Vad bränner mest kalorier?

Camilla Porsman chattade om träning

HÄLSA

font-family: Verdana, Geneva, Arial, sans-serif; line-height: 19px;

}-->

Friskis säger: Hej

Jogga eller gå ? Vilket är bäst med tanke på förbränning ?//Friskis

Camilla Porsman säger: Det beror

på. Du bränner fler kalorier per minut på att springa, men orkar du bara

springa i säg 20 minuter medan du orkar promenera i kanske en timme eller

per, så är promenader bättre.

vill bli smal säger: jag vill gärna gå ner i vikt men orkar inte

träna...finns det något annat sätt som man kan bli smal på??

Camilla Porsman säger: Bäst

resultat får du alltid genom en kombination av bra mat och träning, men du

kommer långt på att "bara" äta riktigt bra och vardagsmotioner (gå/cykla

till och från jobbet, ta trapporna istället för hissen osv).Försök äta

regelbundna mål fyra-fem gånger om dagen, ät lagom med fett och undvik att

äta för mycket socker. Ät mycket frukt och grönt. Det ger en god start!

chicka_babe säger: hej... hur kan jag få bättre kondition??? det

hjälper inte att jag springer!!!!!!

Camilla Porsman säger: Du måste

antingen springa längre sträckor eller springa fortare än du gjort tidigare.

Springer du lika många pass med samma fart som du redan är van vid får du

inte förbättrad kondition, utan du måste ta i mer och mer efter hand,

antingen genom att hålla på längre tid (som när du ökar på sträckan) eller

genom att springa fortare (antingen hela sträckan eller i intervaller under

passet).

Erika säger: Hej! Vad säger du om inlines träning?

Camilla Porsman säger: Inlines är

toppen som träningsform! Det ger bra konditionsträning och passar även bra

som till- och från jobbet-motion.

weighty säger: Jag älskar att träna, tycker att det är roligt o

känner mig så stolt när jag gör det, men jag är så seg på att komma igång,

orkar inte gå till gymmet eller hoppa upp på träningscykeln, vad ska jag

göra för att motivera mig?/LL

Camilla Porsman säger: Skriv upp

allt du har att vinna på att träna regelbundet: bättre hälsa, att du mår

bättre, känner dig stolt osv. Sätt också upp realistiska men utmanande mål.

Testa t ex hur många situps och armhävningar du kan göra idag eller hur lång

tid det tar dig att gå/springa en viss sträcka. Sätt mål utifrån det - då

blir det lättare att motivera sig att motionera.

Spinkis säger: Hur ofta kan jag äta t.ex. godis om jag

motionerar varje dag?

Camilla Porsman säger: Det är

väldigt individuellt och beror förstås på hur du äter i övrigt, hur hårt och

hur länge du tränar när du tränar, hur mycket muskelmassa du har (mer

muskelmassa = högre förbränning), hur pass bra kondition du har (bättre

kondition = högre förbränning) mm. En bra tumregel är att äta godis max

en-två dagar i veckan och då i rimlig mängd.

pex säger: Jag har hört om går fort bränner man fet / pex

Camilla Porsman säger: Om du tränar

med en intensitet upp till cirka 70-75 procent av maxpuls så kommer en

större del av den energi som förbränns att komma från fett än från

kolhydrater. Vid mer intensiv träning (över ca 75% av maxpuls) förbränns mer

kolhydrater än fett eller enbart kolhydrater. Å andra sidan förbrukar du mer

energi mer minut vid högre intenstiteter, så vad som är bäst beror på fler

faktorer, t ex hur länge du håller på, hur ofta du tränar mm.

Jenny säger: Hej! Undrar bara lite om din åsikt angående

friskis&svettis träning? Är 2 ggr/vecka för lite? (1timmes pass)

Camilla Porsman säger: Om du

vardagsmotionerar en del utöver F&S-passen så är det lagom. Annars skulle

jag rekommendera 3 pass/vecka.

Marie säger: Min sambo behöver gå ner ca 25 kg. Han har nu

börjat träna styrketräning ca 4 ggr/vecka och går promenader med hunden

varje dag. Vi försöker också gå långpromenader på helgerna. Det svåra är att

äta nyttigt. Är vi på rätt väg? Några tips?

Camilla Porsman säger: Det är en

jättebra början! Vad gäller kosten, så prova att göra EN enda förändring per

vecka eller kanske varannan vecka. T ex, lägg till mer frukt och grönsaker

en vecka. En-två veckor senare byter ni ut fetare mjölkprodukter mot

magrare. Ytterligare någon vecka senare försöker ni byta till en grövre

brödtyp, osv. Vad gäller promenaderna så försök öka på sträckan och/eller

farten efter hand. Lycka till!

Jesper säger: Hej Camilla! En kort fråga, jag började gå på gym

i hopp om att gå ner i vikt samt bygga lite mer muskler. Jag kör

styrketräning, två gånger i veckan och har gjort så i sex månader nu. Men

vikten går inte ner, utan upp, samt att muskler byggs. Men så länge jag är

för stor så syns inte musklerna så bra, så jag har gått över till

konditionsträning (löpning på band), är det rätt väg att gå?

Camilla Porsman säger: Allra bäst

är en kombination av styrketräning och konditionsträning. Ett tips är att

värma upp genom cykling, trappmaskinsgående eller t ex gång eller jogging på

löpbandet i 20 minuter före styrkepassen, köra ett kort men effektivt

styrkepass på 20-30 minuter, och sedan avsluta med ytterligare 20-30

minuters konditionsträning. Det är toppen för att bränna fett.

elin17 säger: Hur ska jag träna för att gå ner i vikt? Jag

spelar fotboll på div.1 nivå, och tränar ganska mkt kondition och så. Men

jag har en liten "bulle" på magen som jag vill få bort! jag har prövat med

olika situps-varianter men det har inte hjälpt. Har prövat en massa övningar

men ingenting har hjälpt hittills. Har tränat regelbundet och ätit bra. Har

du någon/några bra övningar eller metoder att rekommendera mig?

Camilla Porsman säger: Magövningar

gör magmusklerna starkare och ibland lite större, men du kan inte

punktförbränna fett. Det bästa är istället att se över kosten och se om du

kan göra ytterliare någon liten förbättring där (kanske fler måltider per

dag eller mer frukt och grönt?) samt i konditionsträningen medvetet försöka

utmana dig själv mer: längre sträckor, mer kuperad terräng, högre fart,

intervallträning etc.

anki säger: Jeg forsøker å gå ned i vekt og har til nå klart

nesten 8 kg. I tillegg til kosthold, så har jeg begynt å trene to ganger i

uka en kombinasjon kondisjon og styrke. Bla inneholder programmet 60 situps.

MEN: jeg merker ingenting på livmålet mitt. Vekten forsvinner alle andre

steder. Jeg har tre barn og føler at magen har blitt så stor. Noen råd?

Camilla Porsman säger: Du har

lyckats bra hittills, så ge inte upp! Ofta är det lite svårt att bli av med

fettet kring magen (och även rumpa och lår) för många kvinnor. Dessutom är

magmusklerna ofta uttöjda och försvagade efter graviditeter. Jag har två

råd: försök konditionsträna ett pass på 60-90 minuter en gång i veckan,

utöver den träning du gör idag. Variera magövningarna och försök utmana dig

själv så att du klarar fler och fler repetitioner efter hand. Då ska du se

att du lyckas! Lycka till!

tim säger: Hej.

Har du nå bra tips om man vill gå ner

i vikt snabbt!?

Camilla Porsman säger: Börja

promenera i rask takt flera dagar i veckan, så ofta och så mycket du hinner.

Lägg också om dina matvanor så att du äter så bra som möjligt. Då kan du

räkna med att minska i vikt så fort som är rimligt (går du ner i vikt för

mycket för fort är det inte fett du blir av med utan vatten och

muskelmassa).

eva säger: Hej Camilla, jag cyklar till och från jobbet ca 5

dagar i veckan. Det är ca 2 mil varje dag. Det betyder att jag har brännt av

ca 1000 kalorier varje dag jag motionerar.

Jag tycker inte att kalorierna räcker till när jag motionerar. Skall man öka

kalorimängden mera när man tränar mycket eller skall man kämpa vidare med de

man har fått i viktklubbens program?

Camilla Porsman säger: Du får

alltid lägga till de kcal du motionerar bort, det vill säga i ditt fall får

du lägga till 1000 kcal per dag (eller upp till 1000 kcal, du måste inte

lägga till så mycket). Det räcker väl - eller?

Kenta säger: När på dagen är det bäst att ta sig ett

träningspass, om man skall bränna fett?

Camilla Porsman säger: Du kan få en

LITEN extra fettförbränningseffekt om du tränar lågintensivt (t ex

promenerar i rask takt) på morgonen innan du har ätit frukost. Det är dock

ingen dramatisk extra fettförbränningseffekt, så egentligen spelar det inte

så stor roll när på dagen du tränar, det viktiga är att du gör det. OBS

också att före-frukost-träningen enbart ska köras som lågintensiv träning

och att man alltid ska äta en bra, rejäl frukost efteråt.

Tomas_74 säger: Jag är intresserad av multisport och triathlon

men vet inte hur man ska träna. Finns det någon klubb eller liknande där man

kan gå med eller vet du hur man ska träna? Är nybörjare men har sprungit

Lidingöloppet ett antal gånger.

Camilla Porsman säger: Du kan hitta

många bra tips på multisportlagens egna hemsidor, se t e x www.teamsilva.nu

eller www.team-link.org. Kolla också på www.marathon.se"s multisportsidor

och de sajter om olika tävlingar som finns, de innehåller en del

träningstips. Jag har skrivit ett häfte som heter "KOm igång med

multisport", som är utgivet av SISU Idrottsböcker.

sune säger: är det sant att man bör träna innan frukost? bränner

man mer fett då?

Camilla Porsman säger: Du kan få en

LITEN extra fettförbränningseffekt då, men det gäller enbart om du tränar

lågintensivt, t ex en rask promenad. Och det är ingen dramatisk effekt vi

talar om. Du ska alltså inte löpträna hårt eller styrketräna, t ex, på

fastande mage.

jennifer säger: jag väger ca 173 kg och skäms otroligt mycket

över min kropp. därför tycker jag det är pinsamt att träna på gym, promenera

m.m. för det känns som om alla människor runt mig tänker: ja hon behöver

verkligen det där! därför vill jag bli lite smalare först men hur då??

vilken träning är bäst?

Camilla Porsman säger: Prova att

träna hemma efter en träningsvideofilm. Det finns mycket att välja på, se t

ex www.fitness-education.net eller www.collagevideo.com. Promenader är bra,

gå en skogsslinga så träffar du inte på så många. Eller gå på morgonen,

innan det är så många ute. Lägg också om kosten redan nu, så att du börjar

gå ner i vikt på grund av det. Lycka till!

bonnie säger: Hej!! Jag behöver gå ner ca 25 kg i vikt. Jag har

under den senaste året gått upp ca 20 kg, av olika anledningar, innan dess

var jag slank, åt bra och tränade regelbundet. Nu har jag svårt att ta mig

ur dessa dåliga vanor, det känns nästan hopplöst, att det inte kommer att gå

att gå ner så mycket i vikt. Jag vet att jag kommer att få en kick om jag

går ner några kg, och då kommer jag att fortsätta, men jag har inte så stort

tålamod när det gäller min vikt.....Finns det någon speciell diet som d

Camilla Porsman säger: Nej, det

enda som hjälper i längden är att äta bra och motionera regelbundet. Tricket

för att ta sig ur dåliga vanor är att ta en sak i taget. Börja med att gå EN

promenad i veckan, respektive att äta mer frukt och grönsaker. När det

"sitter" lägger du till en promenad till eller några hemstyrkeövnignar, samt

försöker äta en bättre lunch, t ex. En sak i taket - då ser du resultat

kontinuerligt utan att det blir överväldigande och du hinner öva in nya, bra

vanor i lugn och ro.

weighty säger: Skulle du rekomendera viktklubbens program?

Camilla Porsman säger: Absolut! Det

är ju dessutom individuellt anpassat eftersom du fyller i en rad frågor om

dina kost- och motionsvanor, fin vikt osv innan du börjar.

COLOR="#009900"> Moderator säger: Tack för i dag - nu

stänger chattet. Ett sammadrag publiceras inom kort.

Camilla Porsman säger: Det var

jättekul att chatta med er allihop. Ni som är med i Viktklubben kan chatta

med mig ikväll också, inne på Viktklubbens chatt.