När är bäst att träna för att bygga muskler?

Petra Thorén, träningsexpert, chattade på Aftonbladet.se

HÄLSA

Petra Thorén säger: Hej nu är jag här!

Åsa säger: Hej, Petra. När är det bäst att träna på dagen om man vill bränna fett och bygga muskler. Jag försöker styrketräna en gång i veckan och då blir det på morgonen och sedan tränar jag en form av "styrkegympa" som är väldigt anpassat för kvinnor där man arbetar igenom hela kroppen till musik. Jag försöker också gå ett par gånger i veckan.

Petra Thorén säger: Jag tycker att det låter som du funnit en bra väg. Bara genom att styrketräna ökar du din förbränning. En effektiv förbränning får man också om man tränar, helst lågintensivt - rask promenad - på morgonen. Har du möjlighet att ta en lång, gärna en timmes, promenad så förbränner du bra. Kör du styrketräning en gång i veckan så gör det gärna tungt, med ett set på varje rörelse där du tar ut dig maximalt. Lycka till!

säger: hej!jag har tränat sen i april och det är helt underbart!känner mig piggare och mår mycket bättre.en livsinvestering!har du några tips till mig som har jättehög förbränning och vill orka mycket på träningen?

Petra Thorén säger: Kul att du känner dig pigg och välmående, träningen har en postiv verkan på kroppen. För att orka träna hårt är det viktigt att fylla på med bra kost. Se över dina kostvanor och se till att du får i dig ordentligt och balanserat. Många kvinnor äter för lite protein. Jag tycker också att du ska ladda före din träning. Om du tränar på kvällen har det gått flera timmar sedan lunch. Då måste du äta ett rejält mellanmål för att ha kraft hela passet igenom.

säger: Jag undrar när och hur ofta jag ska äta för att förbränna mest med fett ?

/David

Petra Thorén säger: Hej David. Det bästa är att äta regelbundet så du håller en jämn blodsockerkurva. Man brukar säga att man bör få i sig något var tredje timma. Om du äter frukost, lunch och middag plus två mellanmål så bör det blir bra. Du ska helst äta långsamma kolhydrater i kombination med protein och bra fett. /Petra

Lilla jag säger: Tror du det ger nån effekt på vikten att träna medeljympa på Friskis&Svettis 3 ggr i veckan, samtidigt som jag försöker att äta lite mindre eller måste jag träna ännu mer?

Petra Thorén säger: Kul att du känner dig pigg och välmående, träningen har en postiv verkan på kroppen. För att orka träna hårt är det viktigt att fylla på med bra kost. Se över dina kostvanor och se till att du får i dig ordentligt och balanserat. Många kvinnor äter för lite protein. Jag tycker också att du ska ladda före din träning. Om du tränar på kvällen har det gått flera timmar sedan lunch. Då måste du äta ett rejält mellanmål för att ha kraft hela passet igenom.

Självklart ger det effekt med medeljympa på F&S - all träning är nyttig dessutom är F&S ett mycket bra alternativ. Det du skulle kunna göra för att få ännu mer effekt är ett byta ut ett av jympapassen till ren styrketräning. Hör med instruktörerna på F&S - de kan säkert hjälpa dig att hitta rätt. När det gäller din kost kanske du inte ska äta mindre, men annorlunda! Se över din kosthållning först.

A-K säger: Hej Petra

Jag har fullt med bindvävsknutor på armar och lår. Kan man träna bort dem?

Petra Thorén säger: Hej

Detta kan jag inte hjälpa dig med, tyvärr. Spontant har jag svårt att tro det, jag föreslår att du tar hjälp av mer medicinsk inriktad expertis via ditt gym eller ditt företag. Mvh Petra

Birgitta säger: Hur mycket kan man gå upp i vikt i muskler på ett år?

Petra Thorén säger: Hej Birgitta

Jag kan inte säga exakt eftersom det är helt från person till person. Det beror på kroppskonstitution, vilken typ av förbränning man har, vilken förmåga man har att bygga muskler, hur mycket man tränar och vad man äter. Men det går att få rejäla resultat. Är du intresserad så ta kontakt med en personlig tränare för att få veta vilka mål som är rimliga för just dig. Mvh Petra

Maria säger: Hej Petra, jag undrar om hur kroppen fungerar när man varit förkyld ett tag och därmed inte tränat. Hur länge finns "träningseffekten" kvar i kroppen? Hur länge kan man äta som man gjorde när man tränade till 100 % utan att börja lägga på sig extra kilo pga ett tags träningsbortfall?

Petra Thorén säger: Detta är också jättesvårt att svara på eftersom alla människor har olika förmåga. Men generellt kan man ju säga att kondition är en färskvara som man måste underhålla för att den ska vara god. Även muskelstyrkan minskar ju, men enligt min erfarenhet inte så snabbt. Men har du en grund är det ofta ganska lätt att "träna ikapp". Det viktigaste är att du börjar lugnt och ger kroppen en chans att ta ikapp det den missat. Man behöver ju inte lika mycket energi när man inte tränar, så jag tycker man ska minska sitt intag i takt med att man rör sig mindre. /Petra

nilla säger: Hej Petra! Jag är med i VK och har provat dina filmer där. De är jättebra. Har du gett ut några videofilmer med träningstips? Många vikthlsningar från Nilla som gått ner 7 kilo :)

Petra Thorén säger: Kul att du fått en förändring och är nöjd. Nej, jag har inte givit ut några filmer utan de enda som finns är dem via Viktklubben, kul att du tycker om dem. Det kommer att dyka upp nya där - så håll utkik! Petra

A-K säger: Hej Petra

Jag behöver träna upp min bröstrygg. Vad förutom rodd är bra övningar?

Petra Thorén säger: Hej

Rodd som du nämner är en alldeles utmärkt övning. Du kommer åt alla muskler i den breda ryggmuskulaturen. Du kan också träna framåtlutande rodd med skivstång, den rörelsen är ofta med i Pump-klasser. Hälsn Petra

Teo säger: Hej Petra! Hur kan man variera sin styrketräning så att inte musklerna vänjer sig? Samt hur ofta kan man träna om man kör två muskelgrupper per gång? Jag har nu styrketränat regelbundet i fem år och det känns som om jag inte kommer någon vart längre.

Petra Thorén säger: Du har rätt i att musklerna liksom vänjer sig. Kroppen är smart och ser till att klara av vad den behöver men inte mer. Jag tycker att du regelbundet bör byta övningar. Du bör också ändra antalet repetitioner och set. Om du kör flera set så ändra och testa att köra ett enda set med totalt utmattning. Du bör vila en dag om du tränar små muskelgruppen och två vid träning av stora muskegrupper. /Petra

ida säger: hej! vilken träning ska man börja med om är otränad? gärna något som inte är alltför dyrt!

Petra Thorén säger: Hej, kul att du är sugen på att börja träna. Försök träna en kombination av konditionsträning och styrketräning. Konditionen kan du göra utomhus; börja med att promenera raskt i minst 30 min två dagar i veckan i en månad, öka sen till att variera jogging/promenad i samma omfång tills du kan springa helt. Förläng sedan passen efterhand och öka intensiteten. Styrketräning kan du göra hemma! ett par hantlar kostar kring 200 kronor, sen kan du ju använda mina träningsprogram för att få tips och råd om övniningar. Du kan också hitta ett enklare gym i ditt område där kortet inte är så dyrt. Ett tips är också att börja simma, det kostar inte så mycket, men ger dig bra tärning. Kör hårt!

Moderator säger: Nu har vi tyvärr bara tid med en enda fråga till:

Tobey säger: Hur många styrketräningspass i veckan kan du rekommendera? Och om jag varvar det antalet med en eller två cykelturer på en timme i veckan, bör inte det bli en bra träningsvecka?

Petra Thorén säger: Det låter som du hittat en bra väg! Om du cyklar en eller två gånger så komplettera gärna med ett eller gärna två pass styrketräning. Välj övningar så du kör igenom hela kroppen eftersom det blir lite färre tillfällen. Till exempel: en benövning, rodd, en övning för biceps, en för triceps, en för axlarna, korsrygg och mage. Mvh Petra

Moderator säger: Tack Petra för alla svar. Tack alla ni som ställt frågor. En sammanfattning av chattet kommer inom kort.

Petra Thorén säger: Tack- vi hörs vidare. Lycka till med träningen alla ni!/Petra