Vad ska jag välja - styrka eller kondition?

Motionscoach Camilla Porsman om att träna sig ner i vikt

HÄLSA

Camilla Porsman säger: Hej! Nu är jag här, redo att svara på era frågor. Det ska bli jätteroligt!

Nat säger: Om jag tränar styrketräning fyra gånger i veckan och har ganska mycket extra fett på kroppen,blir det muskler av fettet eller kan jag bli smalare?

Camilla Porsman säger: Fettet kan aldrig bli muskelmassa, men i och med att du ökar din ämnesomsättning kan fettmängden i kroppen minska. Däremot skulle jag rekommendera att du kombinerar styrketräningen med konditionsträning för bästa fettförbränningsresultat.

eva säger: stämmer det att äpplen gör så att ifettet som man har i kroppen förbränns långsammare

Camilla Porsman säger: Nej, det stämmer inte alls. Äpplen är jättebra "viktminskningsmat" eftersom de innehåller massor vitaminer, mineraler och fibrer.

Magnus18 säger: Hejsan

hmm, jag har ett litet problem, väger ungefär 85-90 kilo, men jag äter inte alls mycket.. och jag går över 40 minuter per dag.. och tränar relativt mycket. så är jag vegeterian också, kan min kost ha något att göra med att jag inte går ner i vikt? :S tacksam för svar

Camilla Porsman säger: Nej, vegetarisk kost brukar vara bra för att hålla/minska vikten. Prova att äta små mål mat ofta, fem mål om dagen: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och en lätt middag. Ät relativt fettsnålt och undvik vitt socker/snabba kolhydrater. Ät t ex hellre grovt bröd änvitt bröd och ät fullkornspasta, fullkornsris etc istället för de "vita" varianterna.

Lina säger: vilket är det effektivaste sättet att förbränna fett?

Camilla Porsman säger: Det bästa är att träna både konditionsträning och ltie styrketräning (t ex 3 konditionspass + 1 styrkepass/vecka) och äta en sund kost. Det är inte VILKEN aktivitet (konditionsträningsform) som spelar roll, utan att du verkligen tränar regelbundet och äter bra.

Loppan säger: Hej! Jag är med i VK och har gått ned 5kg på 5 veckor nu, men min mage har blivit mycket "dallrig" hur blir jag av med det?

Camilla Porsman säger: En del av det är säkert orsakat av att huden inte riktigt hängt med. Det kan ta ytterligare några veckor för den att anpassa sig. Styrketräna gärna magen med t ex crunches, crunches med vridning, höftlyft osv för att stärka magmusklerna, det brukar hjälpa för att få magen att se fastare ut.

Dee säger: Jag tränar ganska hårt 3 ggr i veckan, kickboxning.. sen tränar jag lätt en gång i veckan och jag äter inte mycket men jag går upp i vikt hela tiden.. började efter att jag började på träningen.. och allt e definitivt inte muskler

Camilla Porsman säger: Det kan vara så att du äter för lite i förhållande till hur hårt du tränar, eller så äter du fel saker. Prova till att börja med med att utesluta snabba kolhydrater (saft, läsk, sportdryck, vitt bröd, produkter med vanligt socker osv) och äta mer långsamma kolhydrater (frukt, grönsaker,fullkornsprodukter, grovt bröd osv). Var noga med att äta fem mål per dag och lagad mat minst en gång. Om du misstänker att du äter för lite i förhållande till hur hårt du tränar så prova att äta lite mer kyckling, fisk, pasta, ris osv. Lägg också gärna till ett pass styrketräning i ditt program för att öka muskelmassan, det sätter fart på förbränningen.

andreas säger: hur bra är egentligen träningen om man bara kör armhävningar o sittups ?

Camilla Porsman säger: Tja, det beror på vad du vill uppnå. Det ger ju lite styrketräning och det är alltid bra (även om du helst skulle träna samtliga muskelgrupper). Är du ute efter viktnedgång/fettförbränning vore det bra om du lade till lite konditionsträning också. Men ALL träning, även om det bara är två styrkeövningar, är bättre än ingen träning alls.

Mari säger: Hur ska jag göra för att gå ner i vikt om jag inte kan tränna konditionstränning mm. har skada i foten som gör att jag ej kan springa

Camilla Porsman säger: Se till att äta så bra mat som möjligt: fem mål per dag, fettsnålt men inet fettfritt och var noga med att äta mer långsamma-medelsnabba kolhydrater och bara lite snabba kolhydrater (=ät mer frukt, grönsaker, fullkornsprodukter etc och mindre med vitt mjöl, socker etc i). Träna gärna styrketräning och se om du inte kan träna simning eller någon annan form av vattenträning.

Peter säger: Hur får man bättre rumpmuskler...skulle vilja få en riktig "järnrumpa"...=)

Camilla Porsman säger: Kör knäböj och utfall, gärna med skivstång på axlarna. Du kan också gå eller springa i branta uppförsbackar, ev med ryggsäck på ryggen. Det tar rejält på benen och baken. När du kör knäböj, så kör gärna med benen ganska brett isär, då tar det ännu mer på rumpan.

sofi säger: hej! jag har problem med celluliter på båda benen..hjälper det att springa eller styrketräna för att få dem att försvinna?

Camilla Porsman säger: Ja, celluliter orsakas av fett, så kan du minska fettet kan du också minska celluliterna. All träning (+ sund kost) är alltså bra i cellulitminskningssyfte. Du kanske inte får bort ceclluliterna helt, men du kan i alla fall minska dem genom träning. Just löpning och styrketräning är dessutom en jättebra kombination.

Peter säger: Skrev förut men det kom inte med men jag vill verkligen veta vilket som är det bästa sättet att få större bröstmuskler om man tränar hemma?

Hur många ggr i veckan ska man träna för att det ska ge resultat?

Camilla Porsman säger: Armhävningar är en toppenövning för bröstmusklerna om du inte har tillgång till skivstång och träningsbänk (då är t ex bänkpress en bra övning). För att öka svårighetsgraden/belastning i armhävningar kan du lägga upp fötterna på en pall, stol eller liknande.

tina säger: Hej. Jag har väldigt svårt att gå ner i vikt. Har bara klarat 0,5 i veckan och ibland står jag still, allt jag tänker på är mat och godis. Jag har funderingar på om jag är sockerberoende för många saker stämmer in på mig. Vad kan du ge mig för råd?

Camilla Porsman säger: Det är helt okej att "bara" gå ner 0,5kg/v, det är faktiskt en riktigt bra viktminskningstakt, så oroa dig inte för det. Om du misstänker "sockerberoende" så undvik snabba kolhydrater (allt med vitt socker i, produkter på vitt mjöl, drycker som sprotdryck, Festis, Mer, energidryck etc, sockersötade mejeriprodukter, och givetvis godis, glass etc). Ät mer frukt, grönsaker, fullkornsprodukter och fiberrika produkter.

Mariia. säger: Jag vill börja springa, men har dålig kondition. Hur långt bör jag springa i början för att "komma igång"?

Camilla Porsman säger: Börja med att pulspromenera (gå i snabb takt och jobba med armarna som om du joggade, du ska gå så snabbt att du blir svettig och flåsig) tills du orkar gå i den takten ca 45-60 minuter. Lägg sedan in "spurtgång"-intervaller när du går i riktig tävlingsgångartakt, ca 1 minut lång. Ex/ 3 minuter pulspromenadgång, 1 minut tävlingsgång, osv. Därefter byter du ut "tävlingsgångintervallerna" mot jogging. Öka på längden på dessa intervaller efter hand. Då orkar du snart jogga hela sträckan!

Gissella säger: Jag är 12år gammal, o tycker att jag är tjock. Vad ska jag göra? Jag vill bli lite smalare.

Camilla Porsman säger: Du ska absolut inte banta. Motionera gärna: cykla eller gå till och från skolan och promenera eller cykla eller gör något annat du gillar i motionsväg på fritiden. Ät bra, men minska INTE ner på maten eftersom det kan vara farligt i din ålder.

mimmi säger: Hej Camilla. Har haft ont i nedre delen av ryggen + i vänster skinka i en månads tid nu ungefär. Misstänker att det beror på att jag innan körde med en s.k. rollerglide ibland. Vet du om det är vanligt med skador av den?

Camilla Porsman säger: Jag vet inte om det är vanligt med skador, men jag vet att det är vanligt att man belastar kroppen fel eftersom det (ffa om man är nybörjare/inte så stark) är lätt att utföra rollergliderörelsen fel och lite knyckigt. Vila tills du är smärtfri och börja sedan med att träna upp magmusklerna med crunches, crunches med vridning, statisk magövning ("hovering") och liknande innan du ger dig på rollergliden igen. Strecha gärna noga även nu.

Maria säger: Jag har efter två graviditeter fått en alldeles för stor mage och ligger på ett BMI på nästan 25. Jag skulle vilja "trolla bort" magen samt gå ner i vikt. Vad gör jag?

Camilla Porsman säger: Gå gärna med i Viktklubben, där får du både menyer/recept, träningsprogram och massor av pepping. Att äta en sund kost är viktigt. Träna upp magen med ett-två tuffa magträningspass per vecka. Konditionsträna så mycket du hinner, gärna 3x60 minuter per vecka (promenader, cykling...vad du nu gillar).

Joggis säger: Vilka kosttillskott är bra om man vill gå upp i vikt?

Camilla Porsman säger: Börja med att äta ordentligt. Komplettera gärna med en viktökningsdrink, så kallad "gainers", som finns att köpa i kosttillskottsaffärer. Gör en sådan shake som tillägg till mellanmålen, som efter-träningen-drink mm, så får du i dig mer energi vilket hjälper dig att gå upp i vikt.

Mariia. säger: Är det möjligt att komma i form till mitten av juli med hjälp av jogging och BodyPump? Målet är viktnedgång med ca 5kg, och få en fastare kropp.

Camilla Porsman säger: Absolut! Men tänk på att du måste äta en riktigt sund kost samtidigt. I träningen måste du successivt öka träningsbelastningen genom att antingen öka antalet pass ELLER öka intensiteten (tyngre vikter på pumpen, högre fart eller springa i mer kuperad terräng i joggingen) ELLER hålla på längre tid (springa under längre tid i joggingen). Då ökar du energiförbrukningen mer och mer och kan därmed fortsätta din viktnedgång.

leif säger: Hej. Du pratar mycket om att man ska kombinera styrketräning och löpning. Vilket av följande alternativ är bäst:Styrketräning och löpning efter styrke passet eller ska man dela upp det på två dagar istället?

Camilla Porsman säger: Om du kan dela upp det på två dagar är det bra. Annars skulle jag rekommendera styrketräning före löpningen, men det spelar inte så jättestor roll.

Micke säger: Hej..Jag är en 24 årig kille som jobbar som långtradarchaufför.Som du kanske förstår så har magen börjat växa och bli ordentligt rund.Men det är bara den som blivit stor.Vad är ditt tips för att bli av med den och har du förslag på vad man kan "småäta"när man jobbar så att man inte blir så tjock?

Camilla Porsman säger: Om vi börjar med småätandet så ät frukt i första hand. Det är energi- och fettsnålt. Drick gärna varm dryck som te, det minskar faktiskt aptiten en aning (fast ha inte socker i då). För att bli av med magen måste du dels konditionsträna - promenader, cykling, vad som helst som du gillar är bra. Försök komma iväg 3x60 minuter i veckan, gärna mer om du har tid. Du kan inte punktförbränna fett: styrkeövningar för magen kan göra den fastare, men minskar inte fettet där i sig. Försök äta någorlunda

Lisa säger: Hur ska man få bästa resultat av träning, har kört styrketräning och kondition i snart ett halvår nu och känner visserligen att man blivit fastare i kroppen, men på vågen känns det inte som att det händer nåt. Försöker att äta grönt och en varierad kost, vad rekomenderar du?

Camilla Porsman säger: Förmodligen har du ökat i muskelvikt och då blir resultaten på vågen inte lika stort, även om du de facto minskat i fettvikt. Tänk på att öka träningsbelastningen efter hand: fler pass ELLER högre intensitet (högre fart eller ta i mer i konditionsträningen, tyngre vikter i styrketräningen) ELLER håll på längre tid i konditionsträningen. Så fort kroppen vant sig vid ett visst kaloriintag och en viss träningsmängd får du inga ytterligare resultat; för att få det måste du öka på träningsbelastnin

Elena säger: vad àr bàsta alternativ fòr viktminskning, jogging (och hur lànge fòr att det ska verka) eller gà snabbt (àven dàr hur làngt fòr att det ska hjàlpa)

Camilla Porsman säger: Det spelar ingen roll VAD du kör av jogging och löpning, det viktiga är att du gör det regelbundet och att du kontinuerligt ökar träningsbelastningen på de sätt jag beskrivit i svaren till Lisa och Mariia ovan. Det finns inte viss sträcka eller en viss längd på passen som är "lösningen" utan du måste hela tiden utmana dig själv för att få kontinuerliga resultat. Det bästa är det du tycker är roligt, så att du fortsätter med det och inte lägger av efter tag, och så att du orkar/kan motivera dig

linda_w säger: Baksidan på låren krampar alltid när jag kör benböj. Vad jag har för vikter spelar ingen roll. Har varit till olika läkare och ortopeder men de kan inte säga vad det är eller vad jag ska göra åt det. Vad tror du? Vad ska jag träna i stället för benböj som ger samma effekt?

Camilla Porsman säger: Det är vanligt att man får kramp om man är otillräckligt uppvärmd. Värm upp på konditionsmaskin eller motsvarande i åtminstone 15-20 minuter och stretcha ordentligt innan du börjar med knäböjen. Istället för knäböj kan du även köra benpress, hacksquat eller utfall.

Camilla Porsman säger: Hej då allihop! För er som är med i Viktklubben kommer jag att gå in i chattrummet där nu, så har ni fler frågor kan ni ställa dem till mig där!