Vad gör en dietist?

Dietist Josefine Jonasson chattade om kost och hälsa

HÄLSA

Josefine Jonasson, Viktklubbens dietist, chattade om kost ch hälsa. Hon fick bland annat svara på vad hon gör på jobbet och på vad hon tycker att svenska folket ska äta lite mindre av.

Josefine Jonasson säger: Hallå hallå, nu är jag på plats igen - välkommen med frågor!

Björn säger: Hej Josefine, vad är en dietist för nåt..?

Josefine Jonasson säger: Hej Björn! En dietist jobbar på lite olika sätt beroende på inom vilka områden han/hon jobbar. Kortfattat kan man säga att man hjälper människor att äta rätt. Det handlar inte bara om övervikt utan också andra sjukdomstillstånd som cancer, njursjukdomar osv. Ett jättekul jobb! :-)

Moderator säger: Hej alla! Glöm inte skriva era namn när ni skriver era frågor!

zandra säger: hejsan, är det sant att man kan "synda" i sig 2 hg godis per/vecka och inte gå upp något?

Josefine Jonasson säger: Hej Zandra! Både ja och nej... Om man får in dessa 2 hg i sin "kaloribudget" går det alldeles utmärkt men om man äter precis så mkt som man behöver för att stå stilla i vikt och lägger till 2 hg godis, då går man upp i vikt. Det spelar ingen roll om det då är godis eller mackor man äter för mkt.

Emma säger: Är havregryns gröt en nyttig frukost?Jag använder fiberberikad havregryn...

Josefine Jonasson säger: Hej Emma! Alldeles utmärkt frukost!

Christin säger: Hej Josefin. Jag undrar var man köper "pumpernickelbröd" som det talas om i alla hälsospalter? Har du något namn på bra bröd?

Josefine Jonasson säger: Hej Christin! Pumpernickelbröd finns i de flesta vanliga mataffärer. Bröd som innehåller surdeg och/eller hela korn är jättebra bröd eftersom man håller sig mätt bättre på dessa än bröd på vitt finmalet mjöl. MEN vitt bröd är inte på något sätt farligt och innehåller inte mer kalorier än annat bröd.

lindab säger: hej1 jag är m i viktklubben o har en liten fråga. När man för in sina måltider o dyl,så ser man hur man ligger till m fett o proteiner osv(i den lilla cirkeln). Om jag nu har ätit för lite proteiner,vad bör jag äta för att öka dem. o det gäller de andra oxå,fettet o kolhydraterna. det borde finnas en ryta m matprodukter som innehåller mkt av dessa,så man vet vad man kan äta ifall man har ett underskott på något av dem.

Josefine Jonasson säger: Hej! Exempel på proteinrika livsmedel är kött/fisk/ägg, kolhydratrika: potatis/pasta/ris/frukt/grönsaker, fettrika: olja/margarin/charkvaror/choklad. Jättebra tips det där med att ha en ruta för olika livsmedel. Man kan dock kolla själv genom att på prov lägga in ett livsmedel och se hur cirkeln förändras. TACK! Lycka till!

Björn säger: Är man lite grann som kock också..?

Josefine Jonasson säger: Hej igen Björn! Nej, det vill jag inte påstå. Däremot finns det dietister som är väldigt bra på att laga mat och har ett stort intresse för matlagning.

säger: Hej. Jag undrar över frukosten till mina pojkar. De äter yoghurt och smörgås eller te och smörgåsar på morgonen, duger det eller är det bättre med gröt?

Josefine Jonasson säger: Hej! Det duger alldeles utmärkt som frukost. Det viktigaste är ATT de äter frukost, att den sen är så här bra är ju positivt!

Jesper säger: Hej! Om du som dietist skulle kunna få svenska folket att börja/sluta med tre saker, vad skulle de vara?

Josefine Jonasson säger: Hej Jesper! Oj, oj... Först och främst skulle jag trycka på regelbunden måltidsordning eftersom vi ser hur viktigt det är. Sen skulle jag vilja att vi åt lite mer grönsaker och mindre chips/läsk/godis. Sen finns det en massa andra saker som jag också skulle önska men man kan ju inte få allt... :-) Jättebra fråga förresten!

mysan säger: Jag undrar hur man kan bli av med sockerberoende (och fettberoende). Jag märker att jag kan klara mig utan sötsaker om jag lyckats låta bli att äta det på några dagar. Men det krävs nästan något som liknar en "avgiftningsprocess" för att klara av det.

Har du några tips?

Josefine Jonasson säger: Hej! Ja, egentligen har Du redan svaret själv... Det är alltså det det handlar om, att vänja sig av med det. Om man äter oregelbundet drabbas man lättare av sötsug så ett tips kan vara att börja äta mer regelbundet. Tyvärr har jag ingen supermetod. Du verkar ha jättebra koll på det själv tycker jag! Lycka till!

mysan säger: Jag undrar hur man kan bli av med sockerberoende (och fettberoende). Jag märker att jag kan klara mig utan sötsaker om jag lyckats låta bli att äta det på några dagar. Men det krävs nästan något som liknar en "avgiftningsprocess" för att klara av det.

Har du några tips?

Josefine Jonasson säger: Hoppsan, nu börjar moderatorn bli förvirrad tycker jag... :-)

mia säger: hej josefin, en dietist som du, äter ni godis någon gång? eller kanske kakor?

Josefine Jonasson säger: Hej Mia! Känslig fråga... :-) Jag kan ju inte svara för alla dietister förstås men personligen äter jag både kakor och godis ibland, men inte varje dag. Jag är ju inte bara dietist - jag är ju människa också. :-)

säger: mia hej är det sant att vitt kött typ fågel klarar kroppen lika lätt som fisk? Är veg..men fuskar me fisk...

Josefine Jonasson säger: Hej Mia! Jag förstår nog inte riktigt vad Du menar. Jag rekommenderar blandkost och anser att kroppen klarar av fisk, vitt och rött kött lika bra. Det är möjligt att jag missuppfattar Din fråga.

lindab säger:

tack för ditt svar! jag som är rökare undrar om rökningen har nån inverkan när man kör det här viktprogrammet. man har ju hört att rökning ändrar ämnesomsättningen o att det är lätt att gå upp i vikt om man sluter.

Josefine Jonasson säger: Hej igen! Man vet att rökning ökar ämnesomsättningen lite men den vanligaste orsaken till viktuppgång efter rökstopp är att man börjar äta mer. Dels för att man återfår smak- och luktsinnet så att suget ökar men också för att man äter då man annars hade rökt. Hur det än är så vinner Du så ofanligt mycket hälsomässigt genom att sluta röka även om Du går upp några kilon! Var rädd om Dig!!

Moderator säger: Hej hej, här är dagens sista fråga då:

jane säger: När man köper margarin/smör, hur vet man att man köper rätt? Vad ska det stå/inte stå på paketet? Jag använder inget smör på smörgåsar, utan har bara i maten. Alla brukar ju prata om att man ska använda dom rätta fetterna...... Men jag förstår ingenting.

Josefine Jonasson säger: Hej Jane! Du är absolut inte ensam, det ÄR svårt att veta vad man ska lyssna på. Man brukar säga att man ska minska på mättade fetter och dessa finns framförallt i hårt fett, fett som är hårt i kylskåpstemperatur. Jämför t ex smör med olja eller smör med Lätta. Både Lätta och olja (Och flytande margarin) är mjukt i kylskåpstemp medan smör är jättehårt. Om Du läser på förpackningar så köp de som innehåller minst mättat fett. Skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta men det finns varken plats eller tod för det just här och nu. Hoppas Du har fått lite vägledning i alla fall. Lycka till!

Moderator säger: Tack för dagens alla frågor och tack Josefine för alla svar. Nu är chattet slut, men du kan läsa en sammanfattning av chattet inom kort på Hälsa.

Josefine Jonasson säger: TACK för alla bra frågor - jag hoppas vi "ses" snart igen!