Gå mot en fin form

En rask promenad om dagen gör susen. Peppa dig själv till ett sundare liv med Kropp & Hälsas motions- program.

1 av 2 | Foto: LINDA WIKSTRÖM
Har nått sitt mål. Pia, 43, promenerar på fastande mage och har gått ner 5,5 kilo.
HÄLSA

Du behöver inte svettas på gymmet. Du behöver inte ens byta om.

För den som inte vill eller har tid att hårdträna är promenader ett toppensätt att bli friskare, piggare - och smalare! Faktum är att lågintensiv motion ökar kroppens förmåga att bränna fett.

- Jag brukar rekommendera den som vill gå ner i vikt att börja med en promenad varje dag. När du sedan fått upp farten kan du börja tänka på kosten också, säger Maria Åström, hälsopedagog och friskvårdskonsulent på Bankhälsan.

Kondition är färskvara

Du måste vara aktiv 30 minuter varje dag, eftersom kondition är färskvara. En tumregel är att träna på 60-80 procent av maxpulsen.

Börja lugnt och tänk på att det tar tid för kroppen att ställa om sig till en ny vana. När du fått upp flåset kan du börja ta lite längre och färre steg.

Snabbt blir livet lättare att hantera.

- Promenader får dig att bli piggare, orka mer på arbetet och få krafter över på fritiden. Det är helt enkelt en långsiktig investering i din hälsa, säger Maria Åström.

Här ger hon sina bästa tips för att hjälpa dig ut i friska luften.

8 fördelar med att promenera

Hanna Blanksvärd