Hur sportar man med hälsporre?

Motionsexpert Camilla Porsman chattade på Aftonbladet.se

HÄLSA

Moderator säger: Camilla är inte här ännu, men hon kommer 13.30. Ställ gärna dina frågor redan nu.

Camilla Porsman säger: Hej! Nu är jag här och kan svara på era frågor!

Strimman säger: Om man har fått hälsporre, (det gör skitont o gå under fötterna) vad kan man göra då när man ska motionera? kan man köpa sepciella skor eller göra nån speciell motion?

Camilla Porsman säger: Du bör till att börja med ta det lugnt med att belasta foten. Kyl området sm gör ont. Kolla om du behöer ilägg i skorna, det kan hjälpa (du kan få ilägg genom läkare). Ev kan du också söka läkare för att få inflammationsdämpande medel. I värsta fall opereras hälsporre, men sök läkare för att få en bra bedömning.

Matte säger: Vad är bäst för att förbränna fett, tre spinningpass i veckan eller tre morgonpromenader i veckan`??

Camilla Porsman säger: Du kommer att bränna en högre andel fett under promenaderna, men vad du bränner flest kalorier på (vilke t ju också är viktigt ur viktminskningssynpunkt) beror på hur länge du håller på; troligen mer på spinningpassen om du i båda fallen håller på en timme.

Hope säger: Hej Camilla! Jag är ensamstående mamma och behöver därför utveckla ett träningsprogam som kan utföras hemma. Kan jag få ett fullgott hemma träningsprogram via viktklubben eller har något tips på var jag kan finna detta?

Camilla Porsman säger: Vitklubben funkar absolut, eftersom du kan välja vilka aktiviteter du vill utföra. På VKs hemsida finns också styrkeövningar som kan göras i hemmet. Det finns också bra träningsvideofilmer att köpa. Se t ex www.fitnessbocker.com, www.fitness-education.net och www.collagevideo.com.

Sillen säger: Det här låter dumt, men jag skojar inte. Min lillebror är mongoloid och lite tjock, men han gillar när vi spelar fotboll och han gillar att gå promenader med en vagn han har. Är det lika farligt för honom att vara överviktig som för andra? Kan vi som familj göra något för att han ska inte bli överviktig? Snälla svara för det är på riktigt.

Camilla Porsman säger: Övervikt är lika farligt för alla, men barn bör inte banta. Bäst är att kontakta husläkaren för att få remiss till specialläkare som jobbar med överviktiga barn, om din bror är kraftigt överviktig. All aktiv lek och t ex promenader med vagnen är dock toppen som motion.

Matte säger: Hur tränar man för att förbränna fett, skall man satsa på högintensiv träning, kanske spinning 3-4 ggr per vecka, eller skall man satsa på lågintensiv träning, tex morgonpromenader före frukost 3-4 ggr per vecka??

Camilla Porsman säger: Det ena är inte bättre än det andra: vid en högintensiv aktivitet bränner du fler kalorier per minut men vid morgonpromenader kommer en högre andel av kalorierna som förbränns från fett. Bäst brukar vara att blanda!

Jessica säger: Jag har hört att man får "fyrkant" bak av aerobic.. Är detta sant?

Camilla Porsman säger: Nej! Din baks form bestäms av dina gener. Musklerna kan bli större eller mindre, men inte ändra sin grundläggande form, det är omöjligt. Har du redan från början en bak som ser lite fyrkantig ut kommer det förstås att syna mer om du får större muskler i baken, men har du en rundare bak kommer den att fortsätta ha den formen, även om den blir större, alternativt mindre (bränner man fett ser baken förstås fastare och mindre ut).

imse säger: Cyklar till och från jobbet varje dag, ca en mil men vill gärna ha ett glas vin när jag kommer hem, hur illa är det?

Camilla Porsman säger: Ett enda glas vin är ingen fara, fast du bör inte dricka mer än så om du dricker vin efter jobbet flera dagar i veckan. Drick helst inte vin varje dag.

Sladden säger: Kan man bli mindre stressad av motion? Jag ahr hört att motion lser agressioner och stress?

Camilla Porsman säger: Regelbunden motion minskar nivåerna av stresshormonerna adrenalin och noradrenalin, så det är riktigt att motion kan minska stress. Många upplever att det "löser aggressioner" också, så det är en kombination av kroppsliga och mentala effekter.

mia s säger: Hej Camilla! jag undrar om joggning branner fett over hela kroppen och racker som enda traningen om man vill ga ner i vikt och komma i form, eller bor man variera det med annan traning/motion for att fa bra result?

Camilla Porsman säger: ALL träning bränner fett över hela kroppen. Däremot tar det ofta mer märkbart på vissa områden först, samtidigt som det kan vara svårare att bli av med fett i andra områden. Jogging kan räcka i viktnedgångssyfte, men det förutsätter (som med alla träningsformer) att du försöker öka på antingen antalet pass eller varaktigheten på passen eller intensiteten efter hand, tills du når ditt mål, eftersom kroppen vänjer sig vid en viss träningsnivå efter ett tag.

Malin säger: När är det ok att börja träna igen efter en rejäl förkylning? Ska man undvika konditionsträning om man fortfarande har hosta eller är det bara att köra på?

Camilla Porsman säger: Träna inte så länge du hostar. Visst kan du promenera lugnt, men skippa mer intensiva pass tills du är helt frisk.

sophie säger: Min sambo har problem med fötterna (blåsor o dylikt), vissa dagar har han fryktansvärt ont, men han skulle vilja gå ner vikt. Springa för honom är omöjligt, har du nåt föslag om effektiv fettförbränning utan att belasta fötterna allt för mycket? Tack för svar. Mvh Sophie

Camilla Porsman säger: Visst. Simning och vattengympa är toppen. Cykling (på vanlig cykel eller motionscykel) fungerar förmodligen också bra. Styrkeövningar som kan göras i hemmet ökar muskelmassan, vilket ökar ämnesomsättningen, så det kan han också testa så länge.

catta säger: hej! Är konditions träning samt styrketräningen den bästa fettförbränningsmetoden?

Camilla Porsman säger: Ja, ofta är det bra att träna både konditionsträning och styrketräning. Såväl bättre kondition (högre syreupptagningsförmåga) som ökad muskelmassa ökar ämnesomsättningen dygnet runt, så båda är värdefullt för att bränna mer fett.

Jessica säger: Är det sant att muskelmassan minskar vid konditionsträning?

Camilla Porsman säger: Det måste den inte göra. ALL träning (även styrketräning) är nedbrytande i sig, men skickar signaler om uppbyggnad (som sedan sker under vilan, om man bara äter ordentligt). Äter du bra behöver du inte riskera att tappa muskelmassa, om du inte tränar extremt hårt och mycket i din konditionsträning.

Alexandra säger: Hejsan!

Jag undrar hur farligt det är att ta ephedrin tabletter so bantningsmedel???

Camilla Porsman säger: Efedrin är mycket farligt och det är också därför det är förbjudet i kosttillskott i Sverige. MÅnga har dött av efedrintillskott: hur man reagerar på efedrin är lite olika men hjärtat påverkas alltid och man får ofta oregelbunden hjärtrytm. Jag avråder STARKT från bruk av efedrin - som sagt, det finns skäl till att det är förbjudet i Sverige

Hobo säger: Hej

MIn sambo har gått ned 18kilo med viktklubben. Det syns verkligen, så hon är mycket glad. Jag undrar om de motionspass hon gör, verkligen är bra? förutom simning och långa promenader, kör hon Bodypump och step up. Varje gång hon kommer hem frågar hon mig om det verkligen inte är farligt att ta ut sig så.

Hon är darrig och helt bruten, knallröd och har ont överallt. Tar hon i med för mycket på en gång?

Camilla Porsman säger: Ja, om hon har ont överallt så har hon nog tagit för mycket. Att vara helt slut är inte farligt, inte heller att vara lite darrig (musklerna darrar när de är slutkörda, det är normalt!), men hon ska inte ha ont i muskler och leder. Då är det bättre att ta det lite lugnare: träna färre pass och/eller ta i lite mindre.

annika säger: Jag åker till Rhodos på lördag och det betyder att jag inte kommer att träna som vanligt på 2 veckor. Hur ska jag göra för att inte förlora i muskelstyrka och gå upp i vikt av all god mat. Tränar vanligtvis 2 pump/vecka, 1 bodystep och 2 spinning.

Camilla Porsman säger: Passa på att promenera mycket! Gärna längs stränderna, det ger extra bra benträning. Kör lite armhävningar och situps på stranden eller på hotellrummet och simma så mycket du kan. Jag gick själv ner 2-3 kilo "av misstag" på min utlandssemester i somras bara av att turista till fots -och vi åt allt annat än nyttigt då, så det viktigaste är bara att du försöker vara aktiv!

Liza säger: Hej! Jag går en timma på morgonen, om jag vill förbränna lika mkt på kvällen, hur långt skall jag gå då, eller är det inte möjligt?

Camilla Porsman säger: Det är klart att du kan bränna lika mycket. Du bränner lika många kalorier oavsett när du går, så kalorimässigt spelar det ingen roll. Däremot kan du inte bränna en lika hög ANDEL fett som på morgonen, eftersom du har (och ska!!!!) ätit flera måltider under dagen. Du kan iofs hålla ett lägre tempo och hålla på längre tid, men skillnaden är ändå minimal, så gå bara lika långa pass du, det kommer att funka fint.

jonas säger: kan du ge mig ditt absolut bästa sätt att träna upp kroppen samtidigt som man håller fettförbränningen på en hög nivå.

Camilla Porsman säger: Träna konditionsträning 3-4 pass i veckan (variera mellan högintensiv och lågintensiv träning), vardagsmotionera motsvarande 8 000 - 10 000 steg om dagen (mätt med stegräknare alltså) och styrketräna 3 gånger i veckan, högintensivt. Ät 5 mål om dagen av sund mat,minimera mättat och härdat fett och är istället mer omättat och fleromättat fett, ät mat med lågt-medelhögt GI, och ät allsidigt, med mycket frukt och grönsaker i kosten.

pia säger: hej Camilla! jag undrar vad jag ska börja med för aktivitet,för jag har aldrig tränat men är inte överviktig.jag vill få upp flåset.

Camilla Porsman säger: Promenera regelbundet och/eller simma eller träna vattengympa. Det är snällt mot lederna och inte alltför jobbigt med tanke på övervikten. Stavgång är också bra. När det börjar kännas lätt ökar du bara antalet pass eller längden (tiden) på passen eller intensiteten/farten.

Moderator säger: Okej allihopa, här kommer sista frågan:

josseA säger: Hej Camilla! Jag har ca 30 kilos övervikt - är det farligt för min kropp att träna? Vilken sorts träning är bäst för mig?

Camilla Porsman säger: Nej då, det är absolut inte farligt att träna. Men satsa på träning utan studs och hopp för att vara försiktig om lederna. Promenader, vattenträning (simning, vattengympa etc), jympa och aerobics utan hopp, stavgång, cykling på vanlig cykel eller motionscykel - det är några aktiviteter som är bra att börja med för dig. Lycka till!

Moderator säger: Tack Camilla! Tack alla ni som ställt frågor. Nu är chattet slut, men ni kan läsa ett sammandrag av chattet inom kort.

Camilla Porsman säger: Hej då allihop! Det var jätteroligt att chatta med er. Lycka till med träningen!