Fixa målvikten steg för steg

Steg för steg kan du nå din idealvikt med den rätta motivationen. Att ta reda på varför, hur och när du vill nå ditt mål är viktiga redskap. Men ha inte för bråttom. Nya vanor tar tid att etablera.

HÄLSA
på edra platser… Att gå ner i vikt är krävande. Var snäll mot dig själv och ge dig själv belöningar när du uppnått ett mål.
Foto: Jan Danielsson
på edra platser… Att gå ner i vikt är krävande. Var snäll mot dig själv och ge dig själv belöningar när du uppnått ett mål.

1. Var realistisk

Du kanske inte kan komma i storlek 34, som du gjorde när du var 19. Storlek 42 kan vara fullt tillräckligt för dig, din kroppstyp,

ålder och ditt välbefinnande.

2. Sätt upp delmål

Glöm inte att dela upp ditt mål i flera delmål och belöna dig själv under vägen. Stanna upp och reflektera över vad du åstadkommit. Skriv gärna dagbok där du kan gå tillbaka och fundera över vägen du har gått och vart du är på väg.

3.Var konkret

Var tydlig med det du vill uppnå. Ju mer i detalj du vet vad du vill och ju mer konkret du är, desto lättare har hjärnan att klara en förändring. Det räcker inte att bara säga till hjärnan ”Jag vill gå ner i vikt”. Då blir hjärnan nöjd när du har gått ner några hekto. I stället ska du tänka hur mycket per vecka och per månad du vill gå ner.

4. Ställ dig frågan

Du måste ställa dig frågan och komma på svaret till varför du vill gå ner i vikt. Vill du komma i baddräkten, kunna röra dig bättre, må bättre hemma, få bättre hälsa? Ju fler varför, desto lättare blir det att veta hur du ska göra.

5. hur vill du leva? Ha ett treårsperspektiv och sätt in din vikt i ett större sammanhang. Fråga dig vad du vill uppnå som människa, hur du vill att ditt liv ska se ut i framtiden.

6. Fatta ett beslut

Att ta ett beslut är viktigt. Det skapar motivation och handlingskraft till att genomföra det du föresatt dig.

7. Berätta för andra

Berätta för din omgivning om ditt beslut.Det krävs mod att stå för en förändring i sin livsstil. Sätt gärna upp långsiktiga mål med den du bor med, även om han/ hon kanske har andra mål.

8. Gör egna val

Börja göra saker mer för din skull än förut och välj umgänge som du mår bra av.

9. Tänk på resultatet

Tänk på allt positivt du kommer att uppleva på vägen mot dina mål, såsom mer ork att leka med barnen, bättre hälsa, positiva omdömen och nya kläder.

10. Om du ger upp?

Fundera på de negativa saker som händer om du ger upp. Kanske får du en sämre hälsa, orkar inte med ett aktivt liv och kommer inte

i dina kläder.

11.Ha en strategi

Hur ska viktminskningen gå till, vad ska du äta och hur ska du motionera? Ta reda på vilken metod som passar dig bäst och följ den konsekvent.

12.Bryt ovanor

Att tanka bilen och samtidigt köpa en chokladkaka eller handla mjölk och köpa godis av bara farten hjälper dig inte att gå ned i vikt.

13. Nya vanor

Kompensera dina gamla vanor med nya, bättre. I stället för godis, lägg undan pengar och tänk på vad du ska använda dem till, kanske till en resa. Ta med minimorötter eller frukt. I stället för fika, gå på bio.

14. Tankemönster

Bryt dina mentala tankemänster. Var är chokladen? Är det första du tänker på när du kommer in i en affär? Stanna då upp och påminn dig om ditt beslut och ta något annat än godis, så fattar hjärnan efter ett tag att det inte är någon idé att försöka.

15. Låt det ta tid

Vanor tar olika lång tid att etablera. Efter sex veckor har man gett en ny vana en chans att etablera sig och fått motivation att fortsätta.

Källa: Tomas Enhager

Chatta om viktminskning: