett utmärkt stöd för alla som är intresserade av att gå ner i vikt, och även att hålla vikten. Basen är matdagboken och forskning har visat att regelbunden registrering kan vara mycket viktig för att vidmakthålla en lägre vikt. Man får stöd av klubbmedlemmarna, man får inspiration, kan ställa frågor, osv. osv. Internät gör det väldigt lätt!

Charlotte säger: Det sägs att potatis, ris och pasta pa engelska "starch" e farligt för en diet och ska undvikas, rätt eller fel?

Mary Hyll säger: Det är fel!!! Cirka 55 procent av våra kalorier ska komma från kolhydrater och stärkelse utgör mycket av de kolhydraterna. alltså ät stärkelse! Men gärna i fiberrika livsmedel!

Zippan säger: Jag har varit med i viktklubben tre dagar nu, resultatet? + 0,6 kg, det var inte vad jag räknat med...

Mary Hyll säger: Hej! Det måste kännas frustrerande men det är jätteviktigt att tänka långsiktigt - och då menar jag vikten om flera månader, ja även år om du har mycket att gå ner. Räkna med att kroppsvikten kan variera upp eller ner 1 kg från dag till dag och det kan vara vatten. Kämpa vidare och du kommer att få resultat!

Susse säger: Vet du om det innehåller mjölk i sushi? Är det nyttigt med sushi?

Mary Hyll säger: Jag är ingen sushiexpert men spontant så jag har svårt att tänka mig att det finns mjölk i sushi (fråga alltid vad maten innehåller när du äter ute om du inte tål något visst livsmedel). Sushi är mycket bra mat- omättat fett från fisken, och mager dessutom. Ät och njut!

annsing säger: Hej, har funderat på att gå med i viktklubben, men jag har ingen våg hemma. kan jag gå med ändå?

Mary Hyll säger: Självklart! Välkommen! Du kan väga dig på vårdcentralen och det kostar ingenting. Kom ihåg att midjemått också är viktigt! Och lycka till!

marie säger: Efter 10 år i USA har jag gått upp 20 kg i vikt. Jag anar att min vikt är pga att jag ätit sen middag. När borde man äta sin sissta riktiga måltid på dygnet? Eller spelar det ingen roll?

Mary Hyll säger: Rekommendationen är att man ska undvika att äta på natttid, men någon speciell tid när man "inte" ska äta på kvällen finns inte. Men det kan vara bra att sätta en gräns för sig själv, eftersom det är lätt att middagen blir en utdragen måltid annars. Satsa på 3 mål om dagen och 1 - 3 planerade mellanmål.

alice säger: mary, jag vill gå ner 15 kg tills sommaren. är det omöjligt??

Mary Hyll säger: Många börjar få panik just nu och jag förstår att man snabbt vill gå ner i vikt. Men att gå ner 15 kg skulle kräva en svältkur - ingenting att rekommendera och då är risken stor att du går upp allt igen på kort tid. Satsa på hösten eller vintern i stället!

sunni säger: När man väl är nere i sin målvikt med viktklubben, kommer man få råd ohc tips om hur man sedan håller vikten?

Mary Hyll säger: När du har nått ditt mål så kan vidmakthålla din lägre vikt med att knappa in minus 1 kg, och då kommer du att lättare kunna vidmakthålla en lägre vikt, eftersom kroppsvikten varierar från vecka till vecka. Och du kan alltid ställa frågor till experterna och vi kommer att försöka svara på dem. Lycka till!

gu säger: Jag tycker att det är mycket vitt bröd i recepten här. Det förvånar mig lite. Vad säger du om vitt mjöl och bröd?

Mary Hyll säger: Vitt mjöl och bröd innehåller relativt lite fibrer jämfört med grovt bröd och naturligtvis rekommenderar jag grövre livsmedel. Byt ut vitt bröd till grovt om det råkar stå så i recepten för ofta (ska kolla upp det!) och lite av vita mjölet kan bytas ut mot grahamsmjöl, beroende på receptet.

Laila säger: Hur mycket skall man motionera om dagen på 1300kalorier

Mary Hyll säger: Jag tycker det är en bra fråga till motionsexperten!

anna säger: Vad är bästa sättet att få platt mage (+gå ner nåt/några kilo)? Funkar äppelcider vinäger tabletter? Eller dessa "omtalade" Hollywood Diet bantningtabletter? Jag vil ha snygg mage(!)

Mary Hyll säger: Det finns inget magiskt sätt att bli av med fettet runt mage utan du kommer att minska överallt och det gäller att ha tålamod tills det syns. Äppelcidervinägertabletter har ingen vetenskapligt dokumenterad effekt, tyvärr! Och inte heller några andra receptfria tabletter som säljs. Håll ut, rör på dig, tänk långsiktigt och lägg om kosten och det kommer att synas på magen!

Anette säger: Hejsan, Det gäller ju att bryta sitt mönster, förändrar sitt beteende, när man ska gå ner i vikt, hur hjälper viktklubben till med det.

Mary Hyll säger: Absolut! Du får en referensram med hjälp av en kalorinivå som är lagom för dig att gå ner i vikt, och dagboken är oerhört viktig för att hjälpa dig att se mönster i ditt beteende. Dessutom får du stöd av experter, samt medlemmarna (i chatten!). Och massor med tips och råd. Lycka till!

lola säger: hej! jag undrar vad som räknas vid undervikt och övervikt!

Mary Hyll säger: Vi använder BMI - du kan lätt kolla upp det om du går in på viktklubben första sida.

Kia-Li säger: Hej skickade i förväg en fråga om vätskesamling i kroppen. Hur gör man för att få en jämn vätskenivå som inte stör uppföljningen av viktminskningen???

Mary Hyll säger: Viktminskning är egentligen fettminskning. Det är det överflödiga fettet man vill ju bli av med. Har du vätskeansamling tycker jag att du ska kontakta din vårdcentral för hjälp.

Katten säger: Vad är det som gör att jag blir så hemskt sugen på ett visst sorts godis - suget håller i sig i ett par dagar - sen går det över?

Mary Hyll säger: Mycket bra fråga! Det är svårt att veta - det kan hänga ihop med menscykeln, med måltidsordningen, med hur du mår, osv.

Claes säger: Skall man fördela maten exakt lika mycket i 5 intag med 3 timmars mellanrum för det mest optimala?

Mary Hyll säger: Rekommendationen är att vår energi (kcal) ska fördelas på 3 stora måltider och 1 - 3 planerade mellanmål. Frukost cirka en fjärdedel av energin, och lunch en tredjedel, middag en tredjedel och resten fördelade i mellanmål. Men det är viktigt att du hittar en måltidsordning som fungerar för dig. Tiden mellan måltiderna kan variera, beroende på ditt schema, men mellan 4 -5 timmar är ganska vanligt.

nilla säger: hur mkt kostar de att bli medlem i klubben?

Mary Hyll säger: 198 för tre månader, 249 för sex månader, och 379 för 12 månader.

Mary Hyll säger: Tack! Det var jätteroligt att få era frågor. Lycka till och trevlig helg!