Var hittar jag motivationen?

Stephan Rössner chattade på Aftonbladet.se om övervikt

HÄLSA

Stephan Rössner, professor inom övervikt, chattade på Aftonbladet.se om övervikt. Han svarade bland annat på hur man kan hitta sin motiovation till att gå ner i vikt.

Stephan Rössner säger: Hej nu är jag här och kan svara på frågor.

hur mycket kalorier behöver en ammande kvinna? har gått ner 18 kg på 4 månader allt jag gick upp vid graviditeten säger: Hur mycket kalorier behöver en ammande kvinna? Själv har jag helammat i ca 4 månader och tappat allt jag gick upp vid graviditeten ca 18 kg.

Stephan Rössner säger: En full amning kostar ungefär 500 kcal per dag. Antingen kan du ta det från fettöförrådet, vilket du uppenbarlignen har gjort. Det finns dock enligt vår forskning vissa kvinnor som itne går ner i vikt. Det trots amning, vilket kan göra att de blir mer hungriga. Men har du lyckat gå ner 18 kilo är det bara att gratulera.

säger: Lotta: har provat allt men kan inte sluta att äta jag äter mycket frukt och grönsaker men i alla fall går jag och småäter annat hela tiden vad ska jag göra??

Stephan Rössner säger: Om du måste småäta försök så gott du kan försök så gott det går att välja nyttiga saker att snaska på. Vissa vill ha tuggmotstånd. Riskakor eller liknande kanvara ett bra alternativ. Ibland kan en påsa proteinpulver ge en bra mättnadskänsla som gör att du inte är lika sugen. Har du regelbundna vanor med frukost, lunch och middag så minskar risken för sug.

säger: Tycker du att överätande och matmissbruk kan ses som en beroendesjukdom?

Stephan Rössner säger: Det är en intressant frga. Många tycker så, men samtidigt finns det vissa människor som vill bli lämnade i fred och inte vill att deras ätrubbningar ska klassificeras som sjukdomar. Nuförtiden börjar dock alltfler inse, att det faktist rör sig om någon typ av psykolisk/bilogisk förändring i kroppen och att de har rätt till stöd och behandling.

Micke gävle säger: Hej stefan har en fråga jag tycker jag äter skapligt på dagarna men blir alltid hungrig o vaknar på nättera har du nåt förslag om hur jag ska göra?

Stephan Rössner säger: Det finns två sorters nattätande: Vissa av våra patienter kan itne slut apå kvällen vilket är relativt vanligt. Riktigt ovanligt är att man vaknar av hungern. är det ett problem för dig och du inte kan hjälpa att du vaknar får du kanske planera att du har ett vettigt nattmål att snabbt ta till istället för att bälja i dig stora mängder läsk, juice eller ostmackor. Kanske en frukt, en riskaka eller ett glas vatten kan räcka.

jenny säger: VART hittar man motivationen?? och hur kan jag göra som dricker ca 1,5 liter coca cola dagligen, jag har provat sluta förut men inte lyckats.

Stephan Rössner säger: Många av våra patienter säger att de inte gillar lightdru´ycker, men det kan vara en träningsfråga. Cola finns nu som en citronlight. testa den. den smakar lite annorlunda men är helt kcal-fri. Motionvationen måste du hämta innifrån. Sätt dig ner och fundera vad som är viktigt för dig. Gör du något för dig själv, för din partner, för din hälsa eller för din egen kropsuppffattning. Det är svårt att motivera sig om det inte finns någon som tjänar på att du gör något åt din vikt.

säger: Hur viktigt är det att man äter rätt mängd av kolhydrater, protein och fett. Det kan vara lite svårt att få den "rätta" tallriksmodellen. jag äter dock rätt mängd kalorier

Stephan Rössner säger: Tallriksmodellen är ett hjälpmedel coh ingen slavdrivare. Trivs du med dina portioner och känner att ud får i dig lagom mändg är det ingen katastrof om det inte blir exakt rätt varje dag. Tallriksmodellen kom till som ett hjälpmedel för de som inte hade en aning om hur de skulle äta. men du har uppenbarligen koll på dina kcal, och det är utmärkt.

tjej 23 säger: hur vet man när man är över viktig??

Stephan Rössner säger: Egentligen finns det ingeting som säger att man är överviktig i absolta termer. Men vi använder i praktiken BMI (vikt/längd x längd, se Viktklubben) som ett mått att se här vikten är så hög att kroppens hälsa är i riskzonen. WHO har bestämt att BMI 25 ska vara en gräns för när man ligger i riskzonen.

jenny säger: VART hittar man motivationen?

Stephan Rössner säger: Motivationen kan bara du hitta hos dig själv. All vår erfarenhet visa ar att varken doktorn eller dietisten kan fiska fram en motivation som man inte upplever innifrån. Saknar du motivation idag är det kasnkebättre att komma igen när det känns mer angeläget att jobba med vikten.

?? säger: hej jag undrar lite över om det här med Atkins metoden. kan den vara farlig?

Stephan Rössner säger: Rent generellt är nog Atkins ofarligt. Fast undatag har beskrivts. Den höga proteinmängden ger ökad mättnad i början. me efter en tid har Atkins-patineterna inte gått ner mer än vikt än de som äter vanlig blandad lågkcal-kost.

Laki säger: Hej!

Jag är en kille på 18 år och väger bara 53kg trots att jag är 176cm lång. jag har pratat med en läkare för ganska länge sedan och han sa bara till mig att jag ska äta fetare mat. jag äter på McDonalds/pizzerior minst 2 ggr i veckan och sedan så äter jag frukost, lunch, middag när jag kommer från skolan och sedan kvällsmat och det oftast efter 22.00 . Jag undrar ifall det finns något jag kan göra för att gå upp i vikt. tycker att det är alldeles för mycket snack i media om hur man ska gå ner men det finns ingen som hjälper oss som behöver gå upp. finns det något sätt?

Stephan Rössner säger: Naturen är så varierad att vissa av oss är tunna, anrda tjockare. Din vikt kommer äkert att öka med åren. Det gör den hos alla. Många skulle bli överlyckliga om de vore i din situation. Eftersom du äter bra finns det ingen anledning att ändra på något. Vill du se kraftigare ut får du nog lösa det med mera träning. Mera fett brukar vi inte tycka är en bra lösning- ät allsidigt av allt som du redan tycks göra.

Elin säger: Vet du ngn bra mat så man slipper äta medicin mot för högt kolesterol (undviker redan fett o dyl.)

Stephan Rössner säger: Allmänt gäller fettfattig och fiberrik kost och fleromättat fett överallt där så är möjligt i matlagning och bakning osv. Undvik kolesterolrik mat, främst inälvsmat och ägg. Men kosten kan man sänka kolesterolet 10-15%. Räcker inte det är de nya medicinerna effektiva och utan biverkningar. Du behöver inte vara rädd att ta dem om läkaren tycker det är lämpligt.

säger: Hej, Jag har varit med i VK i fem månader. Jag har gått ned hälften av vad mitt må är och har nu tagit i med 6 nya månader. Om jag nu går nde de kg jag har kvar till min "drömgräns" hur gör jag sedan då? Jag kan knappast behöva leva på de kcal jag gör i dag, knappa 14000

Stephan Rössner säger: Viktklubben jobbar med ett program för att "hålla nollan". Det kommer att vara mindre mat du ska äta än innan du började gå ner i vikt. men ju mer du tränar desto mer kan du äta sedan eftersom en stor muskelmassa ökar förbränningen.

säger: Hej igen!

Stämmer det att man blir hungrig av Light-läsk?Jag tycker det?

Patrik

Stephan Rössner säger: Vissa beskriver detta och några, men inte alla forskare påstår detta. Man kanse itne blir hungrig, men man får ett felinställt sockerberoende. Det är bättre att släcka törsten med vatten och vara nöjd med en gnutta vanlig läsk än att bälga i sig stora mängder av läskedrycker med syntetiskt socker.

AnnA säger: Hur låter man bli att ätra mellan målen å att "tröstäta"??

Stephan Rössner säger: Bra rejäla måltider som man blir mätt av med mycket fibrer ger en bestående mättnadskänsla. Suget mellan måltiderna brukar gå över. Borsta tänderna ring ett telefonsamtal, ta en promenad, städa garderoben, sätt på en skiva eller sysselsätt dig med något annat när suget kommer.

Stephan Rössner säger: Tack för alla frågor. Det var kul att chatta med er. Vi hörs längre fram. Hej då.