Är all typ av färdigmat dålig?

Experterna från tv-programmet Tjockholmen chattade på Aftonbladet.se

HÄLSA

fetknopp säger: Hur ska man göra för effektivste sättet o bränna mycket fett? Jag brukar träna 3 gånger om dagen dock bara "brännfetts träning".varje träning pass så bränner jag 700 cal.. räcker detta om man äter normalt 2-3 gånger om dagen?

   Tjockholms-experterna säger: Lasse: Om du tränar tre gånger om dagen så är du övertränad. Kroppen står på svält oavsett hur mycket du proppar i dig. Det är direkt hälsovådligt att motionera så mycket. Du måste lägga om dina träningsvanor.

Hanna säger: Jag tycker verkligen inte om att träna och tycker inte att den sköna känslan man uppnår efter ett träningspass väger upp ansträngningen som krävs. Några tips på hur jag ska motivera mig själv att träna?

   Tjockholms-experterna säger: Jonas: det viktigaste när det gäller träning är att anpassa träningen till nånting man trivs med. Det bästa sättet att träna bort fetma är att promenera. Du kan ha freestyle eller gångstavar eller vad som passar dig. Du behöver inte gå till gymmet.

Lasse: Det finns inga genvägar. Kroppen behvöer nån typ av träning.

Göran: Tjockholmsmottot ja, Det finns inga genvägar.

jabgr säger: Fråga till Susanne: Hej! Jag undrar om det är ohälsosamt att äta all typ av färdigmat? Jag menar, det finns ju alla typer av färdiggjord mikromat numera. Ex. pasta med grönsaker och kyckling med ris...

   Tjockholms-experterna säger: Susanne: Jag rekommenderar att man ska försöka undvika att äta färdigmat så mycket som möjligt. Framför allt är det för att de tär så mycket tillsatser i sån mat som kroppen inte behöver. Om det krisar så tycker jag att det är bättre med grovt bröd med keso. Försök att undvika sånt som innehåller socker och härdat fett.

sara säger: hej hej!

jag tränar ca 4 ggr i veckan. jag är inte överviktig men skulle vilja forma min kropp lite mera. jag undrar om det finns någon bra övning för att bli av med "kärlekshandtagen"? kram sara

   Tjockholms-experterna säger: Lasse: Det finns tyvärr ingen övning som kan skulptera om kroppen. Enda sättet att få fram mer konturer är att förbränna mer fett. Man kan inte punktbränna.

viktor säger: jag e en ung kille. vad ska man undvika att äta om man inte vill gå upp i vikt. vad krävs det för träning att bli av med tex snabbmat?

   Tjockholms-experterna säger: Susanne: Du ska undvika att äta snabba kolhydrater (vitt bröd, potatismos, vetebröd, bullar, rioskakor, godis) och mättat fett (feta mejeriprodukter, smör, ost och choklad).

Lasse: Om du väljer snabbmat så väljer du sämre näring. Då krävs det mer träning. Om du tar Susannes råd på allvar så kommer det inte att bli så svårt att motionera bort det.

Mia säger: Hej kort och rund tjej (160/100) har problem med dålig aptit (äter för lite men helt fel) och att hitta en vettig motionsform. Har inget flås alls och vill inte gärna gå på gym eller gympa - vad göra?

   Tjockholms-experterna säger: Göran: Morgonpromenader före frukost. Lägg in det några gånger i veckan eller gå till jobbet och ät frukost där.

Susanne: Du måste äta för att orka träna.

Lasse: Det är basen att äta rätt så att du orkar hela dagen. Du kan promenera eller simma för att bränna fett. Du behöver inte gå på gym.

The$$ säger: Är light produkter na att satsa på??

   Tjockholms-experterna säger: Susanne: Jag rekommenderar inte att man ska äta för mycket lightprodukter. Man ska basera sin kost på rena produkter och undvika light.

abbe säger: Ni körde lite stenålderstänk en dag... varför kör ni inte vidare med det?

   Tjockholms-experterna säger: Susanne: Det är väldigt svårt att leva stenåldersliv på 2000-talet. Vi gjorde det för att känna på hur vi åt på den tiden.

Göran: Det är viktigt att det fungerar i vardagen och det gör inte stenålderskäk.

Maria säger: Jag är inte en överviktig person, utan ansesn som "vanlig" eller "smal" utav andra.Men mitt problem är att jag har en väldigt hög förbränning. Jag behöver MAT var tredje timma väntar jag för länge t.ex. 4-5timmar mår jag riktigt dåligt. vad jag förstår behäöver jag äta långsamma kolhydrater. Ge mig många exempel på vad jag ska handla hem för något.

   Tjockholms-experterna säger: Susanne: Handla hem fullkornspasta, parboiled ris, grovt bröd med hela korn, frukt och grönsaker.

_glenn_ säger: Hejsan!, jag har en fråga, jag fick hjärmuskelinflammation och hjärsäcksinflammation på samma gång för 2 år sedan, vilket resulterade i att jag gick upp ganska kraftigt i vikt, och medförde att jag fick bristningar i huden på vänster biceps, finns det något sätt att få bort bristningarna?

   Tjockholms-experterna säger: Göran: Tyvärr nej. Inte på annat sätt en med ett ingrepp.

NY Ranger säger: Hej, jag spelar innebandy 2,5 timmar i veckan uppdelat på två pass - har gjort det i ett och ett halvt år men ligger fortfarande kvar på runt 100 kilo, vad ska jag kompletera med och vad ska jag sluta äta?

   Tjockholms-experterna säger: Susanne: Jag tror att du behöver se över ditt näringsintag. Ät väl sammansatt kost och en väl sammansatt måltid består av långsamma kolhydrater, proteiner som byggstenar (kyckling) och rätt fett (avocado, nötter eller nyttiga oljor).

Lasse: Du kan utan att tveka lägga till tre ordentliga morgonpromenader i veckan.

Göran: Du kanske kan minska på alkoholintaget om du dricker mycket.

säger: hejsan!om man har lyckats gått ner i vikt,med hjälp av antingen rådgivare eller ett program.. hur gör man sen då o vad ska man tänka på för att hålla vikten o inte falla dit igen. i ett program får man ju varje dag en exempelmåltid man ska hålla sig efter.

   Tjockholms-experterna säger: Susanne: Om man har fått hjälp genom en konsult så har man förhoppningsvis fått redskap att använda i vardagen vad gäller kost, motion m.m.

Jonas: Det är viktigt att personer inte förlitar sig för mycket på en modell utan att fortsätta ta över vanorna själv och ta eget ansvvar.

Göran: Och det går att fortsätta ha kontakt med sin coach och inte släppa taget utan att få stöttning. Det första året är jobbigt och då gäller det att få stöttning även om man ska ta eget ansvar.

Susanne: Både Annett och Eddie vet jag att det har gått bra för även efter programmet.

Märta säger: Fråga till Susanne: Jag ligger på normalvikt, är 170 cm lång och väger 58 kg. Jag tränar ca 4 ggr i veckan och äter bra. Tycker dock mycket bra om sötsaker. Är det ok att äta t.ex. en kaka om dagen el. två chokladbitar (70%) varje dag? Ska jag dra ner?

   Tjockholms-experterna säger: Susanne: Om du äter någon chokladbit om du är normalviktig och för övrigt äter bra så är det inget problem. Jag rekommenderar dock mörk choklad framför smågodis med en massa tillsatser.

Göran: Man måste unna sig något. Det ska vara kul.

   Tjockholms-experterna säger: Vi önskar alla lycka till och hör av er om ni undrar något. Våra adresser finns på kanal 5’s hemsida.