”Jag åt balanserad kost och gick ner 17 kilo”

1 av 2 | Foto: Kalle Assbring
Efter Ingrids bästa tips 1 Var sträng mot dig själv första halvåret. Sen kan du göra undantag då och då. 2 Leta recept i GI-böcker så får du idéer till nya goda rätter. 3 Planera din vecka och frys in mat för dagarna då du inte hinner laga. 4 Utsätt dig inte för att bli tvungen att ”stresshandla” mat. 5 Belöna dig själv när du är duktig med till exempel nya kläder.
HÄLSA

Ingrid Sollander, 56, lyckades gå ner 17 kilo med balanserad kost-metoden.

I dag känner hon sig pigg, frisk och snygg.

Ingrid hade alltid ätit sunt och motionerat mycket. Men så fick hon problem med höften och kunde inte längre vara lika fysiskt aktiv som förr. Vikten började öka.

– Det blev jobbigt när jag inte längre tyckte om min egen kropp, säger Ingrid.

För drygt ett år sedan köpte Ingrid boken ”Naturligt slank” av Fedon Lindberg, som bygger på balanserad kost-metoden.

– Jag tände till och bestämde mig för att ge metoden en chans. Det första jag märkte var att jag blev behagligt mätt, säger hon.

Ingrid hade ingen våg hemma. Men hon upptäckte snart att kläderna började sitta löst.

Efter bara några månader vägde hon sig hos en vän. Då hade hon gått ner 10 kilo, och sedan saktades viktnedgången ner tills hon stannade vid sin idealvikt – 50 kilo.

– Jag blev så glad, sträckte på mig och kände mig snygg. Min belöning blev en helt ny garderob.

Men det nya utseendet är inte det viktigaste för Ingrid. I dag har hon inte längre problem med höften. Hon känner sig pigg hela dagen eftersom blodsockernivån är stabil.

– Jag mår väldigt mycket bättre i dag, säger hon.

Hanna Pitkänen