Bli smal till nyår

Kom i festblåsan på några veckor

Montage: HÅKAN ELMQUIST
Foto: SARA RINGSTRÖM
Montage: HÅKAN ELMQUIST
HÄLSA

Skippa brödet, pastan och kakorna och kom i festklänningen redan

till nyår. En ny succémetod från USA lovar att du tappar fyra kilo på två veckor.

"The south beach diet" är utvecklad av den amerikanske hjärtspecialisten Arthur Agatston från Miami, Florida.

Dieten var tänkt för Agatstons patienter med hjärt-kärlsjukdom, men ryktet om den framgångsrika metoden spred sig bland överviktiga Miamibor. I dag har boken om dieten gjort succé och klättrat förbi den populära "Atkinsdieten" på bästsäljarlistorna.

I dieten ingår huvudsakligen magert kött, kyckling, kalkon och fisk, bra fetter samt kolhydrater med lågt glykemiskt index, GI.

Agatston hävdar att kolhydrater med högt GI, exempelvis vitt bröd, potatis, kakor samt viss pasta och ris är orsaken till att människor i västvärlden är överviktiga.

Kolhydrater med högt GI, ger en snabb höjning av blodsocker och insulininsöndring i blodet. Därefter sjunker halterna snart igen. Risken är att man fort blir hungrig igen, vilket gör att du äter mer och kan få en ökad insulinresistens och inlagring av fett.

Om äter kolhydrater med lägre GI stabiliseras blodsocker och insulinnivåer.

Slipper gå hungrig

Agatston hävdar att för att lyckas med en diet är det viktigt att bryta behovet av socker och snabba kolhydrater. Täta måltider, mer protein, rätt fett och långsamma kolhydrater (lågt GI) gör att man slipper gå hungrig och bli frestad att äta fel mat.

GI är ingenting nytt utan utvecklades redan för 20 år sedan för diabetiker av kanadensiska forskare. Men American Dietetic Association anser att långtidseffekterna av att äta enligt GI-metoden ännu inte är tillräckligt undersökta, enligt CNN.

Har man njurproblem, eller diabetes, måsta man få klartecken innan man börjar med dieten, skriver Agatston, eftersom njurproblem kan förvärras om man äter mycket protein.

Dietisten: Inget vi rekommenderar

Så äter du enligt the south beach diet

Helena Mayer (kroppohalsa@aftonbladet.se)