Hur får jag bort min putmage?

Tränaren Camilla Porsman om att gå ner i vikt med motion

HÄLSA

Anne säger: Jag har inte kommit igång med träningen efter 3 veckor i VK, har endast promenerat. Har du bra tips hur jag ska komma igång?

Camilla Porsman säger: Promenader är jättebra som motion, så börja helt enkelt med att försöka gå lite snabbare och/eller lite längre sträckor. Det är en bra början!

sötis säger: hej camilla!! jag är 164cm lån och väger 57kg jag är ganska nöjd med min vikt, men jag skulle behöva ta bort lite fett från magen, så jag inte får den här stora ringen när jag knäpper jeansen:) villka övningar rekomenderar du??

Camilla Porsman säger: Vilken konditionsträning som helst är bra för att bränna fett. Magträningsövningar stärker magmusklerna, men kan inte göra så att du punktförbränner fett. Behöver du bli av med fett så konditionsträna mer!

Hasse säger: Hej... Jag arbetar väldigt mycket och har svårt för att hinna äta regelbundet. Är det något som du kan rekomendera för mig?

Camilla Porsman säger: Vardagsmotioner så mycket du kan. Gå eller cykla till och från jobbet. Köp ev en hemträningsvideo för att kunna träna hemma på tider du själv bestämmer.

henke säger: vilken är, enligt dig, bästa metoden för att bli bort med en mindre ölmage på en kille?

Camilla Porsman säger: Ät fettsnålt, drick mindre alkohol :) och försök konditionsträna mer för att bränna mer fett.

ANNETHEL säger: Hej,

Jag har skadat mitt knä, så jag kan därför inte träna.

Men jag vill gärna gå ner i vikt.

Tror du att jag lyckas gå ner utan att motionera under några månader?

Camilla Porsman säger: Jadå, om du äter sunt så kan du säkert gå ner enbart med hjälp av det.

tjej 27 säger: jag undrar hur mycket det är möjligt att gå ner i vikt på en vecka ? utan att behöva svälta förståss !!

Camilla Porsman säger: Ja, man brukar säga att det max är möjligt att bli av med cia 1-1,5 kg i ren fettvikt per vecka. Går man ner snabbare blir man snarare av med muskelmassa och vatten, och det är inte så bra.

lousie säger: hur ska jag undvika att få håll när jag joggar?

Camilla Porsman säger: Undvik att äta och dricka mycket precis före träningen. Tag det lugnt - jogga långsamt och gå emellanåt om du känner att du börjar få håll. Tänk på att andas och att slappna av i käkar, axlar, armar, händer osv.

Mange säger: Vilken är den bästa övningen för att få fina rutor på magen?

Camilla Porsman säger: Det finns inte EN övning som är bra för det, och dessutom behöver du även konditionsträna för att bli av med överflödigt fett på magen, men vanliga "crunches" (situps med korsryggen i golvet hela tiden) är en toppenövning!

tanja säger: Jag tycker spinning ger jättemycket. Problemmet är att jag får ont i ett knä när jag spinnar. Vad ska jag träna istället som ger lika mycket.

Camilla Porsman säger: Du kan köra vilken konditionsträningsform som helst så länge du kör med ungefär samma intensitet.

anders32 säger: hej! varför går jag inte ner i vikt ? jag tränar 4-7 ggr i veckan,

Camilla Porsman säger: AOm du tränar så mycket kanske du ökat i muskelvikt? Du kan minska i fettvikt samtidigt som du ökar i muskelvikt, men det kan ju ge att du inte minskar i vikt totalt sett, även om det går åt rätt håll.

unk säger: Jag är inte överviktigt men skulle behöva gå ner 4kg ungefär, finns det något bra och enkelt sätt att göra det på?, jag joggar regelbundet 4ggr i veckan, äter frukost, 2mackor på dagen, och ett mål mat på kvällen (18). Några tips?

Camilla Porsman säger: Dela upp ditt dagliga energiintag så att du äter frukost, lunch, middag och två mellanmål. Försök springa fortare och/eller jogga längre sträckor; du måste öka träningsbelastningen ytterligare för att förbränna fler kcal/dygn.

Carambole säger: Hej, hur pass onyttigt, förutom berusning är alkohol. Går det att konkret jämföra med ngn mängd fet mat eller liknande?

Camilla Porsman säger: Alkohol ger 7 kcal/gram. Om du dricker alkohol blir dock återhämtninge mellan träningspassen sämre, så du får kanske inte lika bra träningsresultat om du dricker alkohol ofta. Dessutom blir det svårare att bygga upp musklerna.

Sannis säger: vad ska jag göra med mina andningsproblem under allergitiden???

Camilla Porsman säger: Tala med din läkare och se till att du får mediciner som hjälper så gott det går. Det är inte farligt att träna när man har allergi, så det bästa du kan göra är att lindra symtomen så mycket som möjligt.

Anna-Panna säger: Om man ska välja den mest fettförbrännande träningen under 1 h, vad skulle du rekommendera då?

Camilla Porsman säger: Det är inte en fråga om träningsform utan om intensitet. Promenader, cykling, simning, jogging...alla konditionsträningsformer är jättebra. Gör det du tycker är roligt och se till att inte "maska" :)

Tomas säger: Hejsan, jag har problemet att jag är för smal, jag äter tillräckligt, mycket fet mat medmera för att gå upp i vikt, ja vågar inte ge mig på att motionera då jag är rädd att gå när ännu mer i vikt. vad ska jag göra för att gå upp i vikt? jag äter ibland nästan mer än tillräckligt.

Camilla Porsman säger: Ät mycket protein, framför allt. Se till att fettet du äter kommer från nyttiga fettkällor. Styrketräna. Om du har svårt att äta mer mat så överväg att använda så kallade "gainersdrinkar" som mellanmål eller liknande.

Sannis79 säger: jag får äta en hel massa kcal nu, kommer det att minska sen när jag sätter nästa mål??

Camilla Porsman säger: Det beror på vad nästa mål är. Kommer du att träna mer framöver kommer du att få äta mer. Kommer du att träna mindre, kommer också din kcal-nivå att minska.

sara säger: hur många sit ups ska man göra om dagen om man vil bli av med fettet runt m magen????????

Camilla Porsman säger: Du måste konditionsträna om du vill bränna mer fett. Magövningar inklusive situps gör magmusklerna starkare och fastare men du kan inte punktförbränna fett. Konditionsträna mer alltså, gärna minst 3-4 gånger i veckan 60 minuter per gång.

stor säger: hur är bästa sättet att dra ner på vikten utan att behöva ofra så mycket tid och träning åt det?

Camilla Porsman säger: Ät så bra mat som möjligt. Ju bättre du äter, desto lättare är det att hålla vikten utan att motionera (eller motionera så mycket). Lägg in motionen i det du ändå måste göra varje dag, t ex ta dig till och från jobbet.

mervi säger: Vad vet du att säga om klimakteriefettet?

Camilla Porsman säger: Under klimakteriet minskar ofta muskelmassan på grund av hormonförändringar (samma hormonförändringar som kan leda till benskörhet). Då minskar ämnesomsättningen. För att förebygga det kan du dels ta östrogentillskott, dels se till att äta bra och motionera regelbundet. Man måste inte gå upp i vikt under klimakteriet.

Börje Kanga säger: Vilken tid ska jag ha när jag springer 5 km för att få en riktigt bra förbräning av fett?

Camilla Porsman säger: Den tid som motsvarar att du springer på 60-75% av din maxpuls. Vad det innebär kan jag inte säga eftersom jag inte vet vad din maxpuls är. Denna kan dock beräknas som 200-ålder för män.

Johan säger: hur ska jag få fastare rumpa?

Camilla Porsman säger: kör övningar som knäböj och utfall. Jogga gärna i kuperad terräng, det ger bra benträning. För att bränna bort överflödigt fett gäller förstås att vilken konditionsträning som helst är bra!

Mange säger: Vad är bra att äta innan styrketräning för att få så mycket energi som möjligt?

Camilla Porsman säger: Ät något med både lite kolhydrater (långsamma) och lite protein cirka en timme före träningen. Frukt eller en grovmacka med mjölk eller yoghurt till, till exempel.

cathrine säger: Jag har ont i en axel och därför är det problem när jag ska gå eller jogga. Hur ska jag motionera?

Camilla Porsman säger: Prova att träna i vatten eller att cykla träningscykel (dock ej spinning eftersom det ger viss belastning på axlarna).

Sannis79 säger: ska man räkna med vardagsmotionen??

Camilla Porsman säger: Ja, om den är någorlunda intensiv. Typ: räkna trädgårdsarbetet om du huggit ved, spettat sten eller liknande men inte om du bara stod och vattnade gräset med vattenslangen. Räkna däremot promenaden till affären och liknande vardagsmotion.

Andras säger: Vilket fett är bäst: Fleromättat, Enkelomättat eller Mättat?

Camilla Porsman säger: Fleromättat och enkelomättat är bättre än mättat fett. Det du verkligen ska se upp med är så kallat härdat vegetabiliskt fett som finns i bl a halvfabrikat och helfabrikat.

Jonaas säger: Jag är smalt byggd, och vill gärna gå upp i vikt. Jag har styrketränat i 3 månader. Äter 3 lagade mål mat om dagen, samt dricker jag 2 gainers. En mitt på dagen, samt en efter träning. Men det syns inget på vågen. Vad mer kan jag göra?

Camilla Porsman säger: Se till att hela tiden försökta träna tyngre i styrketräningen. Lägg också till ytterligare något till mellanmålen, t ex en macka eller två med rejält pålägg (ost+ skinka eller ägg t ex). Drick mjölk till måltiderna. Ät något med snabba kolhydrater direkt efter träningen.

ankis säger: Är det sant att det är först efter 45 minuters träning som kroppen börjar förbränna fett?

Camilla Porsman säger: Nej nej nej! Du bränner fett dygnet runt och givetvis också från första minuten du börjar träna. Däremot kommer kroppen "upp i varv" ordentligt först efter cirka 20 minuter och bränner då lite mer fett, men du bränner alltså fett hela tiden (även när du sover!).

Kille24 säger: Vad har du för utbildning?

Camilla Porsman säger: Jag har läst basmedicin, är utbildad personlig tränare, kostrådgivare, hälsokostrådgivare, spinning- och yogainstruktör.

mona säger: kan man "vänja" sig vid sin träning så att den inte ger så mkt, måste man byta träningsform?

Camilla Porsman säger: Nja, det är sant att kroppen vänjer sig vid en viss träningsbelastning (visst antal pass, viss intensitet) osv. Vill du då fortfarande öka din förbränning, blir starkare eller få bättre kondition måste du antingen köra fler pass, köra hårdare eller hålla på längre tid i varje enskilt pass.

Mike säger: Undrar hur jag skall göra för att bygga , eller iallafall behålla muskelmassa och samtidigt bränna fett. Jag går nu 1 timme innan frukost varje morgon.

Camilla Porsman säger: Styrketräna hårt och träna enbart lågintensiv konditionsträning. Promenader före frukost är bra som fettförbrännande konditionsträning. Ät bra, gärna med lite mer protein i kosten än normalt.

HejsanARne säger: ja har provat allt!!... jag kan inte gå ner i vikt.!

vad ska ja ta mig till!

Camilla Porsman säger: Gå med i Viktklubben! Där får du menyer, recept, träningsprogram och massor av stöd. Dessutom får du tillgång till tester, artiklar och Viktklubbens chattrum, där du kan få uppmuntran och hjälp.

sussie säger: hur ska jag träna, har fått barn sen 5 mån?

Camilla Porsman säger: Börja mjukt med något som funkar bra i din vardag: promenader eller hemträning (ev till ett videoprogram). Sikta på att konditionsträna 30-60 minuter tre gånger i veckan och kör styrkeövningar hemma (fokusera särskilt på mage och rygg) två-tre gånger i veckan.

lollo säger: är det riktigt att man inte bör träna mer än varannan dag för att kroppen ska hinna hämta sig?

Camilla Porsman säger: Hur lång tid kroppen behöver för att återhämta sig varierar mycket från person till person; en vältränad person återhämtar sig ofta på halva tiden jämfört med en otränad. Men ja, generellt sett är varannan dag lämpligt.

Kille24 säger: Hur kan man träna upp sin rygg på egen hand i hemmet?

Camilla Porsman säger: En övning som heter ryggresningar är toppen: ligg på mage och sträck ut armarna framför dig. Lyft armar och överkropp så mycket du kan, håll kvar ett tag och sänk. Upprepa. Det är en bra början.

marran säger: Vad är lågintensiv konditiosträning?

Camilla Porsman säger: Konditionsträning där du tränar i "prattempo": du blir varm/svettig och flåsig men kan fortfarande föra ett samtal om det skulle behövas. Typ: pulspromenad/powerwalk eller liknande.

Sandra28 säger: Kan man träna om man har en meniskskada i knät? Väntar på op. men vill träna ändå!

Camilla Porsman säger: Nej, det är inte så bra. Gör bara enkla saker som att promenera lugnt, samt styrketräna överkroppen till exempel. Undvik att fresta på knäet, det kan förvärra skadan.

Kattis säger: När jag går ner i vikt försvinner brösten, och inte rumpan och magen som jag vill "bli av" med. Varför? Kommer fettet omfördela sig senare, eller kommer jag få leva med mindre och mindre bröst ju mer jag går ner i vikt?

Camilla Porsman säger: Tyvärr kan vi inte punktförbränna fett och på oss kvinnor tycks fettet oftast försvinna "uppifrån och ner". Att fettet kring höfter och lår är så envist beror på att vi är genetiskt programmerade att ha mer fett där. Det enda som gäller är tålamod: det ger med sig, men det tar tid!

cara säger: hur ska jag göra för att få ordning på min putmage? jag är slank i övrigt.

Camilla Porsman säger: Konditionsträna regelbundet och försök medvetet öka intensiteten och/eller tiden/sträckan efter hand. Ät sunt. Kör styrkeövningar för magen för att göra den fastare.