Enkelt sätt att äta sig mätt & lätt

Steg 2 - Maten

HÄLSA

Se maten med nya ögon så går du lättare ner i vikt.

På kuppen blir du mätt och pigg och slipper sockersuget som annars lurar dig i fettfällan.

Mätt, pigg och lättare. Andra steget i viktminskningsprogrammet är att se maten med nya ögon. Lär dig handla på ett nytt sätt så äter du automatiskt bättre.
Foto: sara Ringström
Mätt, pigg och lättare. Andra steget i viktminskningsprogrammet är att se maten med nya ögon. Lär dig handla på ett nytt sätt så äter du automatiskt bättre.

– Skriv en shoppinglista. Det är det första du ska göra om du vill gå ner i vikt, säger Peter Billeqvist, friskvårdskonsult i Norrköping och författare till boken ”Maximal fettförbränning” (Books-on-demand).

Varför det, undrar du som hittar genom matbutiken med förbundna ögon. Men det är just det som är grejen. Du måste lära dig mer om bra mat och börja handla på nytt sätt.

Så här fungerar det:

Du köper den mat som står på listan och bara den. Då har du bara nyttig mat hemma och äter automatiskt bättre.

Efter hand lär du dig vilken mat som är bra och vilken som är skräp och kan börja handla mera på ”fri hand”.

Exempel på bra mat är frukt och grönt, ris, pasta, potatis, gryn, fullkornsbröd, tonfisk, kycklingfilé och fet fisk som lax och makrill. Osten kan du byta ut mot keso och saltet mot örtsalt. Krydda gärna maten med cayennepeppar och ingefära.

– Drick vatten ofta, vänta inte tills du blir törstig. Vattnet håller igång ämnesomsättningen, sköljer bort onödiga slaggprodukter och hjälper till att forsla runt vitaminerna och mineralerna i kroppen, säger Peter Billeqvist.

Och påminner du dig själv ofta om att du förändrat ditt ätande, så halkar du inte så lätt tillbaka i gamla vanor igen.

– Lägg något på nattduksbordet som påminner dig. Det ger en extra puff framåt varje morgon, säger Peter Billeqvist.

Ditt åtgärdsprogram – vecka för vecka

Anna Björe (kroppohalsa@aftonbladet.se)