"Hur tränar man bort sina bort sina lovehandles"?

Camilla Porsman chattar om träning och viktminskning

HÄLSA

Hetta säger: Jag hinner och har inte råd att gå till ett gym. Finns det något man kan göra i vardagen, som är billigt, för att träna?

Camilla Porsman säger: Promenader är toppenträning. Dessutom kan du göra styrkeövningar med enbart kroppsvikten som belastning hemma, t ex armhävningar, crunches, knäböj osv. Du kan också träna hemma till videoträningsprogram i t ex aerobics eller gympa.

lisa säger: Hej Camilla! Jag undrar om man kan träna yoga varje dag, även om det ingår vissa styrkeövningar i programmet?

Tycker det är så himla skönt att träna, att jag helst skulle vilja göra det varje dag, men har inte vetat om det är så bra eftersom rekommendationen vid styrketräning är att man inte ska träna samma muskelgrupp igen förrän efter 48 timmars vila.

(Tränar hemma till videoband).

Camilla Porsman säger: Nja, kanske inte riktigt varje dag. Det är bra att ha minst en fullständig vilodag per vecka. Men om du varvar lugna yogapass med mer intensiva kan det går bra. Vila då helt från träningen först när du börjar känna dig sliten.

Pernilla säger: Kan man gå ner i vikt utan att träna?

Camilla Porsman säger: Ja, om man drar ner på sitt kcal-intag och/eller om man vardagsmotionerar mera (går i trappor istället för att ta hissen, går/cyklar till jobbet osv).

Raven säger: Hur många dagar skall man träna i veckan för att kroppen skall må bra ???

Jag tränar enbart styrka !

Camilla Porsman säger: Det beror på hur träningsvan man är, hur man äter, om man får tillräckligt med sömn mm. Tre-fyra pass i veckan är bra för de flesta. Det är bra att kombinera styrketräning och konditionsträning ur hälsosynpunkt.

Jessica säger: Hejsan! Jag tränar dagligen, med bl.a ridning. Jag försöker dessutom göra lite magövningar för att få bort det där "extra". Men inget tycks hjälpa. Jag har alltid haft en liten "bula" längst ner på magen. Vilka övningar skulle du rekommendera? Tack på förhand!

Camilla Porsman säger: Du kan inte få bort överflödigt fett på magen med hjälp av magövningar, eftersom du inte kan punktförbränna fett. Kör med fettförbränningsträning, som promenader, jogging, simning, cykling osv istället. Minst 3 pass på 60 minuter vardera per veckan rekommenderar jag i fettförbränningssyfte.

Banantelefon säger: Vilken motionsform anser du vara den bästa när man vill gå ner i vikt?

Camilla Porsman säger: Den man tycker är så rolig att man fortsätter med den mer än ett par veckor! Det finns ingen träningsform som är bättre än andra annars, utan det är en fråga om att man tränar regelbundet + med vilken intensitet, hur länge/pass osv. Promenader, jogging, simning, cykling, aerobics, gympa...det finns massor att välja mellan. Kombinationen konditionsträning och styrketräning är extra bra för att öka förbränningen.

robin säger: hej jag styrketränar två ggr/vecka, i två år nu, äter mer än tillräck., men har fortfarande inte fått några större muskler än för två år sen? va beror d på, gör ja nåt fel?

Camilla Porsman säger: Förmodligen tränar du med för lätta vikter. För att successivt öka styrkan + muskelmassan måste du hela tiden sträva efter att lyfta tyngre vikter.

annie säger: jag är rätt överviktig efter att fått barn och vill nu börja träna. vilket träningssätt rekommenderar du för mig ? tröttnar dessutom alltid efter bara ett par gånger , har du nåt tips om hur man ska hålla uppe motivationen ?

Camilla Porsman säger: Promenader och simning är bra att börja med, eftersom du själv kan styra tiden när du ska träna och hur länge du ska hålla på. Även aerobics hemma till en träningsvideo kan vara bra. Skriv ner dina mål och sätt upp belöningar efter hand som du når dina delmål, det är en bra motivationskälla. Eller gå med i Viktklubben, där du kan få stöd och hjälp + menyer, träningsprogram osv.

Marie säger: Hej! Jag tror att jag har fått benhinneinflammtion. Hur länge ska man vila då innan man kan börja träna löpning igen?

Camilla Porsman säger: Tills du inte har ont längre. Du kan stretcha försiktigt och gärna röra lite benet utan belastning, men löpträna inte förrän värken är helt borta.

Camilla säger: Är det sant att promenader före frukost är den mest effektiva fettförbränningen??

Camilla Porsman säger: Nej, vad som är mest effektivt beror på en rad olika faktorer, t ex med vilken intensitet du tränar, hur länge du håller på, hur vältränad du är osv. Men det ÄR sant att promenader före frukost är effektivt ur fettförbränningssynpunkt.

15kg-lättare säger: Behöver jag äta mer om jag tränar mycket?

Camilla Porsman säger: Ja, absolut! Annars kommer dina muskler inte att kunna återhämta sig ordentligt mellan passen och träningen blir nedbrytande. Det sänker ämnesomsättningen och sliter på kroppen, vilket kan leda till både skador och sjukdomar om det vill sig illa. Dessutom är det förstås svårt att få bra träningsresultat då.

Marie A säger: Hej. Jag funderar på att springa lidingöloppet den 28 september. Hur ska jag bäst lägga upp min träning då loppet är 1 mil långt. Orkar i dagsläget att springa ca 5 km.

Camilla Porsman säger: Spring 3 pass/vecka och bygg på steg för steg så att du i ett eller två i av dessa pass springer längre och längre sträckor efter hand. Öka inte på med mer än 10% per vecka, dock. Försök att totalt nå upp i strax över 1 mil på din träning, det är bra att "ha lite extra sträcka i benen" inför en tävling. Det tredje passet kan du köra en kortare distans och istället försöka öka tempot något.

Linn säger: Halla! Vilken ar den mest effektiva traningen om man vill fa bort sina "lovehandles"???

Camilla Porsman säger: All form av konditionsträning är bra, eftersom det ökar din fettförbränning. Kör även magövningar för att göra magen fastare, men det är konditionsträningen som gör att du blir av med det överflödiga fettet.

kristin säger: Jag är rätt smal och när jag äter (nyttigt) så känns det som att allt lägger sig på magen och ingen energi når ut till resten av kroppen. Känner mig trött och orkeslös med en "uppsvälld" mage. Tränar regelbundet. Vad beror detta på?

Camilla Porsman säger: Det låter lite besynnerligt - kanske borde du kolla med en läkare. Det kan vara så att det är något livsmedel du inte tål - exempelvis laktosintolerans kan göra att man känner sig trött och uppsvälld. Mitt råd är att du kollar med en läkare!

majs säger: Hej! Jag är ganska svankig i ryggen och när jag ska göra situps så har jag jättesvårt att få ner svanken i golvet som man ska. jag har benen mot väggen men det hjälper bara lite. har du några andra magövningar man kan göra? jag tränar ryggen ofta eftersom jag har ryggproblem.

Camilla Porsman säger: Börja med att värma upp ryggen + stretcha ryggmusklerna innan du kör magövningar. Lägg fötterna + underbenen på en stol och ligg så ett ögonblick så att ryggen börjar slappna av. Lägg gärna en ihopvikt handduk under ryggen som stöd. Gör en mycket liten crunchrörelse: då är det lättare att kontrollera rörelsen så att korsryggen stannar i golvet. Öva, öva, öva - det ÄR svårt i början, men du kommer att lyckas efter hand. Tänk medvetet på att tippa bäcket uppåt så att du möter överkroppen med bäck

Stefan säger: Har du något bra råd till mig som inte rört på mig under de senaste 5 åren men känner att jag måste. Felet är att jag inte har någon motivation fast jag vet att jag måste börja röra på mig. Vad göra?

Tack på förhand för tipset,

Stefan

Camilla Porsman säger: Börja med att fundera över vad du har att vinna på att börja röra på dig mera. Prova en rad olika aktiviteter, gärna lite annorlunda, för att hitta något som du verkligen gillar. Våga testa helt nya grejer: vattenpolo, klättring, kampsport...vad som helst som du tror du kan gilla. Lista olika skäl till varför du vill komma i bättre form. Sätt upp några mål och koppla ihop dem med olika belöningar, så att du får en "morot".

Johan Jonasson Borlänge säger: Om man äter en chokladkaka. är det sant ett det förstör en hel träning?

Camilla Porsman säger: Nej nej nej. Kalorimässigt kan det förstås gå på ett ut: har du förbränt 400 kcal på ett träningspass och sedan äter en chokladkaka som ger lika många kcal, så lär du knappast gå ner i vikt. Men passet har ju fortfarande positiva effekter på hjärta, lungor, muskler, skelett osv.

lisa säger: Tycker det verkar som att vissa s.k. "kolhydratdieter" är väldigt i ropet just nu, dvs att man utesluter alla kolhydrater. Läste om Dr Atkins diet och där är även frukt, grönsaker och bröd förbjudet, låter helt vansinnigt i mina öron. Vad anser du om dessa dieter?

Camilla Porsman säger: Att det ÄR rena galenskaperna. Hjärnan "äter" enbart kolhydrater och utesluter man kolhydrater helt blir man rätt korkad. :-) Däremot ska man helst äta mest långsamma-medelsnabba kolhydrater och "kolhydratmat" med mycket fibrer i.

kalle säger: Hej, du säger att man ska träna styrketräning med tunga vikter, men vad är tungt? och hur många reps ska man göra?

Camilla Porsman säger: Tungt är så tungt att du bara kan göra 10-12 repetitioner per set max (ev 8-10 repetitioner). Då ska du i den sista repetitionen vara så slut i musklerna att du absolut inte skulle klara av att göra en enda repetition till utan att vila innan.

Flikkan säger: Vad ska man äta innan man springer???

Camilla Porsman säger: Ät något cirka 1 1/2-2 timmar innan: frukt, en macka eller två med nyttigt pålägg + lite mjölk eller yoghurt, till exempel. Mår du dåligt av att ha ätit så nära inpå träningen så prova att göra en smoothie: en dryck mixad på mjölk eller yoghurt, frukt, bär osv.

Mary säger: Hejsan! Jag har ett stort problem. I och med att det är strejk just nu så kan jag inte träna på samma sätt som jag brukar. Vanligtvis brukar jag göra något varje dag eftersom jag älskar att träna, antingen är det spinning eller body toning. På grund av strejken just nu så har jag helt tappat motivationen....är ute och går ibland på mornarna men hatar att springa så det blir inte så mycket där. Hur ska jag hålla uppe min form och kondition på bästa sätt tills jag kan träna som vanligt igen?

Camilla Porsman säger: Kör styrkeövningar hemma. Försök t ex sätta nya personliga rekord i armhävningar, crunches osv. Investera ev i några träningsvideofilmer att variera mellan, det finns massor att välja på. Cykla utomhus och "pigga upp" promenaderna genom att gå intervaller i riktigt "tävlingsgångartempo". Utmana dig själv, så blir det roligt!

siri säger: tränar mycket stepup får jag muskler på benen eller bränner jag bara bort fett.tränar i 50min åt gången?

Camilla Porsman säger: Man kan få mer muskelmassa på benen av att träna stepup, men det beror även på hur man äter och vad man tränar i övrigt. Det är inget måste och när kroppen vant sig vid ett visst antal stepuppass per vecka ökar inte muskelmassan ytterligare om du inte t ex börjar träna med hantlar eller med en högre stepbräda, så att belastningen på benen ökar av det skälet.

Tina säger: Hej ! Jag har gick upp mycket i vikt efter gravidotet och kortisonbehandling. Lyckades gå ner det mesta, men har nu gått upp lite igen, vill gå ner 6 kg. Jag har försökt att äta sunt och börjat promenera, men jag tycker inte alls om att träna inte ens promenera, hur snabbt kan jag se resultat ? Hur mycket behöver jag promenera ? Varje dag ? 1 timme ellr räcker det var annan dag och 30 minuter ?

Camilla Porsman säger: Hur snabbt du ser resultat beror på hur ofta du tränar, hur länge du håller på, hur du äter osv. När kroppen vant sig vid en viss träningsmängd måste du dessutom successivt öka på ANTINGEN sträckan/tiden ELLER intensiteten (t ex gå snabbare, gå intervaller, gå stavgång) ELLER antalet pass. Det beror alltså på antalet pass idag + intensiteten i dessa. Generellt är 4-5 pass ofta tillräckligt, om du också försöker öka på intensiteten efter hand. Äter du riktigt bra ser du resultat snabbare.

Embla säger: Hej! Känner du till något datorprogram eller liknande som man kan använda när det gäller kost o träning? Jag har mest träffat på såna som hjälper en när man vill gå ner i vikt, t.ex. Hälsovakten. Jag skulle vilja öka i muskelmassa och träna o äta efter det målet. Tack på förhand!

Camilla Porsman säger: Bra program som visar övningar och som kan användas för att sätta ihop träningsprogram har bl a ett företag som heter Fysiofix. Två bra kostprogram är Diet Coach och Hälsovakten. Diet Coach finns i en sportversion särskilt för idrottare/alla som tränar mycket.

Limpan säger: Om man vill ha resultat av situps t.ex hur många/dag ska man ungefär göra. Jag cyklar varje dag oxå.

Camilla Porsman säger: Om du vill ha resultat i form av mindre fett på magen/kring midjan så är det främst mer konditionsträning du ska köra. Träna inte magen varje dag, det är bättre att köra t ex 3 magpass/vecka och då ta ut sig riktigt ordentligt. Kör med superstrikt teknik, gunga inte upp, och variera mellan vanliga crunches, crunches med vridning, höftlyft, statisk magövning osv. Sträva efter att kunna göra fler och fler repetitioner efter hand: du ska vara helt slut i magmusklerna efter magpasset.

Djo säger: Villket är bäst ur förbränningssynpunkt, arerobic, step eller spinning?

Camilla Porsman säger: Det går inte att säga att en aktivitet är bättre än en annan, för det som spelar roll är 1) hur länge du håller på, 2) hur många pass du kör per vecka, 3) med vilken intensitet du kör osv och dessa faktorer varierar ju från person till person.

Oxytocin säger: Hur gör man för att motivera sig att börja träna? Det känns så tråkigt men jag vill ju egentligen.

Camilla Porsman säger: Börja med att göra klart för dig själv "varför du egentligen vill" och vad du har att vinna på att börja träna. Ett vanligt skäl till att man tycker att träning är tråkigt är att man inte hittat de aktiviteter man gillar utan gör samma sak som "alla andra". Testa olika saker och upptäck vad som är rätt för just dig: dans? karate? mountainbikecykling? Skriv ner dina skäl, sätt upp mål och delmål, börja försiktigt (så att du inte tröttnar för att det är alldeles för jobbigt) och belöna dig efter

Jag säger: Hej. Om man inte håller in magen när man gör sit-ups, blir man tjock då? Det har en massa sagt till mig iallafall...

Camilla Porsman säger: Nej, det blir du inte. :-) Andas ut när du rör kroppen uppåt och se till att pressa ner korsryggen i golvet bara - utöver det behöver du inte "suga in" magen när du kör situps.

Karin säger: Tips på att träna upp axlar och ryggmuskler. Vid träning är jag som svagast just i axlarna!

Camilla Porsman säger: Om du tränar hemma är ryggresningar bra: ligg på mage, sträck armarna framför huvudet, lyft överkroppen, håll kvar så länge du kan. Sänk och upprepa. För axlarna kan du faktiskt köra armhävningar (börja med knäna i golvet om du är svag) om du vill köra hemma. På gym, eller om du har hantlar hemma, är hantelpress samt hantellyft åt sidorna jättebra för att öka axlarnas styrka.

Limpan säger: Hej jag med magträningen igen. Hur lång tid tar de tills man märker resultat?

Camilla Porsman säger: Det beror på hur hårt du kör. Normalt sett tar det fyra-sex veckor att få mer synliga resultat, men det brukar kännas redan efter någon vecka om man gör rätt. tänk på att kosten är oerhört viktig: ju bättre du sköter kosten, desto snabbare kommer resultaten.

Klara säger: kan man börja träna trots at´t man har 20 kg övervikt?

Camilla Porsman säger: Absolut! Du börjar bara lite extra försiktigt. Undvik aktiviteter med stötar och hopp (löpning, aerobics och gympa där hopp ingår) och satsa på mjukare träning som promenader, simning eller vattenträning, cykling osv.

Jag säger: Vid vilken ålder är det bäst att börja träna på gym?

Camilla Porsman säger: Du bör ha växt färdigt, det vill säga vara åtminstone 16-18 år sådär. Innan dess är det bättre att enbart styrketräning med kroppsvikten som motstånd, t ex armhävningar och dylikt.

Katarina säger: Hej! Vilket är mest fettförbrännade: jogging eller promenader?

Camilla Porsman säger: Om du håller på lika lång tid i båda fallen bränner du fler kalorier på jogging, men om du bara orkar jogga t ex 15-20 minuter och orkar promenera i 60 minuter eller mer, så är promenader bättre.