Cad tycker du om Atkins-dieten?

Läsarna på Aftonbladet.se chattade med Camilla Porsman, Viktklubbens motionsexpert

HÄLSA

Moderator säger: Camilla är inte här annu, men du kan ställa dina frågor redan nu.

Camilla Porsman säger: Nu är jag här och kan svara på era frågor!

namn säger: läste om dieten där man ska äta mycket proteiner, vad tycker du om det? är det bra eller dåligt?

Camilla Porsman säger: Dåligt. Du går ner i vikt fort för att du blir av med kolhydrater och vatten snarare än fett, men så fort du slutar med dieten (eller om du följer den en längre tid) går du upp i vikt igen.

Emma säger: Hej bra sätt att träna magen?

Camilla Porsman säger: Bra magövningar är crunches (som situps fast du har korsryggen kvar i golvet hela tiden), crunches med vridning (för sneda bukmusklerna), statisk magövning (kallas även "hovering") och - om man gör dem helt rätt - höftlyft eller omvända crunches. Fast höftlyft är en rejält avancerad övning.

lian säger: Hur ska jag göra föra att snabtt bli av med mina extra kilon? har gått upp 30kilo sen 99.

Camilla Porsman säger: Ät sund mat 5 ggr om dagen: frukost, mellanmål,lunch, mellanmål, middag. Hoppa inte över måltider. Motionera åtminstone 3 ggr/vecka, gärna ca 60 min/pass, och vardagsmotionera (gå i trappor, gå/cykla till och från jobbet, när du gör ärenden etc) så mycket du bara kan.

namn säger: hur ofta bör man motionera? finns det för mycket motion? och farlig?

Camilla Porsman säger: Ja, man kan absolut träna för mycket. Vad som är "för mycket" avgörs dock av hur vältränad man är, hur mycket och vad man äter, allmänhälsa, stressnivå i vardagen, hur mycket sömn och vila man får mm. Nybörjare tål mindre träning än vältränade. man bör generellt ha minst en vilodag per vecka.

Helen säger: Hej Camilla....jag har en fråga om tränings tips för magen o rumpan hur ska jag göra....har inte råd att gå på gym mm nåt jag kan göra hemma....har du hört att natursirap är en bra bantnigs grej.....ha e skön fortsatt sommar

Camilla Porsman säger: Några bra magövningar ser du ovan. Bra övningar för rumpan är utfall ("lunges"), benlyft ståendes på alla fyra, att stå upprätt och lyfta ett ben i taget bakåt så högt det går utan att böja kroppen framåt. Natursirap är INTE en bra bantningsgrej, tvärtom!!!!

Boklusen säger: Hej! har hört att du skrivit böcker. Var kan man hitta dem? hur måga är det?

Camilla Porsman säger: Se www.fitnessbocker.com eller www.fitnessforlaget.se för mina senaste böcker, "I form för livet" och "Bli stressfri: Motion mot stress". Till hösten kommer "Mat för ditt barn" och "Mental träning mot stress" och januari 2004 en "hälsobibel" för kvinnor. Böckerna finns även i bokhandeln, t ex akademibokhandeln och wettergrens.

lena säger: hejsan! Tänkte fråga dej.. finns det någon risk att man äter för mkt frukt om man vill hålla sin vikt eller gå ner i vikt om man äter ca 5-7 frukter om dagen?

Camilla Porsman säger: Nej, absolut inte! Det är jättebra att äta mycket frukt, minst ett halvt kilo om dagen bör vi få i oss och det är ingen nackdel att äta mer. Variera gärna typen av frukt för att få i dig många olika vitaminer och antioxidanter.

lena säger: Hinner fettförbränningen komma igång på en promenad på 15-20 minuter innan frukost?

Camilla Porsman säger: Absolut! Du bränner fett hela tiden, även när du ligger och sover. Däremot blir ämnesomsättningen och därmed också fettförbränningen lite mer effektiv en stund in på träningspasset, men 15-20 minuters promenad är väldigt mycket bättre än ingen promenad alls!

Nickel säger: Senate månaden har vågen stått blick stilla. Jag har gått ner 9 kg och ska gå ner 9 till. Men det har tagit tvärstopp under semestern fast jag håller dieten. Vilken träning ökar effektivast förbränningen under förutsättning att jag håller samma kaloriintag?

Camilla Porsman säger: Det är inte en fråga om vilken träningsform du utövar, utan hur ofta, hur hårt och hur länge du tränar. Välj alltså de konditionsträningsformer du gillar och försök att antingen träna fler pass per vecka eller träna med högre intensitet (t ex högre fart, mer kuperad terräng etc) eller hålla på längre tid per pass.

Joakim säger: Kan du ge ett bra tips till ung kille som vill bli stark!

Camilla Porsman säger: Om du ännu inte vuxit färdigt bör du inte träna med vikter, men du kan gärna göra styrkeövningar med enbart kroppsvikten som motstånd, som armhävningar, knäböj, utfall, magträning, ryggresningar etc. Har du vuxit färdigt rekommenderar jag styrketräning på gym tre gånger i veckan, tung träning, med en vilodag mellan varje styrkepass. Är ordentligt också, annars går det inte att bygga muskelmassa så bra.

namn säger: hur ska man göra om man vill gå ner i vikt på bästa sätt så att även kroppen mår bra?

Camilla Porsman säger: Äta bra (5 mål om dagen, bra mat, inte byta ut riktig mat mot godis, bullar, mackor etc, inte hoppa över måltider), undvika onödigt fett (feta såser, godis, chips etc) och träna regelbundet, kanske 3-5 gånger i veckan + vardagsmotionera så mycket som möjligt. Du bör inte gå ner mer än 0,5-1 kg per vecka, då förlorar du snarare vatten, kolhydrater och muskelmassa än fett.

Eveliina säger: Jag har jätte svårt att komma igång med min träning, vill verkligen. Något tips på o komma igång? sedan tröttnar jag väldigt fort med.

Camilla Porsman säger: Gå inte ut för hårt, utan börja mjukt och gör något du verkligen gillar. Prova gärna flera olika typer av träning för att hitta nya favoriter. Träna gärna tillsammans med någon annan, då är det lättare att komma iväg. Testa din styrka och kondition och sätt upp tydliga träningsmål. Sätt upp belöningar för när du når vissa delmål och dina större mål.

Malin säger: Hej! Jag undrar vilken typ av träning jag skall undvika för att slippa få kraftiga muskler? Är ute efter "aerobicsmuskler" dvs, långa och smala muskler. Mvh Malin!

Camilla Porsman säger: Du kan inte ändra dina musklers grundläggande form: har du kraftiga muskler kommer de att vara det även fortsättningsvis. Men du kan minimera risken att musklerna växer sig stora genom att undvika tung styrkträning, sporter som innehåller "spurter" (fotboll, intervallträning, tennis etc) och istället satsa på långdistansträning: löpning, cykling, simning, längdskidåkning, inlines etc. Gärna långa pass på en timme eller mer.

maria säger: Har du något bra märke på måltidsersättningsdrycker, det vill säga, som innehåller allt man behöver.

Camilla Porsman säger: Nej, jag har inte testat alla de olika märken som finns och vad jag använder själv som mellanmål ibland varierar mycket. Tänk på att inte ersätta maten med pulverdryck under alltför långa perioder.

JOCKE säger: ÄR DET BRA ATT DRICK MYCKET VATTEN NÄR MAN BANTAR

Camilla Porsman säger: Nja, du ska inte dricka mer vatten än vanligt. Det är en myt att vatten "sköljer fett ur kroppen", så funkar det inte. Vätskebrist kan iofs försvåra fettförbränningen, men så länge du dricker normalt finns det ingen som helst risk för det.

jonas säger: cambridge kuren e den bra eller dålig???

och på vilka sätt e den bra eller dålig

Camilla Porsman säger: Cambridgekuren kan ge en snabb initial viktminskning, vilket möjligen är vettigt om man vill bli peppad att fortsätta gå ned i vikt. Men som alla lågkalorikurer kan man inte hålla på för länge med den, för då kommer ämnesomsättningen att sjunka vilket försvårar viktminskning och fettförbränning mer och mer. Ofta går man upp i vikt snabbt efter avslutad kur, om man inte ändrat sina kost- och träningsvanor till det bättre.

Elgreco säger: Hej! Jag undrar om vad du tycker om Montagniac-metoden? Det låter vettigt att äta mycket proteiner samt att inta kolhudrater som har lågt Glykemisk Index.

Går det att kombinera detta med motion 3-4 ggr per vecka?

Camilla Porsman säger: Att äta mestadels långsamma + medelsnabba kolhydrater är mycket klokt och det är jättebra att äta så i kombination med träning. Lagom mycket protein + fett (och då fett av de hälsosamma slagen) är bäst. Montignacmetoden är okej tycker jag, fast kanske inte onödigt krånglig.

Björn, K-D säger: Jag sitter i rullstol och har lätt för att lägga på mig vikt. Kan inte konditionsträna pga av mitt handikapp. Vad rekommenderar du för kost?

Camilla Porsman säger: Återigen: 5 mål om dagen (hellre små mål ofta än få stora), mycket frukt och grönsaker och undvika onödigt fett (feta såser, fet snabbmat, godis, chips etc). Därutöver byta livsmedel med snabba kolhydrater (vitt bröd, snabbpasta, pulvermos etc) mot livsmedel med långsamma-medelsnabba kolhydrater (grovt bröd, fullkornspasta och -ris, vanlig kokt potatis) + undvika socker/kaloririka drycker som läsk, mer, sportdryck etc.

jonas säger: kan du rekomendera några/nån bra kokbok med nyttig och bra mat?????

"

Camilla Porsman säger: Absolut. Jag gillar Oscar de Hoods och Fredrik Paulúns "Den perfekta maten" (i höst kommer dessutom uppföljaren "Den perfekta matlådan"). Sedan gillar jag Cathrine Schücks "Schück a la carte", Gunde Svans och Gert Klötzkes "I rätt spår 2" och Viola Adamssons kokböcker för tränande.

Emma säger: Fungerar sånt pulver som sägs öka fetförbräningen?

Camilla Porsman säger: Nej. Vissa medel av det slaget kan ge en minimal, ytterst marginell effekt om du redan gör allt rätt vad gäller kost och träning, men de flesta märker ingen större effekt, tyvärr.

pip säger: hur lange maste man cardio trana pa en mskin i gymmet innan man branner fett?

Camilla Porsman säger: Du bränner fett hela tiden, dygnet runt - även när du sover! Det är en myt att fettförbränningen startar först efter t ex 20 minuters träning. Däremot blir ämnesomsättningen och därmed också fettförbränningen än mer effektiv en stund in på passet, när kroppen "kommit igång" ordentligt. Hur lång tid det tar är individuellt.

Amason säger: Hej Camilla! Stämmer det att vissa produkter hjälper till att öka förbränningen i kroppen, som t ex kaffe och grapefrukt?

Camilla Porsman säger: Nej. Koffeinrikta produkter bidrar till att frisätta fett från fettväven, vilket kan göra det lättare att förbränna fettet genom träning, men du måste fortfarande träna. Grapefrukt har ingen fettförbränningseffekt. Däremot kan sura livsmedel, t ex vinäger och liknande, sänka GI på maten man äter, men det i sig innebär inte högre fettförbränning. Starka kryddor kan öka kroppstemperaturen, vilket har en pytteliten effekt på fettförbränningen.

jonas säger: vad är det man ska ta hänsyn till när man läser innehålls förteckningen på något....tex ska det va mer mättat eller omättat fett,,,,mycke protein elle kolhydrater,,,,,kan du ge en snabb förklaring till en som försöker lära sig eller kan du rekomendera nån bra bok för detta?????

Camilla Porsman säger: Se upp med produkter med mättat och härdat fett och titta istället efter omättat fett. Fetthalten ska förstås inte vara för hög, men vad som är "för högt" beror ju lite om det rör sig om en komplett måltid eller inte. Se t ex in bok "I form för livet" för mer info eller någon av Fredrik Paulúns eller Stephan Rössners böcker.

beefcake säger: har ett föga krävande jobb. Dricker en MASSA kaffe, har detta nån påverkan på ämnesomsättning m.m.

Camilla Porsman säger: Inte i sig. Koffein kan bidra till att frisätta fett från fettväven ut i blodet, men för att det inte åter ska lagras i fettväven måste du träna eller vardagsmotionera för att bli av med fettet.

Moderator säger: Oj vad tiden rusar fort. Nu hinner vi bara ytterligare en fråga.

Moa säger: Om man slutar nästan att äta går man ner i vikt då?

Camilla Porsman säger: Till en början. Men äter man för lite över en längre tid sänker kroppen ämnesomsättningen till ett minimum och mer eller mindre stryper fettförbränningen. Vidare riskerar du näringsbrist, depression, ätstörningar, hjärtproblem och många andra väldigt otrevliga hälsoproblem.

Moderator säger: Nu är chattet slut. Ha en bra helg allihopa och tack för frågorna och svaren!

Camilla Porsman säger: Det var jätteroligt att chatta med er allihop!